Polskie Linie Kolejowe wciąż pracują nad przejęciem spółki Cargotor, odpowiedzialnej za terminal w Małaszewiczach. Transakcja obejmująca nabycie 100% akcji ma zostać sfinalizowana do końca lipca 2025 r. Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej zakończył już niezbędne badania terenowe oraz uzgodnił z PKP Cargo kwestie formalne niezbędne do przejęcia nieruchomości.
Proces przejęcia Cargotoru jest realizowany według ściśle określonego harmonogramu, ustalonego wspólnie przez PKP PLK i PKP Cargo. W czerwcu ub. r. spółki podpisały nowy list intencyjny, który następnie został aneksowany. Dokument zakłada finalizację transakcji najpóźniej do końca lipca 2025 r. Warto przypomnieć, iż poprzednie porozumienie wygasło w grudniu 2023 r.
Zaawansowane prace przygotowawcze
Na przełomie 2024 i 2025 r. spółki zaktualizowały badania due diligence (proces szczegółowej analizy przedsiębiorstwa) oraz wycenę z 2023 r. Równolegle toczą się rozmowy z PKP SA dotyczące podziału działek gruntu, na których w tej chwili funkcjonuje Cargotor. PKP PLK otrzymały już zgodę UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) na przedłużenie obowiązywania decyzji w zakresie koncentracji.
Plany zarządzania terminalem w Małaszewiczach
Wyniki przeprowadzonych badań due diligence posłużyły jako podstawa do analizy różnych scenariuszy przeprowadzenia transakcji oraz wariantów zarządzania oraz integracji przejętej infrastruktury z tą znajdującą się już w zarządzie PKP PLK. Dodatkowo procedowane są strategie cennikowa i sprzedażowa.
Wszystkie te działania mają na celu jak najszybsze sfinalizowanie procesu przejęcia spółki odpowiedzialnej za zarządzanie terminalem w Małaszewiczach.
Kluczowe znaczenie dla polskiej infrastruktury kolejowej
Przejęcie Cargotoru przez PKP PLK stanowi realizację celu postawionego przez Ministerstwo Infrastruktury. Terminal w Małaszewiczach jest strategicznym punktem na mapie polskiej sieci kolejowej, szczególnie w kontekście transportu towarowego pomiędzy Europą a Azją.
Autor: Damian Malesza
Fot. Cargotor
Sprawdź również: