CPK. Jest wykonawca tunelu dla kolei dużych prędkości w Łodzi

1 tydzień temu
  • Tunel wybudują wykonawca, który złożył najtańszą ofertę
  • Będzie najdłuższy i najszerszy z budowanych jednym odcinkiem w Polsce
  • Prace, najpierw projektowe, mogą się rozpocząć w 2025 r.

Tunel dla pociągów dużej prędkości

W ramach inwestycji powstanie tunel o długości 4,6 między komorami Retkinia i Fabryczna. Zaplanowano też budowę infrastruktury niezbędnej do użytkowania obiektu, komór i linii kolejowej. Będzie to najdłuższa i najszersza kolejowe przeprawa podziemna wydrążona jednym odcinkiem w Polsce. Pociągi przejadą ją z prędkością 160 km/godz. Maszyna TBM będzie miała tarczę o średnicy około 14 m.

Wybór oferty

Wartość kontraktu opiewa na 1,761 mld zł netto. W przetargu analizowano cenę (70%) i kompetencje kadry (30%). Złożono pięć ofert o cenach od 1,761 mld zł netto (2,166 mld brutto) do 2,274 mld zł netto (2,797 mld zł brutto). Do wykonania zadania wybrano konsorcjum firm PORR i PORR Bau. O ile nie dojdzie do odwołań prace mogą się rozpocząć jeszcze w 2025 r. (najpierw projekt, potem roboty budowlane). Na realizację przeznaczono 48 miesięcy od chwili podpisania kontraktu.

HS2. Kolejny odcinek tunelu kolejowego wydrążony. Maszyna wydobyta


Impuls dla regionu

Tunel dla pociągów dużej prędkości w Łodzi to najważniejszy element infrastruktury strategicznej, który stanowi również impuls dla rozwoju regionu łódzkiego. Inwestycja ta jest ściśle skoordynowana z budową tunelu aglomeracyjnego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Ułatwi to przejazd między dzielnicami miasta. Połączenia kolejowe z prędkością do 350 km/godz. znacznie skrócą czas przejazdów między Warszawą, Łodzią, Poznaniem a Wrocławiem.

Bezpieczeństwo na budowie

Poza zleconymi przez CPK dodatkowymi ekspertyzami, stanu technicznego budynków w bezpośrednim sąsiedztwie prac tunelowych, wykonawca przeprowadzi ponowne analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych na etapie opracowywaniu projektu wykonawczego. Wszystko dlatego, iż obiekt będzie budowany pod gęstą zabudową, gdzie bezpieczeństwo jest najważniejsze.

Inwestycja wpisuje się w szerszy kontekst rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce i Europie, będąc częścią korytarza Morze Północne–Morze Bałtyckie w ramach sieci TEN-T.

Przeczytaj także: Francja. Rozpoczęto drążenie tunelu Mont-Cenis w Alpach

Idź do oryginalnego materiału