Dla 59% retailerów ograniczenia budżetowe są przeszkodą w optymalizacji

10 godzin temu

Polscy eksperci z sektora handlu – 32% – wskazują zarządzanie asortymentem, cenami i promocjami jako obszary o najwyższym potencjale do ulepszenia procesów biznesowych w 2025 roku, a wśród największych przeszkód retailerzy wymieniają ograniczenia budżetowe – 59% – oraz opór wobec zmian – 32%, wynika z Barometru Retail firmy Future Mind. Pomimo trudnych warunków gospodarczych, 41% respondentów uważa, iż rok 2025 będzie korzystniejszy dla branży retail, podano.

Według Barometru, polskie firmy handlowe skupiają się na optymalizacji procesów, by przeciwdziałać rosnącym kosztom operacyjnym – 41% badanych wskazało, iż negocjacje z dostawcami są kluczową strategią w redukcji wydatków, 41% wskazało na zarządzanie personelem. Z kolei zarządzanie asortymentem, magazynami i zapasami, zapewniają respondentom najwyższy zwrot z już zrealizowanych inwestycji w optymalizację. W 2025 roku coraz więcej firm planuje wdrażać technologie takie jak prognozowanie i uzupełnianie zapasów oparte na AI oraz elektroniczne etykiety cenowe, podano.

„Największy wpływ na optymalizację procesów mają rozwiązania technologiczne, które jednocześnie zwiększają sprzedaż. Idealnym miejscem do wdrażania takich systemów jest przestrzeń sklepowa. Przechodząc do konkretnych rozwiązań, postawiłbym na weryfikatory planogramów, które wykorzystują technologię rozpoznawania obrazu w celu zapewnienia zgodności ekspozycji produktów z planem. Podobnym rozwiązaniem są elektroniczne etykiety (ESL), które umożliwiają dynamiczną zmianę cen w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność i może podnieść marże” – powiedział head of strategy w Future Mind Emil Waszkowski, cytowany w komunikacie.

„Ciekawe działania prowadzi obecne także Lidl. Ma on szansę przywrócić do łask technologię Scan and Go, którą będzie testował w wybranych sklepach. jeżeli nowe podejście się sprawdzi i spełni oczekiwania konsumentów, niewykluczone, iż wprowadzą je inni najwięksi retailerzy, a to może znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów pracy” – dodał.

Najwięksi retailerzy do optymalizacji procesów najczęściej wykorzystują takie technologie jak systemy planowania zasobów – ERP (64%) oraz zarządzania relacjami – CRM i zarządzania magazynami – WMS (po 57%). Coraz istotniejsze dla polskich retailerów stają się także platformy zapewniające widoczność łańcucha dostaw, systemy do analizy dużych zbiorów danych, elektroniczne etykiety cenowe oraz aplikacje mobilne dla pracowników. W stosunku do 2024 roku dwa razy więcej firm planuje implementować rozwiązania technologiczne w sklepach właśnie po to, aby obniżyć koszty operacyjne, podano także.

Z raportu wynika też, iż ma istotne pozostają przez cały czas takie technologie, jak IoT i RFiD. Pomimo wzrastającego zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (Gen AI) w kontekście personalizacji, mało firm faktycznie wykorzystuje AI do automatyzacji procesów – 6% respondentów wdrożyło tę technologię w tym obszarze. Może być to związane z ograniczeniami budżetowymi, które według retailerów są główną przeszkodą powstrzymującą ich przed wdrażaniem inicjatyw mających na celu optymalizację procesów. W odpowiedzi na te wyzwania, ponad jedna trzecia firm planuje utrzymać lub zwiększyć inwestycje w technologie chmurowe i analitykę danych.

„Pomimo trudnych warunków gospodarczych, 41% respondentów uważa, iż rok 2025 będzie korzystniejszy dla branży retail. Eksperci podkreślają, iż sukces optymalizacji zależy nie tylko od implementacji technologii, ale również od zmiany podejścia w zarządzaniu procesami. Biorąc pod uwagę dynamiczne zmieniające się warunki gospodarcze, konkretne działania mające na celu zwiększanie efektywności mogą być najważniejsze dla polskiego handlu” – podsumowano w materiale.

Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału