Dariusz Grajda: Cyfryzacja to nie moda [WYWIAD]

1 godzina temu

Jak powinna wyglądać kolej przyszłości? Czy współpraca z samorządami jest istotna dla rozwoju kolei? realne jest osiągnięcie 500 mln pasażerów rocznie? Jakie są najważniejsze priorytety strategiczne PKP S.A.? Na te pytania odpowiada Dariusz Grajda – Wiceprezes Zarządu PKP S.A. w rozmowie z redakcją Raportu Kolejowego.

Czy kooperacja pomiędzy PKP S.A. a kolejami samorządowymi jest dzisiaj istotna dla rozwoju kolei w Polsce? W jaki sposób ta kooperacja wpływa na dostępność transportu publicznego w regionach?

Oczywiście jest istotna. Współpraca pomiędzy PKP S.A. a kolejami samorządowymi stanowi dziś jeden z kluczowych filarów rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Przez 8 lat, w latach 2016-2024 kierowałem Związkiem Samorządowych Przewoźników Kolejowych, skupiającym koleje samorządowe, posiadające 50% udziału w rynku przewozów pasażerskich i wielokrotnie publicznie wskazywałem, iż brakuje współpracy czy choćby zwykłej, dobrej branżowej rozmowy z sektorem państwowym. To się zmieniło, współpracujemy i dzięki temu możliwe jest bardziej efektywne planowanie inwestycji, lepsze dopasowanie oferty przewozowej do lokalnych potrzeb, a także wspólna realizacja projektów, które wspierają zarówno mobilność mieszkańców, jak i cele środowiskowe.

Szczególnie ważne są w tym kontekście inwestycje w infrastrukturę dworcową – modernizacja, poprawa dostępności i funkcjonalności budynków dworcowych w regionach znacząco wpływa na jakość obsługi pasażerów oraz na atrakcyjność kolei jako środka transportu publicznego. Współpraca ta przekłada się również na rozwój zintegrowanych systemów biletowych czy skoordynowanych rozkładów jazdy. Nowa filozofia PKP Intercity S.A., która skupiła się na optymalizacji wykorzystania taboru i skróceniu czasów przejazdu sprawiła, iż narodowy przewoźnik przestał konkurować z kolejami samorządowymi, a jednocześnie systematycznie zwiększa udział w rynku, przewożąc z miesiąca na miesiąc coraz większe wolumeny pasażerów.

Daje to możliwość lepszego skomunikowania, co z punktu widzenia pasażerów jest szczególnie istotne. Ponadto najważniejsze jest również zapewnienie bieżącej i możliwie najbardziej aktualnej informacji pasażerskiej, co wymaga stałej współpracy i współdzielenia informacji pomiędzy przewoźnikami. Należy także zwrócić uwagę, iż dla zapewnienia większej użyteczności transportu publicznego, trzeba brać pod uwagę również dostępność usług transportu lokalnego zapewniającego tzw. transport ostatniej mili. W tym celu przy dworcach kolejowych budowane są parkingi, przystanki autobusowe oraz wiaty rowerowe.

Jaką rolę cyfryzacja odgrywa w długoterminowej strategii Spółki i Grupy PKP – czy to tylko moda, czy najważniejszy filar rozwoju?

Osobiście na cyfryzację patrzę nie tylko jako na narzędzie usprawniające procesy operacyjne, ale przede wszystkim jako dojrzałą zmianę kulturową, organizacyjną i biznesową spółek Grupy PKP i nie tylko, bo kolej to system naczyń połączonych – dziesiątki, jeżeli nie setki różnych podmiotów, które ze sobą współpracują.

W perspektywie kolejnych lat chcemy, by PKP S.A. i spółki wchodzące w skład Grupy PKP były organizacjami podejmującymi decyzje w oparciu o dane zbierane w czasie rzeczywistym, jak również przewidującymi potrzeby klientów i optymalizującymi działanie całej infrastruktury na tej podstawie.

Idź do oryginalnego materiału