CPK ogłasza kolejny przetarg – na prace projektowe dla łódzkich inwestycji

5 godzin temu

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na dokumentację projektową dla zmodyfikowanego układu torowego Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Inwestycja dotyczy 3-kilometrowego odcinka w rejonie Retkini. Wypracowana wspólnie z PKP PLK koncepcja zakłada uproszczenie układu torowego i zminimalizowanie wpływu prac na funkcjonowanie przystanku Retkinia. Termin składania ofert upływa 9 czerwca 2025 r.

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy tunelu dalekobieżnego w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię nr 14 na odcinku posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia. Projekt obejmuje również przebudowę odcinka linii kolejowej nr 14 do stacji Łódź Lublinek.

Zmiany w projekcie to efekt zarówno wyjścia naprzeciw postulatom mieszkańców, jak i dobrej współpracy z PKP PLK. Optymalizacja oznacza mniejszą ingerencję w istniejącą infrastrukturę oraz wymierne oszczędności środków publicznych na etapie robót budowlanych — wyjaśnia dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Kluczowe zmiany i korzyści

Przyjęte założenia projektowe zakładają uproszczenie układu torowego posterunku Łódź Retkinia, co ograniczy koszty i powierzchnię obszaru potrzebnego pod inwestycję. Przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 na północną stronę stacji Łódź Lublinek pozwoli uniknąć kolizji z rozbudowaną niedawno podstacją trakcyjną oraz skróci długość planowanej estakady nad drogą S14.

Istotnym elementem koncepcji jest ograniczenie do minimum zakresu ingerencji w elementy przystanku Łódź Retkinia, dzięki czemu mieszkańcy będą mogli korzystać z niego podczas prowadzenia robót budowlanych.

Perspektywy rozwojowe i harmonogram realizacji

Przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek stworzy rezerwę terenową dla ewentualnego przystanku Łódź Smulsko. Zmiana ta może w przyszłości znacząco zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców zachodniej części Łodzi.

Na realizację wszystkich prac przewidziano 28 miesięcy od momentu podpisania kontraktu. CPK oceni oferty według następujących kryteriów: 40% – cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne i 40% za kwalifikacje oraz doświadczenie zespołu.

Warto podkreślić, iż zmiany w dokumentacji projektowej tego fragmentu linii nie wpłyną na przyjęte harmonogramy dla dalszych odcinków KDP realizowanych przez CPK. Trasę Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań planuje się przekazać do eksploatacji do końca 2035 r. Spółka ma już uzgodnioną z PKP PLK zmodyfikowaną koncepcję układu torowego, a także posiada materiały i pozyskane decyzje, które przyspieszą zaprojektowanie uzgodnionych rozwiązań.

Autor: Damian Malesza
Fot. CPK

Sprawdź również:

CPK: Rozpoczyna się kolejny etap prac nad poznańską odnogą linii KDP
W 2025 roku CPK ogłosi przetargi na około 30 mld zł
Idź do oryginalnego materiału