Według doniesień Radia Poznań, Jacek Jaśkowiak rozważa fuzję producenta tramwajów z Fabryką Pojazdów Szynowych (FPS), której właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Połączenie poznańskich firm zastąpiłoby planowaną wcześniej sprzedaż Modertransu zagranicznemu inwestorowi.
Alternatywa dla sprzedaży zagranicznej
Od dłuższego czasu sprzedaż Modertransu zagranicznemu inwestorowi była przedmiotem licznych rozmów. Zainteresowanie przejęciem należącego do MPK Poznań (84,18%) i miasta Poznania (15,82%) przedsiębiorstwa wyrazili hiszpański CAF, szwajcarski Stadler oraz koreański Hyundai Rotem. Celem transakcji było wzmocnienie kapitałowe firmy i ekspansja na nowe rynki. Jednak niedawno pojawiła się nowa idea – połączenie dwóch poznańskich fabryk. Jacek Jaśkowiak przyznał, iż rozmawiał już o tym pomyśle z premierem Donaldem Tuskiem.
FPS potrzebuje mocy przerobowych
Fabryka Pojazdów Szynowych realizuje kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów dla PKP Intercity. Przedstawiciele narodowego przewoźnika regularnie przypominają, iż z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z tzw. prawa opcji na kolejne 150 jednostek. Cegielski uzyskał również 2 zamówienia na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla:
- województwa lubuskiego – 6 pojazdów (245 mln zł)
- województwa lubelskiego – 4 pojazdy (192,4 mln zł)
W maju br. Grzegorz Kucia, prezes zarządu FPS już w maju sygnalizował w Radiu Poznań konieczność przeniesienia produkcji z powodu braku miejsca na rozbudowę zakładu na Wildzie. Okazuje się, iż Modertrans dysponuje odpowiednimi terenami przemysłowymi niedaleko Centrum Handlowego M1.
Walka o ukraiński rynek
Zwiększenie potencjału obu firm poprzez fuzję będzie skutkowało skuteczniejszą walką o zamówienia. Prezydent Poznania widzi duże szanse na pozyskanie lukratywnych kontraktów na dostarczenie pojazdów dla ukraińskich miast.
Modertrans to w tej chwili jeden z czołowych producentów tramwajów w Polsce z 26-procentowym udziałem w krajowym rynku. W styczniu 2025 r. firma wygrała konkurs na dostawę 30 pojazdów dla Poznania za ponad 215 mln zł (dofinansowanie na zakup taboru z Krajowego Planu Odbudowy). Spółka z powodzeniem dostarcza pojazdy również dla innych polskich miast (Łódź, Wrocław, Szczecin).
Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Poznań – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: