Centralny Port Komunikacyjny potwierdził, iż budowana pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości w Polsce zostanie przygotowana do przejazdu pociągów z prędkością eksploatacyjną choćby 350 km/h. Decyzja ta nie zwiększy znacząco kosztów inwestycji, a znacząco skróci czasy przejazdów między największymi miastami.
Już od etapu przygotowania Studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) oraz projektów budowlanych dla poszczególnych odcinków linii „Y” zakładano maksymalną prędkość projektową na poziomie 350 km/h. Dzięki temu możliwe było podjęcie decyzji o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej pociągów – z pierwotnie planowanych 250 km/h do choćby 350 km/h.
Podpisane jeszcze w 2021 roku umowy STEŚ obejmowały m.in. strategiczny odcinek linii nr 85, który połączy Warszawę Zachodnią, Lotnisko CPK i Łódź.
Podniesienie parametrów linii oznacza fundamentalną zmianę jakości podróżowania w Polsce. Według prognoz przewozy będą systematycznie rosły, co stanie się impulsem zarówno dla inwestycji CPK, jak i dla modernizacji sieci prowadzonej przez Polskie Linie Kolejowe.
Szybsze przejazdy między największymi miastami
Efektem podniesienia prędkości eksploatacyjnej będzie m.in. skrócenie czasu podróży:
- z Warszawy Centralnej do Łodzi – o 6 minut,
- z Warszawy do Wrocławia – o 15 minut,
- z Warszawy do Poznania – o 20 minut (docelowo ok. 1 godz. 40 min).
Na inwestycji skorzystają także mniejsze miasta położone przy linii „Y”, w tym Sieradz i Kalisz. W kolejnych etapach krótsze staną się również przejazdy długodystansowe – zarówno w kraju (np. do Szczecina), jak i międzynarodowe (np. do Berlina).
Koszty bez większych zmian
Zwiększenie prędkości nie wpłynie znacząco na koszt realizacji inwestycji, ponieważ od początku założono w dokumentacji projektowej parametry 350 km/h dla kluczowych elementów infrastruktury – geometrii torów, zasilania czy systemów sterowania ruchem. Niewielkie korekty będą dotyczyły m.in. ekranów akustycznych.
Podniesienie prędkości praktycznie bez zwiększenia kosztów pozwoli polskiej kolei zaoferować atrakcyjną alternatywę wobec transportu drogowego i lotniczego.
Harmonogram realizacji
Linia „Y” będzie budowana etapami. Pierwszy odcinek – Warszawa – CPK – Łódź – ma zostać oddany do użytku w 2032 roku, równolegle z uruchomieniem Lotniska CPK. Do 2035 r. zakończona ma być cała linia, obejmująca również odcinki Łódź – Sieradz – Wrocław i Sieradz – Poznań.
Zobacz również: