Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) – Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w listopadzie br. o 4,5% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o ok. 6%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel.
“Najlepszy pod kątem obrotów był tydzień tuż po długim weekendzie z piątkowym dniem Wszystkich Świętych, kończący się kolejnym przedłużonym weekendem (z poniedziałkowym Świętem Niepodległości, kiedy znaczna część sklepów jest zamknięta). Taka kumulacja wolnych dni sprzyja większym zakupom – w sklepach małoformatowych najwięcej klientów odnotowano właśnie w piątek i sobotę 8 i 9 listopada. W listopadzie średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wzrosła aż o 4%, do 4 opakowań, natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się aż o 11%, do 26,82 zł” – czytamy w komunikacie.
W listopadzie w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży kolejny miesiąc z rzędu odnotowały ważne dla tego formatu kategorie takie jak: piwo (klienci kupili o 3% mniej litrów piwa niż w listopadzie 2023 r.), wódki czyste (spadek o 5%), a także papierosy (sprzedało się ich o 1% mniej niż rok wcześniej). Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2024 r. w sklepach małoformatowych klienci rzadziej niż przed rokiem sięgali również po elektroniczne papierosy jednorazowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, zmniejszyła się o 4%), wzrosła natomiast sprzedaż podów i płynów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, duże wzrosty sprzedaży odnotowały napoje funkcjonalne (liczba paragonów z tą kategorią była o 24% wyższa niż rok temu) i izotoniczne (wzrost liczby paragonów o 13%), jednak sprzedaż napojów energetyzujących była nieco niższa niż przed rokiem (liczba transakcji spadła o 4% r/r). Wśród grup produktów, które pojawiały się na paragonach częściej niż 12 miesięcy temu znalazły się również m.in. drinki, kawa mrożona czy napoje roślinne.
Spadła liczba paragonów, na których występowały m.in. mąki, margaryna, oleje czy cukier, a także mocno drożejące masło, wskazano również.
“W porównaniu z październikiem 2024 r. łączne obroty sklepów małoformatowych spadły w październiku o 9,4%, natomiast liczba klientów była o 13% niższa. Trzeba jednak pamiętać, iż październik jest o jeden dzień dłuższy, nie występują w nim święta, w które większość sklepów jest zamykana, a końcówka października (dni tuż przed Wszystkich Świętych) to czas wzmożonych zakupów – dlatego taki listopadowy spadek sprzedaży obserwowany jest co roku” – napisano dalej w materiale.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
(ISBnews)