Modernizacja czeskiej floty przyspiesza wraz z wycofywaniem starszego taboru. W pierwszej połowie 2025 r. na złom trafiło 200 pojazdów, w tym ponad 100 wagonów ze „sztuczną skórą”.
Czeska kolej (České dráhy – ČD) przyspiesza proces odnowy floty pasażerskiej, wysyłając w pierwszej połowie roku na złom 200 pojazdów – głównie starsze wagony. Według informacji podanych przez spółkę, do początku jesieni planowane jest wycofanie kolejnych 60 jednostek.
W następstwie wprowadzenia do eksploatacji nowych pojazdów RegioPanter i RegioFox oraz zestawów ComfortJet wycofaliśmy z eksploatacji znaczną liczbę starszych wagonów pasażerskich, zwłaszcza tzw. wagonów z tapicerką imitującą skórę – powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego w ČD.
Nadwyżki pojazdów są najpierw oferowane do sprzedaży, a jeżeli nie znajdzie się nabywca, są złomowane – dodał.
Co trafiło na złom?
- 48 wagonów silnikowych i pośrednich z serii EMU 460
- 32 wagony dalekobieżne B249
- 50 wagonów regionalnych Bdt
- 30 pojazdów „walizkowych”, w tym DMU serii 809/810 i przyczepy BDtax (012) / Bdtax (015)
- inne typy tj. wagon silnikowy 854, wagon dwupoziomowy i ok. 10 wagonów „Honecker” (typy z byłej NRD)
Część pojazdów na sprzedaż
13 wycofanych pojazdów zostało zakupionych przez nabywców krajowych i zagranicznych – niektóre do celów niezwiązanych z transportem kolejowym (obiekty hotelarskie), inne do celów historycznych. Największym zainteresowaniem cieszyły się wagony klasy 810 (4 sztuki) oraz różne wagony ze „sztuczną skórą” (4 sztuki). Pozostałe nadwyżki – głównie wagony 810, BDtax (012) i Bdtax (015) – są wymienione na stronie internetowej przedsiębiorstwa.
Co dalej?
W najbliższych latach z eksploatacji wycofanych zostanie ponad 400 dodatkowych pojazdów, które zostaną zastąpione nowoczesnymi pojazdami trakcyjnymi i zespołami trakcyjnymi, w tym Siemens Vectron, ComfortJet i RegioFox. Koleje Czeskie eksploatują w tej chwili ponad 2,1 tys. pojazdów trakcyjnych i wagonów oraz ponad 1,6 tys. samodzielnych wagonów pasażerskich w ruchu dalekobieżnym i regionalnym.
Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. České dráhy
Zobacz również: