CPK podsumowuje rok 2024

21 godzin temu

W 2024 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła ok. 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld zł. Podpisała też kilkadziesiąt ważnych umów, a cały rok zakończyła przyjęciem 31 grudnia przez rząd Programu Wieloletniego CPK gwarantującego całemu projektowi finansowanie w wysokości ponad 131 mld zł.

Finansowanie i decyzje rządowe

Rząd zatwierdził Program Wieloletni CPK na lata 2024-2032, zapewniając finansowanie w wysokości ponad 131 mld zł. Środki te obejmują m.in. 76,8 mld zł na inwestycje kolejowe, 42,7 mld zł na projekty lotniskowe oraz 2,5 mld zł na drogi. Dodatkowo, kapitał zakładowy spółki CPK został zwiększony o 3,5 mld zł, co umożliwiło kontynuację prac projektowych nad terminalem, dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym.

Projekty infrastrukturalne

W październiku zaprezentowano projekt budowlany terminala lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego, przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners oraz Buro Happold. Dokumentacja obejmowała około 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów, nad którymi pracowało łącznie 500 projektantów z różnych branż. Plan zakłada, iż w pierwszym etapie lotnisko CPK będzie obsługiwać około 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.

Nabywanie gruntów

W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK zakupiła ponad 1800 działek o łącznej powierzchni przekraczającej 1700 ha, co stanowi większość obszaru potrzebnego do realizacji pierwszego etapu lotniska. Zaawansowane rozmowy dotyczą kolejnych około 300 ha. W listopadzie osiągnięto rekordowy wynik, podpisując umowy na ponad 207 ha. Na wykupionych terenach kontynuowano rozbiórki budynków i organizowano przeprowadzki mieszkańców.

Inwestycje kolejowe

CPK rozpoczął budowę pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce oraz proces wyłaniania wykonawcy 4,6-kilometrowego tunelu w Łodzi. Podpisano umowę na przygotowanie projektu linii KDP od Sieradza do Poznania, a Unia Europejska zobowiązała się przekazać 162 mln zł na przygotowanie dokumentacji dla tego odcinka. Zatwierdzono również wariant inwestorski dla linii nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek, co przybliża realizację założeń tzw. „Polski 100 minut”, przewidujących szybkie połączenia z Warszawy do większości dużych miast w kraju.

Decyzje administracyjne i współpraca

Spółka otrzymała decyzję lokalizacyjną dla budowy linii wysokiego napięcia 110 kV i 220 kV, mających zasilać port lotniczy w energię elektryczną. Podpisano również umowy z hiszpańską firmą inżynieryjną INECO na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie KDP oraz z firmą HPC POLGEOL na badania terenowe w rejonie projektowanego dworca kolejowego i terminala lotniska CPK.

Wszystkie te działania przybliżają realizację projektu CPK, którego uruchomienie planowane jest na koniec 2032 roku, równocześnie z oddaniem do użytku odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.

Idź do oryginalnego materiału