Czechy mają najgęstszą sieć kolejową na kontynencie – na 1 km² przypada tam aż 123,2 metra torów. To wynik wyższy niż w Belgii, Niemczech czy Luksemburgu.
Według najnowszych danych, Czechy przodują w Europie pod względem zagęszczenia linii kolejowych. Drugie miejsce zajmuje Belgia z wynikiem 119,2 m/km², a trzecie Niemcy, gdzie na kilometr kwadratowy przypada 109,5 metra torów. Wysoko w zestawieniu plasuje się również Luksemburg, osiągając 104,8 m/km².
Gęsta sieć kolejowa u naszych południowych sąsiadów to efekt długiej tradycji inwestycji w infrastrukturę kolejową oraz rosnącego znaczenia transportu szynowego w regionie.
Hiszpania liderem kolei dużych prędkości
Pod względem infrastruktury kolei dużych prędkości Hiszpania nie ma sobie równych w Europie. Posiada 3 190 km takich tras, co czyni ją liderem na kontynencie. Dla porównania, na drugim miejscu znalazła się Francja z 2 748 km linii, a kolejne miejsca zajmują Niemcy (1 163 km) oraz Włochy (1 097 km).
Hiszpania od lat inwestuje w rozwój szybkich kolei, stawiając na nowoczesne trasy, które łączą najważniejsze miasta w rekordowym czasie. Tak dynamiczny rozwój sprawia, iż kraj ten jest wzorem dla innych państw planujących rozwój kolei dużych prędkości.
Wnioski dla Europy
Różne podejścia Czech i Hiszpanii pokazują, iż inwestycje w kolej mogą mieć różne priorytety – od maksymalnego zagęszczenia sieci po rozwój nowoczesnych tras dużych prędkości. Europa coraz bardziej stawia na kolej jako ekologiczny środek transportu, a doświadczenia tych dwóch państw mogą być cenną lekcją dla innych państw.
PAP / TVN24 / Biznes Alert
PLK: linia kolejowa z Kartuz do Lęborka ze statusem inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej