Grupa CCC ma nową strategię ekspansji. Celem jest rozwój powierzchni handlowej, a przede wszystkim szyldów HalfPrice, CCC oraz nowego konceptu sklepów z ofertą odzieży. – Planujemy rocznie otwierać 200-250 tys. mkw. powierzchni handlowej. Na ten cel przeznaczymy 300-400 mln zł, a finansowanie będzie pochodzić z zysków – zapowiedział na konferencji Dariusz Miłek, prezes Grupy CCC.
Jak podano w prezentacji, CCC zamierza prawie potrojenie skali sieci sprzedaży detalicznej. Liczba stacjonarnej sieci sklepów grupy ze obecnych 1155 ma zwiększyć się do 3200. Prawdopodobnie proces ten uda się zrealizować do końca 2030 roku.
Ekspansja w Europie centralnej
Spółka wraca do intensywnej ekspansji sieci handlowej. Nacisk kładzie na inwestycje w sprawdzone i rentowne koncepty. Bardzo mocno będzie skupiać się na powiększaniu liczby sklepów m.in. w Europie centralnej. Jest to znany rynek dla grupy, gdzie man rozwinięte oddziały, co pozwoli na budowanie rentownej sieci sklepów.
Wydatki na rozwój powierzchni handlowej mają być finansowane głównie z przepływów operacyjnych. – Planując rozwój sieci detalicznej na 200-250 tys. mkw. przy średnich kosztach 300-400 mln euro z mkw., musimy zainwestować 100 mln euro rocznie, co nam daje 300-400 mln zł. Finansowanie będzie realizowane z zysków. jeżeli tego nie osiągniemy ograniczymy rozwój. – podkreśla Dariusz Miłek.
Zgodnie z zapowiedziami największy potencjał grupa widzi w działaniach związanych z otwarciami sklepów HalfPrice, CCC oraz nowego konceptu Worldbox. To są koncepty z tańszą ofertą, które są potrzebne na rynku. Według założeń najbardziej preferowanymi powierzchniami dla poszczególnych formatów są: CCC średnio 700 mkw., eobuwie 450 mkw., HalfPrice 2300 mkw. Bordriders 400 mkw., a dla sklepów Worldbox ok. 700 mkw.
W Polsce najwięcej nowych sklepów powstanie w mniejszych miastach. Spółka będzie stawiać na retail parki, bo w takich lokalizacjach odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedażowe. – Retail parki w małych miastach są fenomenem, nasze sklepy osiągają tam dużo lepsze wyniki, niż w dużych miastach. Koszty wejścia do takiego obiektu są niskie, jest duża rotacja i mała konkurencja – mówi Dariusz Miłek.
HalfPrice na fali
Jak wynika z zapowiedzi z ponad 200 tys. mkw. nowej powierzchni rocznie, aż 120 tys. mkw. przypadnie na sklepy HalfPrice. – Są to sklepy wielkopowierzchniowe, które w większości po otwarciu, bardzo gwałtownie na siebie zarabiają. Format off-price jest bardzo dobrym modelem biznesowym, którego nikt nie zbudował w Europie. Jedynym off-price jest firma amerykańska zarządzana przez centralę w Anglii – zauważa Dariusz Miłek.
Spółka CCC przewiduje, ze w Polsce jest potencjał na 300 sklepów formatu HalfPrice. w tej chwili jest planowych 200 lokalizacji, przyj sieci liczącej 103 sklepy. Zdaniem prezes, koncept ma dużą szansę na dynamiczny rozwój w całej Europie. Nowe sklepy zagraniczne powstaną, m.in. na południu Europy. – Już 22 listopada otwieramy pierwszy sklep w Hiszpanii. Bardzo dobra powierzchnia w kluczowym i największym centrum handlowym w Saragossie. Sklep HalfPrice znajdzie się obok takich marek jak Primark, Zara i Nike. Uzyskaliśmy w tej galerii bardzo dobre warunki czynszowe i fot-out – mówi Dariusz Młek.
Konceptu HalfPrice jest bardzo popularny, bo właściciele z całej Europy przyjeżdżają do nas, żeby rozmawiać o rozwoju formatu na innych rynkach – dodał szef CCC.
– Wiemy jak prowadzić negocjacje, żeby uzyskiwać jak najlepsze warunki finansowe. Dla naszych sklepów mamy oferowane czynsze od obrotu, a także otrzymujemy fit-outy. Wchodzimy do przygotowanego do naszych sztandarów sklepu, gdzie wstawiamy tylko meble. Dzięki wysokiej rentowności każda jednostka zwraca się w krótkim terminie czasu. w tej chwili EBIDTA sklepów CCC wynosi 41 proc., a w ostatnim kwartale była na poziomie 42 proc., co pokazuje jej stabilność. Dla HalfPrice EBIDTA była 27 proc. a w tej chwili jest na poziomie 30 proc., a w czwartym kwartale osiągnie 35 proc. – podkreśla prezes CCC.
Nasza ekspansja będzie kosztować 100 mln euro rocznie, i będzie sfinansowana z zysków, które wymagają odpowiedniej rentowności działających sklepów. jeżeli nam się inwestycja w sklepy CCC zwraca w 6 miesięcy, a w HalfPrice w rok, to nie ma czasu do zastanawiania się. Teraz jest idealny czas na ekspansję, bo warunki dla nas są bardzo korzystne. Nikt nie uwierzył w powrót handlu detalicznego tak szybko, jak ja. Nie ma drugiej takiej firmy w Europie, która prowadzi podobną ekspansję do CCC – podkreśla Dariusz Miłek.
CCC jest jak McDonald’s w Polsce
– Potencjał dla CCC oceniamy na około 400 sklepów. Z naszych badań wynika, iż cała Polska zna już CCC. Mamy rozpoznawalność na poziomie marki McDonald’s. Teraz skupiamy się na dogęszczeniu sieci na krajowym rynku – mówi Dariusz Miłek.
Spółka przewiduje, otwarcie około 100 nowych sklepów w Polsce, również 100 w Rumunii oraz powiększanie sieci w Bułgarii, Serbii i na Ukrainie, gdzie rozwija się na dobrych warunkach. – Nie widzę żadnych przeszkód na osiągnięcie tej liczby 400 sklepów w regionie, a choćby możemy pokusić się o więcej, bo bardzo duży sukces osiągamy w każdej małej miejscowości – dodał prezes Grupy CCC.