PKP Polskie Linie Kolejowe zaktualizowały plan przetargów na 2025 r. Łączna wartość postępowań w ciągu całego roku osiągnie 27 mld zł wobec pierwotnie zakładanych 16 mld zł. Na 2026 r. przewidziano ogłoszenie przetargów wartych 9,5 mld zł, z czego największe zostaną ogłoszone w pierwszym kwartale.
Do końca 2025 r. PLK ogłosi postępowania na przebudowę odcinka LOT-B1-1 Sitkówka Nowiny – Miąsowa oraz zabudowę systemu ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin. Oba z nich warte ponad 100 mln zł. Zadania będą miały istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu pociągów.
Pierwszeństwo dla projektu Podłęże – Piekiełko
Pierwszy kwartał 2026 r. przyniesie ostatnie postępowania dla inwestycji Podłęże – Piekiełko, jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w kraju. Prace budowlane będą prowadzone na całym projekcie z wyjątkiem oddanych już odcinków jak Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja poprawi dostępność kolejową południa Polski i wzmocni korytarz komunikacyjny w Małopolsce. W tym samym kwartale zaplanowano przetargi na odcinki Orzesz – Tychy oraz nowe połączenie Tychy – Bieruń.
CMK i połączenia regionalne w centrum uwagi
Trzeci kwartał 2026 r. obejmie przebudowę stacji Psary na Centralnej Magistrali Kolejowej. Modernizacja stworzy bezkolizyjne połączenie CMK z trasą w kierunku Krakowa, umożliwiając kursowanie większej liczby składów i skracając czas podróży Warszawa – Kraków. Już w drugim kwartale ogłoszony zostanie przetarg na łącznicę przy stacji Jaworzno Szczakowa.
Czwarty kwartał przyniesie inwestycje wzmacniające regionalne układy komunikacyjne: rewitalizację ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (linie kolejowe nr 390 i 236), budowę połączenia Kraków – Niepołomice oraz roboty w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Ta ostatnia poprawi komfort podróży i przepustowość na odcinku Środa Śląska – Wrocław.
Dokumentacje projektowe na przyszłe lata
Równolegle z postępowaniami budowlanymi PLK przygotowuje projekty dla kolejnych modernizacji. W 2025 r. powstaną dokumentacje dla odcinków
- Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna
- Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny
- Gdańsk Wrzeszcz
- Będzin – Zawiercie
Opracowane zostaną też koncepcje łącznicy w Kostrzynie nad Odrą i mijanek na szlaku Władysławowo – Hel.
Prace projektowe w 2026 r. obejmą:
- rozbudowę linii 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów
- łącznicę Jaktorów – Grodzisk Mazowiecki
- modernizację na linii 181 Wieluń – Kępno
Szczególną uwagę przyciąga dokumentacja dla odcinka Tumlin – Sitkówka Nowiny z przebudową stacji Kielce Główne – kluczowym projektem dla centrum miasta, który dostosuje obsługę pasażerów do współczesnych standardów.
Fot. Damian Malesza – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: