Zgodnie z planem realizowane są łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie przez miasto. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości. Na budowie komory Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe, a w sąsiadującym Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, na którego przebiegu realizowane są ekspertyzy i badania stanu technicznego łódzkich kamienic.
Dziś stoimy w komorze startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości na Retkini, której budowa została zakończona. To pierwszy fizycznie ukończony element kolejowego Programu CPK – namacalny dowód, iż projekt jest konsekwentnie i odpowiedzialnie realizowany. Stąd najdalej na początku 2026 roku ruszy drążenie tunelu CPK, a w 2032 roku pojadą pierwsze pociągi KDP na trasie kolejowego „Y” – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik rządu ds. CPK.
Budowa zrównoważonego i efektywnego transportu wymaga nowoczesnych rozwiązań. Takie przyjęliśmy, budując komorę Retkinia, która jest ważnym elementem tunelu CPK w Łodzi. Ta infrastruktura podziemna, nie tylko odciąży miasto nie zmieniając jego układu przestrzennego, ale także poprawi płynność ruchu. Chcemy, by projekt CPK w Łodzi kolejowo udrożnił miasto, a mieszkańcom pozwolił na szybkie podróżowanie Kolejami Dużych Prędkości – dodaje Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za komponent kolejowy spółki.
Komora na Retkini ukończona
To stąd ruszy maszyna drążąca – tarcza TBM, która zostanie wykorzystana do budowy tunelu CPK dla połączeń dalekobieżnych. Dzięki tej inwestycji udrożniony zostanie ruch kolejowy w Łodzi przez czołowy w tej chwili dworzec Łódź Fabryczna i dalej na zachód w kierunku Wrocławia i Poznania, a tym samym uzupełnione zostaną brakujące, ważne elementy w polskiej sieci kolejowej.
Komora Retkinia, składająca się z dwóch poziomów ma ponad 180 metrów długości (orientacyjnie: 7 boisk do koszykówki lub 2 boiska piłkarskie) i od 18 do ponad 23 metrów głębokości, zaś ściany szczelinowe sięgają choćby 43,5 metra (co odpowiada wysokości 14 piętrowego bloku mieszkalnego). Na poziomie -1 zaplanowano część techniczną, natomiast na poziomie -2 powstanie torowisko linii kolejowej nr 85. Zaprojektowane klatki schodowe wewnątrz komory zapewnią bezpieczną ewakuację.
Powykonawcze dane techniczne komory Retkinia:
wykop | 84 376 m3 |
beton (konstrukcja) | 11 588 m3 |
beton (ściany) | 18 336 m3 |
stal (konstrukcja) | 1 687 333 kg |
stal (ściany) | 1 282 104 kg |
metry bieżące ściany | 436 mb |
maksymalna długość (głębokość) ścian | 43,52 m |
głębokość komory (w maksymalnym punkcie) | 23,36 m |
W czasie prac zużyto ok. 30 tys. metrów sześciennych betonu (to ponad 4 tys. betoniarek) i 3 tysiące ton stali, która wystarczyłaby do budowy sporego osiedla mieszkaniowego. W szczycie robót na terenie budowy komory Retkinia pracowało blisko 100 osób oraz wykorzystywano różnego rodzaju sprzęt budowlany, m.in.: koparki linowe, dźwigi, palownica, wywrotki czy wspomniane betoniarki.
Trwają odbiory techniczne komory startowej na Retkini, a wykonawca Budimex prowadzi już prace przy komorze odbiorczej w okolicy dworca Łódź Fabryczna.
Łódzki Dom Kultury – zasadnicze prace zakończone
Od 2024 roku historyczny gmach Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) jest miejscem specjalistycznych prac wzmacniających jego fundamenty i posadowienie. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu konstrukcji budynku przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.
Na terenie ŁDK zakończyły się już prace zasadnicze przy wzmacnianiu fundamentów dzięki mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji budynku. Łącznie wykonano ich około 1400. Technologia jet grouting polega na wtłaczaniu w grunt zaczynu cementowego pod ciśnieniem w celu stworzenia kolumny cemento-gruntu, a tym samym wzmocnienia podłoża. Mikropale są sztywnymi elementami przenoszącymi obciążenia na głębsze, mocniejsze warstwy gruntu. W tej chwili w północnej części budynku realizowane są jeszcze prace mające na celu stężenie mikropali dzięki konstrukcji stalowej. Równolegle pomieszczenia wewnątrz budynku, które musiały zostać częściowo rozebrane na czas prac wzmacniających, są sukcesywnie odtwarzane przez wykonawcę.
Komora odbiorcza Fabryczna
W kwietniu tego roku rozpoczęły się prace przy budowie komory odbiorczej dla tarczy TBM, która zlokalizowana jest w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i ŁDK. Zgodnie z harmonogramem prace przy komorze Fabryczna zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmie budowę samej komory dla tarczy drążącej, z której zostanie ona wydobyta na powierzchnię. W drugim etapie zaplanowano budowę komory rozjazdowej dla pociągów, przy której prace zostaną zainicjowane po zakończeniu wszystkich robót przy ŁDK. Budimex zrealizował już ściany szczelinowe o grubości 150 cm, które stanowią obudowę komory odbiorczej Fabryczna o wymiarach w planie ok. 22 x 30 m oraz głębokości wykopu 26 m. Dodatkowo, wykonana została ściana w technologii jet grouting rozdzielającą tunel CPK, od tunelu średnicowego PKP PLK. w tej chwili Budimex wykonuje prace związane z poziomą przesłoną przeciwfiltracyjną. Następnie, przystąpi do realizacji bloku plug-in z kolumn jet grouting. Bezpieczna realizacja robót ziemnych wewnątrz komory odbiorczej pozwalająca na wykonanie płyty dennej wymagać będzie wcześniejszej realizacji żelbetowych ram rozpierających oraz zastosowania tymczasowych rozpór stalowych. W finalnym stadium prac budowlanych komora Fabryczna ma być miejscem zakończenia pracy i demontażu tarczy TBM.
Kiedy powstanie łódzki tunel dla KDP?
Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości powinno rozpocząć się najpóźniej w IV kwartale 2026 roku. Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Oba tunele w najbliższym sąsiedztwie będą przebiegać tuż przy stacji Łódź Fabryczna, a ich konstrukcje zostaną dodatkowo zabezpieczone już wykonywaną, ochronną ścianą rozdzielającą z kolumn jet grouting minimalizującą wpływ drążenia stycznych tuneli CPK oraz PLK.
Tunel budowany przez CPK, będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebiegał będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 metrów na trzecim kilometrze i 200 metrach długości obiektu, między komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi na ulicy Struga i w alei ks. bp. Bandurskiego.
Na całym odcinku tunelu zlokalizowano pięć ewakuacyjnych komór podziemnych zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa. W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu oraz zabezpieczenia strukturalne mające na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków.
Dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków
Przebieg tunelu pod ścisłym centrum Łodzi i istniejącą zabudową – to nie tylko wyzwanie realizacyjne, ale i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych. Stąd konieczność przygotowania do procesu drążenia tunelu, tak by był on bezpieczny dla zabudowy jak i mieszkańców budynków z najbliższego sąsiedztwa inwestycji.
Aktualnie realizowane są prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi, które na zlecenie spółki CPK wykonuje firma Albraco. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w stanie istniejącym.
Budowa odcinka linii kolejowej nr 85 Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana na terenie Łodzi to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na rok 2032. Cała 480-kilometrowa linia „Y” z Warszawy przez lotnisko CPK oraz Łódź do Poznania i Wrocławia, ma zostać oddana do użytku w 2035 roku.



Źródło: CPK
Zobacz również: