Czy nowy kontenerowiec na amoniak zrewolucjonizuje żeglugę?

1 rok temu

Statek Yara Eyde, który został określony jako pierwszy na świecie kontenerowiec na czysty amoniak, ma wejść na rynek w 2026 roku. Statek jest rozwijany przez producenta amoniaku oraz właściciela statków, firmę Yara Clean Ammonia oraz norweskiego operatora kontenerowego NorthSea Container Line.

Kontenerowiec na amoniak zadebiutuje za trzy lata

Firmy planują utworzyć spółkę joint venture o nazwie NCL Oslofjord AS, która będzie odpowiedzialna za eksploatację statku. Po jej utworzeniu, spółka zamierza stać się pierwszym operatorem na świecie, który skoncentruje się wyłącznie na kontenerowcach zasilanych amoniakiem. Utworzenie spółki joint venture i zamówienie statku są uzależnione od finalizacji umów wiążących i uzyskania niezbędnych zezwoleń od władz.

Jak informuje portal Offshore Energy, Yara Eyde otrzymał około 40 milionów norweskich koron (15 mln zł) dofinansowania od norweskiego przedsiębiorstwa rządowego Enova. Pierwszy kontenerowiec na czysty amoniak ma być dodatkowo wyposażony w pakiet baterii o pojemności 250 kWh oraz mieć możliwość podłączenia do zasilania z lądu. Yara Eyde ma działać na trasie między Norwegią a Niemcami, co uczyni ją pierwszą bezemisyjną drogą morską na kontynent. Projekt statku jest zoptymalizowany dla trasy handlowej między Norwegią a Europą, łączącą Oslo, Brevik, Hamburg i Bremerhaven. Yara Clean Ammonia szacuje, iż statek będzie gotowy do rozpoczęcia działalności od 2026 roku.

Świat znajduje się w środku kryzysu klimatycznego i wszyscy muszą teraz współpracować, aby gwałtownie ograniczyć emisje. Cieszymy się, iż możemy współpracować z innymi sektorami i pokazać, iż możliwa jest zdecydowana redukcja emisji. Zielona podróż rozpoczęła się od Yara Birkeland, pierwszego na świecie elektrycznego kontenerowca z autopilotem, a teraz kontynuujemy ją z Yara Eyde, która będzie pierwszym na świecie kontenerowcem zasilanym czystym amoniakiem – mówi Svein Tore Holsether, CEO Yara International.

Yara International

Dekarbonizacja branży

Holsether wyjaśnił, iż jako bezpośrednia kontynuacja zielonej logistyki z Yara Birkeland, statek zasilany amoniakiem Yara Eyde rozszerzy łańcuch wartości zeroemisyjnej od Brevik do portów na kontynencie. Podkreślił, iż dzięki bezemisyjnej podróży morskiej z Brevik do Europy, emisje Yara zmniejszyły się o 11 000 ton CO2 rocznie.

Widzimy, iż rośnie zapotrzebowanie na redukcję emisji. Statek oferuje konkurencyjną i bezemisyjną logistykę dla wszystkich właścicieli ładunków w fiordzie Oslo i regionie Grenlandii – mówi Bente Hetland z North Sea Container Line.

Yara International

Jak informuje portal Offshore Energy, Yara Clean Ammonia planuje dostarczyć Yara Eyde amoniak o niskiej emisji lub prawie bezemisyjny. We współpracy z Azane Fuel Solutions pracuje nad siecią bunkrowania, aby umożliwić dostęp do czystego amoniaku w norweskich i ostatecznie skandynawskich portach. Ta sieć jest zgodna z celami redukcji emisji Norwegii w sektorze offshore.

Kiedy produkcja amoniaku odbywa się przy użyciu energii odnawialnej lub gazu ziemnego, gdzie do 95% emisji CO2 jest przechwytywane i trwale przechowywane, czysty amoniak gwałtownie staje się dobrym rozwiązaniem w ograniczaniu emisji w sektorze morskim. Yara Eyde zademonstruje gotowość amoniaku do zostania nowym paliwem w transporcie morskim – mówi Magnus Krogh Ankarstrand, szef Yara Clean Ammonia.

Pierwszy kontenerowiec na metanol ochrzczony! Znamy nazwę

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału