Spora część osób stara się podróżować jak najtańszym kosztem. Chcąc zminimalizować wydatki, warto zatem wiedzieć, jakie praktyki w PKP Intercity są dodatkowo liczone. Zwiększeniem regularnej ceny biletu nie muszą martwić się osoby, które wykupują prawo do przejazdu przez stronę internetową lub na stacji kolejowej. W znacznie mniej uprzywilejowanej sytuacji są jednak pasażerowie decydujący się na dokonanie transakcji u konduktora - zasada ta nie dotyczy jednak wszystkich podróżujących.
REKLAMA
Zobacz wideo Ku przestrodze. Kierowca nie zastosował się do sygnalizacji i wjechał na tory
Ile kosztuje bilet u konduktowa Intercity? Za tę opcję trzeba dopłacić
Istnieje kilka metod wykupienia biletu na przejazd liniami PKP:
rezerwacja w kasie biletowej
wykupienie biletu w biletomacie
dokonanie transakcji przez aplikację mobilną lub przez stronę internetową
opłacenie przejazdu u konduktora
Okazuje się, iż korzystanie z tej ostatniej opcji może nas nieco więcej kosztować. Konduktor, wydając bilet, ma prawo naliczyć opłatę za wydanie dokumentu uprawniającego do przejazdu, o ile klient pomimo możliwości opłacenia podróży na stacji zdecydował się z niej zrezygnować. Cena tej usługi wynosi 20 zł. Jak czytamy na stronie przewoźnika, regulacje te nie obowiązują jednak wszystkich pasażerów. Pracownik pociągu nie pobierze nadwyżki od:
osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (oraz ich opiekunowie czy przewodnicy) - pod warunkiem iż pokażą oni dokument potwierdzający niepełnosprawność. Regularna cena będzie naliczona również wtedy, gdy niepełnosprawność jest widoczna
osoby powyżej 70 lat - pod warunkiem okazania dokumentu potwierdzającego wiek
osoby rozpoczynające przejazd ze stacji, gdzie nie było kas biletowych lub były one nieczynne
od osoby mającej potwierdzenie z kasy biletowej
osoby, która chce kupić lub pobrać rezerwację miejsca i ma bilet jednorazowy bez rezerwacji miejsca kupiony w innym pociągu, Kartę Intercity, ewentualnie dokument potwierdzający prawo do bezpłatnego przejazdu
osoby która ma bilet jednorazowy wystawiony w innym pociągu PKP z adnotacją "Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją - w miarę wolnych miejsc"
osoby z biletem jednorazowym wystawionym w pociągu innego przewoźnika bez opłat za jego wydanie i adnotacją "Zmiana przewoźnika" i czasem na przesiadkę krótszym niż 30 minut
osoby, która ma bilet kupiony w biletomacie, aplikacji lub serwisie internetowym i chce kupić bilet na przewóz bagażu lub psa
osoby mającej bilet międzynarodowy z rezerwacją miejsca w pociągu EIP, chcącej kupić dopłatę do pociągu EIP
osoby zmieniającej umowę przewozu
osoby ze 100 proc. ulgą wraz z ewentualnymi rezerwacjami i dopłatami
osoby kupującej dopłatę do posiadanego biletu albo nowego biletu, w przypadku gdy nie mają ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi, ale oświadczają, iż mają uprawnienia do tej ulgi
Co więcej, pasażerowie, którzy będą chcieli kupić bilet u konduktora, muszą pamiętać, aby zachować się w następujący sposób.
Jak kupić bilet w pociągu? Niektóre osoby mogą poczekać na miejscu, aż przyjdzie konduktor
Kupowanie biletu u konduktora jest opatrzone konkretnymi zasadami. Przede wszystkim, po wejściu do pociągu TLK, IC lub EIC natychmiast musisz zgłosić się do pracownika należącego do drużyny konduktorskiej. Najlepiej zatem wsiąść do wagonu z przodu składu.
Zobacz też: Mieszkańcy uważają, iż jest święte. Najczystsze jezioro świata nie zna człowieka
Dobrym rozwiązaniem jest także zgłoszenie się do konduktora jeszcze przed wejściem na pokład (na peronie). Zasadom tym nie podlegają jedynie:
osoby z niepełnosprawnością lub ograniczoną sprawnością ruchową oraz ich opiekunowie i przewodnicy
osoby, które ukończyły 70 lat
dzieci do 4 lat
Każdy, kto należy do wyżej wymienionych grup, musi posiadać dokument potwierdzający wiek lub schorzenie. W celu kupienia biletu mogą oni czekać na miejscach siedzących w wybranym przez siebie wagonie.
Źródło: PKP Intercity
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.