Powstający właśnie tunel kolejowy może odmienić życie milionów Polaków. Jest to część projektu CPK, a jednocześnie część trasy, która połączy Łódź, Warszawę, Poznań i Wrocław. Umowa na budowę komór dla maszyny TBM została już podpisana.
CPK – projekt, który ma znaczenie
Umowa została podpisana, wszystko jest przygotowane, a teraz pozostaje tylko czekać na rozpoczęcie prac. Maszyna TBM (tarcza zmechanizowana do drążenia tuneli) rozpocznie od budowania komory Retkinia, co nie powinno zająć dłużej niż 10 miesięcy. Następnie przyjdzie pora na komorę Fabryczną – w tym przypadku prace powinny potrwać do 13 miesięcy. Trzeci etap obejmie drążenie tunelu kolejowego CPK. Jest to największy projekt tego typu nie tylko w Łodzi, ale również w Polsce. Jego łączny koszt to blisko 147 milionów złotych.
Powstający tunel będzie częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego. Linie kolejowe, wchodzące w jego skład, będą miały łącznie 450 km długości i połączą największe miasta w Polsce. Docelowo nowych linii kolejowych ma być ponad 2000 kilometrów. Dodatkowo Łódź planuje podłączyć tunel z drugim projektem. Tym sposobem stałby się on również częścią korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie (sieć bazowa TEN-T). Zanim te prace ruszą, trzeba jednak zaczekać, aż dobiegnie końca wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, ponieważ to właśnie przy nim będzie zaczynać się tunel.
Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi będzie miał ponad 4 kilometry, a tym samym stanie się najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce. Spółka CPK oświadczyła, iż zakończenie budowy tunelu powinno nastąpić równocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska.
Korzyści z CPK dla Polaków
CPK kojarzy się przede wszystkim z potężnym lotniskiem, ale w praktyce jest to zaledwie początek. Centralny Port Komunikacyjny będzie prężnie działającym węzłem komunikacyjnym, który znacząco przyspieszy podróżowanie po Polsce. Na obecnym etapie projektu uwzględnionych jest 450 kilometrów linii kolejowej, która połączy Łódź, Warszawę, Poznań i Wrocław.
Będzie to znaczne udogodnienie dla milionów Polaków. Budowa CPK pozwoli skrócić o połowę czas, jaki jest potrzebny do podróżowania pomiędzy największymi miastami w Polsce. Ten prosty fakt przekłada się na szereg korzyści, które będą wyraźnie odczuwalne. Tak szybka podróż sprawi, iż ludzie chętniej przesiądą się z samochodów do pociągu. Przełoży się to na drastyczne zmniejszenie korków, jakie często panują na drogach. Zauważalnie powinna poprawić się również jakość powietrza, ponieważ mniejsza liczba pojazdów spalinowych oznacza mniejsze zanieczyszczenia, a to przecież jest w tej chwili jeden z największych globalnych problemów.
Nowe linie kolejowe mają być dostosowane do nowoczesnych składów, które poruszają się z prędkością nawet do 300 km/h, a ta prędkość z biegiem lat może zostać jeszcze bardziej zwiększona. Oznacza to, iż podróż z Łodzi do Warszawy może trwać mniej niż 50 minut (samochodem jest to ok. 2 godzin, a obecnymi pociągami blisko 1,5 godziny).
Co to jest CPK?
Centralny Port Komunikacyjny jest niezwykłym projektem, który zakłada stworzenie węzła przesiadkowego pomiędzy Warszawą i Łodzią. Jego zadaniem jest poprawa komunikacji całego kraju i znaczące przyspieszenie podróży. Jednocześnie nowe składy kolejowe poprawią komfort pasażerów, dostosowując się do najnowszych standardów XXI wieku. Pierwsze wyliczenia wskazują, iż CPK może obsługiwać choćby do 45 milionów pasażerów rocznie.
Całkowity harmonogram prac prezentuje się następująco:
- 2023 – 2025 – projekty i przygotowanie do budowy,
- 2025 – 2027 – zbudowanie pierwszych odcinków linii kolejowych
- 2027 – 2030 – rozpoczęcie głównych prac na ciągach komunikacyjnych
- 2030 – 2035 – ukończenie całej sieci KDP na terenie Polski.
Nie brakuje też kontrowersji związanych z CPK
Przeciwnicy budowy CPK wskazują na kilka słabych punktów projektu. Jest to przede wszystkim ekologia. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, lotniska, tuneli i linii kolejowych wymaga wycięcia ogromnych ilości drzew. Dodatkowo Polska będzie musiała za to zapłacić (według wstępnych szacunków) choćby do 20 mld złotych.
Wątpliwości budzi również fakt, że, jak zostało wspomniane wyżej, CPK ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie. Ta liczba potrafi zrobić wrażenie. Przynajmniej do czasu, kiedy nie zestawi się go z innymi lotniskami na świecie. Port w Atlancie w Stanach Zjednoczonych będzie tu znakomitym przykładem, ponieważ obsługuje on blisko 100 mln pasażerów w ciągu roku.
Na koniec pozostaje kwestia tego, iż LOT ma być głównym przewoźnikiem lotniczym w porcie CPK. Niestety nikt nie odniósł się do obaw dotyczących konkurencji ze strony mniejszych linii lotniczych, takich jak Ryanair i Wizz Air, które w tej chwili dominują w Polsce. Chociaż ich ceny są niskie, to zyski czerpią ogromne, a więc mogą zdominować popularny LOT. To z kolei może doprowadzić do kryzysu, przez który linie lotnicze LOT nie udźwigną ciężaru całego projektu.
Jednak pomimo tych wszystkich niepewności, Centralny Port Komunikacyjny właśnie powstaje. W Łodzi podpisano umowę na rozpoczęcie prac, które niedługo się rozpoczną. Czy projekt uda się dociągnąć do końca i czy rzeczywiście przyniesie wszystkie zamierzone korzyści? A może będzie tylko marzeniem, które pochłonie z budżetu państwa miliardy złotych?