Długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła kolejną barierę

1 rok temu

Do użytku oddana została nowa droga S11, łączącą Koszalin z Bobolicami. Dzięki nowej trasie o długości 48 kilometrów, łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła barierę 5000 kilometrów.

Długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła 5 tysięcy kilometrów!

Aktualnie długość dróg szybkiego ruchu, czyli dróg ekspresowych i autostrad w Polsce wynosi 5042,5 kilometra, a do końca tego roku resort infrastruktury planuje oddać do użytku kolejne blisko 70 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu.

Warto mieć marzenia. Naszym marzeniem jest Polska dobrze skomunikowana i równomiernie się rozwijająca. Droga ekspresowa S11 – droga życia dla Pomorza Środkowego – została wpisana do rządowych planów w 2017 r. i od tamtej pory trwał żmudny proces przygotowań, a następnie budowy drogi. Oddajemy dzisiaj kierowcom prawie 50 km nowej drogi ekspresowej. W realizacji jest kolejny odcinek: aż do Szczecinka. Dotrzymujemy słowa i budujemy spójną sieć drogową w każdym regionie kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa trasy S11 łączącej Koszalin z Bobolicami została podzielona na trzy krótsze odcinki robocze, na których prace prowadzili różni wykonawcy. Pierwszy odcinek, o długości 16,8 km, pomiędzy Koszalinem a Zegrzem Pomorskim, został zrealizowany przez firmę Budimex, natomiast drugi odcinek, o długości 19,3 km, pomiędzy Zegrzem Pomorskim a Kłaninem, został wybudowany przez firmę Mostostal. Za ostatni fragment, który miał 11,6 km i prowadził od Kłanina do Bobolic, odpowiedzialne było konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Po oddaniu tych odcinków do użytku, prowadzone będą jeszcze prace porządkowe poza jezdniami drogi ekspresowej oraz na obwodzie utrzymania w Bobolicach, a ich zakończenie planowane jest na październik.

GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Wszystkie umowy zostały zawarte w ramach modelu „Projektuj i buduj”, co oznacza, iż wykonawcy mieli obowiązek nie tylko budowy, ale także stworzenia projektów budowlanych dla tych konkretnych odcinków dróg. Warto również zaznaczyć, iż pod koniec sierpnia bieżącego roku podpisano kontrakt na realizację kolejnego segmentu trasy S11, który będzie prowadzić od Bobolic do Szczecinka.

Nowa trasa S11 ma inny przebieg niż poprzednia DK11, co niewątpliwie spowoduje konieczność dostosowania się wielu kierowców, zwłaszcza tych pochodzących z Koszalina. Osoby jadące od strony Kołobrzegu, korzystając ze wspólnego odcinka S6 i S11, po zjeździe na węźle Bielice na S11, będą natychmiast kierować się nową drogą w kierunku Piły i Poznania. W przypadku kierowców jadących z Koszalina, aby skorzystać z nowej trasy, która omija miasto od zachodu, będą musieli teraz wybrać się ulicą Szczecińską do węzła Koszalin Zachód, zamiast stosować wcześniejszą trasę ulicą Gnieźnieńską, która była częścią starego przebiegu DK11.

Nowa trasa S11

Trasa S11 na południe od Koszalina została poprowadzona zupełnie nowym torem na zachód od drogi wojewódzkiej 167, którą przecina w okolicach miejscowości Zegrze Pomorskie, gdzie powstał nowy węzeł drogowy. Następnie trasa prowadzi przez obszary leśne w kierunku wschodnim. W rejonie Kłanina, droga zbliża się do dotychczasowej DK11 i znajduje się tam kolejny węzeł drogowy. Dalej, S11 przebiega terenem oddalonym od obecnej DK11 o około 1-1,5 km. W miejscu przecięcia z drogą wojewódzką 169 znajduje się węzeł Głodowa.

GDDKiA

Obecnie S11 kończy się na węźle Bobolice. Kierowcy powinni tu zachować szczególną ostrożność, gdyż najpierw występuje zwężenie jezdni do jednego pasa, a potem konieczność „zawracania” w kierunku ronda wschodniego na węźle Bobolice. Następnie, za pośrednictwem łącznika o długości około 700 m, kierowcy docierają do ronda z DK11. Osoby prowadzące pojazd po DK11 z południowego kierunku w stronę Koszalina powinny zwrócić uwagę, żeby na świeżo wybudowanym rondzie, znajdującym się na południe od Bobolic, skręcić w lewo na łącznik prowadzący w kierunku węzła Bobolice oraz nowej trasy S11. W ten sposób unikną konieczności wjazdu do Bobolic.

GDDKiA

Nowa trasa S11 odciągnęła ruch tranzytowy z dotychczasowego przebiegu DK11, który przechodził przez środek Koszalina i wielu innych miejscowości, w tym Bobolice, gdzie w okresie wakacyjnym często dochodziło do korków. To skróciło czas podróży, poprawiło komfort i bezpieczeństwo podróżujących. Wraz z oddaniem do użytku nowej S11, dawna DK11 pomiędzy Koszalinem a Bobolicami stała się teraz drogą wojewódzką pod zarządem Marszałka Województwa. Za jej utrzymanie odpowiada Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.

Autostrada zamiast drogi krajowej? Nowy odcinek A18 już gotowy!

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału