Czasem wystarczy tylko jedno pytanie

liderzyinnowacyjnosci.com 1 dzień temu

Kluczem do skutecznej współpracy między przedsiębiorcami a światem nauki jest korzystanie z dobrych praktyk. Dr inż. Artur Oziębło, zastępca dyrektora ds. operacyjnych w Instytucie Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej PAN przekonuje, iż nauka i przemysł powinny mówić jednym językiem. Jako ekspert w Innovation Coach dzieli się z przedsiębiorcami swoim doświadczeniem i wiedzą z zakresu inżynierii materiałowej oraz prowadzenia badań. Podkreśla, iż czasem wystarczy jedno pytanie, by uruchomić lawinę pomysłów.

Redakcja: Panie Doktorze, dlaczego nauka i przemysł powinny mówić jednym językiem?

Dr inż. Artur Oziębło: Te dwa światy funkcjonują często obok siebie, ale tylko razem mogą wypracować rozwiązania innowacyjne, użyteczne i gotowe do wdrożenia. Naukowcy powinni wiedzieć czego konkretnie potrzebują przedsiębiorcy i służyć im swoją wiedzą oraz zapleczem badawczym, aby tworzyć nowatorskie rozwiązania. Przedsiębiorcy nie mają często pojęcia, iż uczelnie i instytuty badawcze mogą rozwiązywać ich codzienne, bardzo praktyczne problemy. Ten brak wzajemnych relacji jest niekorzystny dla obu stron.

R: Co odróżnia tych, którzy skutecznie współpracują z uczelniami, od tych, którzy tego nie próbują?

AO: To proste, ci pierwsi zwykle mają „akademickie DNA”. o ile ktoś po studiach podejmuje pracę w zawodzie i zna środowisko naukowe, to wraca do swoich profesorów, do kontaktów z uczelnią. Wie, gdzie szukać pomocy. A przedsiębiorcy „spoza systemu” – często bardzo zdolni ludzie, z inicjatywą nie mają takich nawyków. Nie wiedzą, iż naukowcy to nie są zamknięci w wieży z kości słoniowej myśliciele. To są specjaliści, którzy mogą realnie pomóc w rozwoju innowacji.

R: Zachęca Pan do tego przedsiębiorców w Innovation Coach?

AO: Stale to robię. Jest wiele sposobów, aby skorzystać z dobrych praktyk i wzorców. W Innovation Coach doradzam jak mają to robić zarówno startupy, jak i firmy z ugruntowaną już pozycją na rynku, które szukają świeżego spojrzenia na swój biznes. Większość z nich nie posiada działów R&D, ale mogą nawiązać taką współpracę z ośrodkami badawczymi. Bywa też, iż w swoich firmach sami robią coś metodą prób i błędów, ale choćby nie wiedzą, iż to już jest praca badawcza. Pomagam im to uporządkować, nazwać i rozwinąć.

R: Pełni Pan rolę pośrednika między światem nauki a światem biznesu?

AO: Doradzam przedsiębiorcom, aby korzystali z ośrodków badawczych jeżeli chcą być konkurencyjni w swoich branżach. Długoterminową przewagę konkurencyjną można osiągnąć tylko dzięki innowacjom. Wiem to z własnego doświadczenia, bo przez 15 lat zajmowałem się inżynierią materiałową Kompozyty ceramiczno-metaliczne były moją pasją. To fascynujące materiały. Łączą wytrzymałość ceramiki z plastycznością metalu. Ale życie zawodowe to nie tylko pasja, to też wybory, czasem trudne. Dziś już nie zajmuję się prowadzeniem badań, mogę natomiast pomagać przedsiębiorcom nie tylko z materiałami, ale z całym procesem R&D. Żeby inspirować do innowacji, trzeba dobrze znać obie strony badawczą i biznesową. Trzeba rozumieć, jak działa firma, na czym jej zależy, jakie ma ograniczenia i dopasować do tego potencjał naukowy. Bywa też, iż problemem nie są technologie, tylko brak środków na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań. Wtedy też pokazuję ścieżki sięgania po dotacje, albo zachęcam do bezpośredniej kooperacja z jednostkami naukowymi.

R: Jakieś spektakularne przypadki zapadły Panu w pamięć?

AO: Owszem, zwłaszcza pomysł na budowę unikatowej linii do produkcji gitar. Przedsiębiorca wiedział, co chce osiągnąć, ale brakowało mu odwagi i pieniędzy. Zainspirowałem go do określonego działania i złożenia projektu. W Innovation Coach taka osoba nigdy nie pozostaje sama z problemami.

R: Co jeszcze jest wartością tej usługi?

AO: Podnoszenie poziomu świadomości przedsiębiorców. To ma ogromne znaczenie dla rozwoju innowacyjnych przedsięwzięć. Ta działalność jest korzystna także dla mentora, ponieważ zmusza go do ciągłego rozwoju. Coach nie może polegać na wiedzy sprzed 20 lat. Musi znać aktualne trendy, technologie, rozwiązania, czyli śledzić wszystkie nowości na bieżąco. Daje to naprawdę dużą satysfakcję.

Wywiady z coachami i absolwentami usługi są zamieszczone w PRZEWODNIKU PO USŁUDZE INNOVATION COACH„Twój pierwszy krok do innowacji”

https://www.innovationcoach.pl/wp-content/uploads/2025/09/Ebook_historie-sukcesu-Innovation-Coach.pdf

Idź do oryginalnego materiału