Co trzecia polska firma z sektora MŚP odnotowała wzrost sprzedaży po rozpoczęciu działań na TikToku

6 godzin temu

Co trzecie MŚP w Polsce zwiększyło sprzedaż dzięki TikTokowi, a połowa (51%) firm deklaruje, iż platforma pomogła im dotrzeć do nowych klientów – wynika z pierwszego polskiego badania tej kategorii biznesu, przeprowadzonego na platformie. Z drugiej strony, aż 70% użytkowników przyznaje, iż odkryło tam lokalne biznesy, a 81% – iż to właśnie kreatywne treści małych marek zainspirowały ich do wypróbowania nowych produktów lub usług. Ponadto TikTok sprawdził, jak obecność na platformie wpływa na rozpoznawalność marek i interakcję z klientami.

Małe i średnie firmy są fundamentem polskiej gospodarki, odpowiadając za blisko połowę PKB. Jednocześnie, jak wskazują analizy PARP, MŚP stoją przed wyzwaniem szybkiej adaptacji do zmieniających się nawyków konsumentów i postępującej cyfryzacji ([1]). Kampanie reklamowe w mediach i tradycyjnych nośnikach są często nieosiągalne dla firm z tego sektora, zwłaszcza gdy mowa o segmencie mikrofirm, stanowiących 97,1% wszystkich MŚP w Polsce. W tym kontekście rośnie znaczenie platform takich jak TikTok, który umożliwia skuteczne skalowanie biznesu bez konieczności przeznaczania dużych środków na reklamę. Prawie połowa badanych (49%) przedstawicieli MŚP już teraz postrzega TikToka jako efektywne narzędzie promocji.

TikTok rośnie w siłę wśród MŚP

Badania przeprowadzone w sierpniu 2025 roku przez TikToka wśród polskich użytkowników i przedstawicieli firm z sektora MŚP, pokazują, iż obecność na platformie wspiera MŚP w poszerzeniu bazy klientów. Ponad połowa (51%) badanych przedsiębiorstw, które korzystają z TikToka, deklaruje, iż platforma umożliwiła im dotarcie do nowych klientów lub nowej grupy demograficznej. Widoczność firm MŚP na TikToku potwierdzają również polscy użytkownicy: 70% z nich odkryło dzięki platformie nowe firmy z tego sektora.

Małe przedsiębiorstwa na TikToku nie tylko docierają do większej grupy klientów. Ich obecność na platformie przekłada się również na realne wyniki sprzedaży: co trzeci ankietowany (33%) przedstawiciel MŚP przyznał, iż jego firma odnotowała wzrost sprzedaży po dołączeniu do TikToka.

– Choć TikTok jest na polskim rynku stosunkowo krótko, już staje się istotnym narzędziem wparcia sprzedaży i promocji dla polskich przedsiębiorców. Dużą rolę odgrywa tu efektywność naszej platformy: co drugi badany przedstawiciel MŚP ocenił, iż TikTok jest dla ich biznesu skuteczniejszy niż wiodące platformy cyfrowe, obecne znacznie dłużej na rynku – mówi Rafał Drzewiecki, Country Manager TikToka na Europę Środkową.

Platforma inspiracji, nie tylko promocji

TikTok to przede wszystkim kreatywna przestrzeń inspiracji. Użytkownicy odkrywają tu nowe zainteresowania (#arttok), społeczności (#booktok, #filmtok) i pasje (#diy). Okazuje się, iż platforma pełni podobną funkcję również dla MŚP. TikTok jest dla nich nie tylko miejscem promocji, ale także źródłem inspiracji i wiedzy o potrzebach konsumentów. Według badań blisko połowa (46%) ankietowanych przedstawicieli MŚP wykorzystuje komentarze i opinie z TikToka do tworzenia nowych ofert lub aktualizacji produktów, a 38% dostosowuje działania marketingowe w celu dotarcia do młodszych odbiorców, w tym pokolenia Z i Millenialsów.

– TikTok pozwala firmom obserwować reakcje użytkowników, zbierać informacje zwrotne i adaptować strategie sprzedażowe do aktualnych trendów. To szczególnie ważne dla małych firm, które nie są w stanie zainwestować dużych środków w drogie kampanie reklamowe, czy badania rynkowe. TikTok dostarcza im te informacje w czasie rzeczywistym – dodaje Rafał Drzewiecki, Country Manager TikToka na Europę Środkową.

Sprzedaż rośnie wraz autentycznością

W TikToku silnik rekomendacyjny premiuje treści naturalne, ludzkie i czasem choćby niedoskonałe. To właśnie takich materiałów szukają tam odbiorcy. Potwierdzają to wyniki badań: niemal 4 na 10 polskich użytkowników (38%) przyznaje, iż są bardziej skłonni kupić produkt od lokalnej marki, jeżeli jej treści są autentyczne i nie przypominają tradycyjnej reklamy. A 81% użytkowników TikToka w Polsce twierdzi, iż to właśnie kreatywne treści od małych, lokalnych firm zainspirowały ich do wypróbowania nowych produktów lub usług. Dzięki temu mikrofirmy działając na TikToku mogą zdobywać zasięg i budować relacje z klientami, choćby jeżeli nie dysponują dużymi budżetami, czy zasobami.

Szansa na globalny rynek

Z danych PARP i GUS z 2023 roku wynika, iż tylko 4,9% polskich firm MŚP sprzedaje produkty za granicę, a jedynie 0,8% świadczy usługi międzynarodowe. TikTok może w tym kontekście pełnić rolę istotnego narzędzia umożliwiającego dotarcie do globalnej społeczności konsumentów. Blisko co trzeci (30%) badany przedsiębiorca MŚP w rezultacie inspiracji z TikToka rozpoczął międzynarodową sprzedaż swoich produktów.

Zagraniczną ekspansję z TikTokiem zaczął, np. Tortli.pl – firma zajmująca się tworzeniem personalizowanych prezentów. Ta polska marka i sklep internetowy oferujący spersonalizowane kubki, koszulki, obrazy i torby, działa od 2021 roku. W ciągu czterech lat firma zdobyła około 400 tysięcy klientów w Polsce i za granicą, a w tej chwili zatrudnia 30 pracowników i działa na 14 rynkach, w tym w Słowacji, Czechach, Rumunii i na Węgrzech, produkując wszystko w swojej fabryce na Podkarpaciu. Tortli od początku opiera swoją promocję prawie wyłącznie na TikToku, testując różne formaty reklamowe i nowości.

– TikTok może pełnić świetne uzupełnienie w skutecznej ekspansji zagranicznej dla wszystkich typu biznesu. W naszym przypadku przy okazji wchodzenia na nowe rynki zagraniczne, zawsze aktywnie wykorzystywaliśmy TikToka jako jeden z kanałów pozyskiwania ruchu i generowania sprzedaży. Bywały rynki, gdzie TikTok potrafił generować szybciej znacznie lepsze wyniki niż inne kanały marketingowe, a co najważniejsze był przy tym również bardzo efektywny pod kątem rentowności. Myślenie o TikToku w kontekście swojej strategii marketingowej i ewentualnych ekspansjach zagranicznych to dzisiaj must-have – mówi Piotr Szyszka, CEO, Tortli.pl

Podstawa to zaufanie

Obecność na TikToku to dla firm także możliwość budowania wiarygodności. Ponad 2/5 użytkowników platformy wskazuje, iż transparentne opinie i oceny innych klientów są dla nich najistotniejszym czynnikiem w procesie zakupowym online, ważniejszym choćby niż rabaty czy elastyczne opcje zwrotu.

– Prawie 90% polskich użytkowników TikToka przyznaje, iż sprawdza recenzje przed dokonaniem zakupu. W tym kontekście platforma staje się nie tylko przestrzenią inspiracji, ale także miejscem, w którym konsumenci szukają społecznego potwierdzenia dla swoich decyzji zakupowych – podkreśla Rafał Drzewiecki.

O badaniu:

Badanie własne TikToka dotyczące MŚP 2025, przeprowadzone przez FocalData; grupa badawcza: konsumenci powyżej 18. roku życia [n:535] oraz przedsiębiorstwa reklamujące się na platformie z sektora MŚP [n:135].

([1]) Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (2025), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2025

Idź do oryginalnego materiału