Czy polska kolej jedzie we adekwatnym kierunku? Podsumowanie Forum Ekonomicznego

2 tygodni temu

Podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu jednym z kluczowych tematów były kwestie związane z rozwojem infrastruktury transportowej i jej roli w kształtowaniu gospodarki Polski. Dyskusje na temat inwestycji kolejowych, modernizacji linii oraz integracji z międzynarodowymi korytarzami transportowymi były intensywne, z uwzględnieniem obecnych wyzwań gospodarczych oraz geopolitycznych.

Tematyka rozwoju infrastruktury kolejowej oraz szeroko pojętych inwestycji w sektorze transportu była jednym z głównych punktów programu. Rozwój kolei, który zyskuje coraz większe znaczenie w kontekście walki z kryzysem klimatycznym oraz modernizacja krajowej infrastruktury, wzbudził zainteresowanie zarówno uczestników paneli, jak i obserwatorów branży. W obliczu dynamicznych zmian gospodarczych, społecznych i środowiskowych, kolej została wskazana jako jeden z kluczowych obszarów inwestycji przyszłości.

Rola kolei w zrównoważonym rozwoju

Forum stało się miejscem dyskusji na temat przyszłości kolei jako zrównoważonego środka transportu, który odgrywa centralną rolę w ograniczaniu emisji CO2, będąc alternatywą dla transportu lotniczego czy drogowego. W obliczu rosnących wymagań klimatycznych, wynikających z celów Unii Europejskiej, kolej staje się nieodłącznym elementem polityki transportowej. Kolejną istotną kwestią jest rozwój wszelkich systemów wspierających poprawę bezpieczeństwa na kolei w Polsce, poruszono wątki związane z wdrażaniem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Innowacje takie jak cyfryzacja systemów zarządzania ruchem, rozwój intermodalności oraz automatyzacja procesów logistycznych są najważniejsze dla poprawy efektywności i konkurencyjności kolei.

Problemy branży i brak stabilności

Jednym z głównych tematów poruszanych podczas paneli była konieczność przyspieszenia inwestycji kolejową. W szczególności zwracano uwagę na projekty strategiczne, takie jak rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), modernizacja kluczowych linii kolejowych oraz ich stabilnego finansowania. Polska branża budowlana znajduje się aktualnie w najtrudniejszej sytuacji od lat. Inwestycje wyraźnie spowolniły, wiele firm budowlanych jest niewypłacalnych, a rynek ostro rywalizuje cenowo o nowe zlecenia. Budownictwo jest sektorem cyklicznym, a okresy gorszej koniunktury pojawiają się okresowo co kilka lat. Głębokie dołki wynikają z silnego uzależnienia polskich inwestycji infrastrukturalnych od środków unijnych.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podkreślali, iż inwestycje mają ogromne znaczenie nie tylko dla poprawy połączeń krajowych, ale także dla zwiększenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej. Dla dalszego rozwoju sektora istotne jest zintegrowanie polskich sieci z europejskimi korytarzami transportowymi, co pozwoliłoby na lepszą współpracę handlową oraz szybszy przepływ towarów​.

Wskazano również kwestię realizacji inwestycji kolejowych w ramach dotychczasowych przetargów. Podkreślono, iż mimo anulowania niektórych z nich, istnieje plan wykorzystania tych funduszy na bardziej efektywne projekty, które przyniosą większe korzyści dla przewoźników i pasażerów oraz poprawią przepustowość sieci kolejowej.

Forum Ekonomiczne w Karpaczu uwidoczniło zarówno ogromny potencjał kolei, jak i wyzwania, z jakimi mierzy się ten sektor w Polsce. Inwestycje w rozwój infrastruktury kolejowej są nie tylko najważniejsze dla poprawy komfortu pasażerów, ale także dla zapewnienia spójności terytorialnej kraju oraz jego gospodarczej konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Jednakże, aby te plany mogły się urzeczywistnić, konieczna jest stabilizacja sytuacji w branży budowlanej, a także zapewnienie przewidywalności finansowania i realizacji projektów.

Branża kolejowa w Polsce, jak i całej Europie, stoi przed szeregiem wyzwań, które wymagają szybkich działań. Kolej pozostaje kluczowym elementem zielonej transformacji, a przyszłe inwestycje będą miały ogromny wpływ na rozwój gospodarczy i ekologiczny kraju.

Autor: Poznańczyk
Fot. JBCrew

Idź do oryginalnego materiału