DP World, międzynarodowy gigant zarządzający terminalami portowymi, postanowił, iż jednak zainwestuje ponad miliard funtów w brytyjski port London Gateway. Wcześniej DP World planował zawiesić tę kluczową inwestycję w odpowiedzi na narastający konflikt z rządem brytyjskim, który wybuchł po ostrej krytyce warunków pracy w P&O Ferries, spółce zależnej DP World.
DP World jednak zainwestuje w brytyjski port
Rozbudowa portu ma najważniejsze znaczenie dla przyszłości handlu międzynarodowego, wzmacniając pozycję Wielkiej Brytanii jako globalnego centrum logistycznego. DP World zainwestuje w brytyjski port ponad miliard funtów, a inwestycja obejmie budowę dwóch nowych nabrzeży, które pozwolą na obsługę największych statków kontenerowych na świecie.
London Gateway, po zakończeniu rozbudowy, stanie się portem o wyjątkowych możliwościach. Z pełnym nabrzeżem o długości ponad 2,5 km, port będzie mógł jednocześnie obsłużyć sześć statków, każdy o długości przekraczającej 400 metrów. To ogromne przedsięwzięcie będą wspierać nowoczesne, wysokie jak Big Ben, żurawie portowe, które będą kluczowym elementem w obsłudze tego rozrastającego się hubu logistycznego.
Czytaj też: DP World rozszerza działalność w Australii. Obsłuży największy terminal na półkuli!
Dodatkowo, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na transport towarów, na terenie portu powstanie drugi terminal kolejowy. Umożliwi on sprawniejsze i bardziej ekologiczne zarządzanie wzrostem ruchu kontenerowego, który jest nieodzowny w dzisiejszych czasach, kiedy handel globalny jest dynamiczniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Nowe miejsca pracy i rozwój gospodarczy
Jednym z najważniejszych efektów tej rozbudowy będzie stworzenie 400 nowych, stałych miejsc pracy. To ogromny impuls dla lokalnej gospodarki, który dodatkowo wzmacnia pozycję London Gateway jako kluczowego ośrodka zatrudnienia. w tej chwili port zatrudnia 1 200 pracowników, a po tym jak DP World zainwestuje w brytyjski port, liczba nowych pracowników znacząco się zwiększy, wzmacniając lokalne społeczności i promując rozwój regionu.
Inwestycje DP World w London Gateway przekroczą łącznie 3 miliardy funtów, co jest dowodem na długoterminowe zaangażowanie firmy w rozwój infrastruktury portowej w Wielkiej Brytanii. Warto zauważyć, iż teren, na którym w tej chwili znajduje się port, kiedyś pełnił rolę rafinerii ropy naftowej. Przekształcenie tego obszaru w jedno z najważniejszych centrów logistycznych kraju jest dowodem na dynamiczny rozwój sektora transportowego.
W ramach wcześniejszych inwestycji, na terenie portu otwarto czwarte nabrzeże, które jako pierwsze w pełni zasilane jest energią elektryczną. To kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznej przyszłości, a nabrzeże już niedługo przyjmie pierwsze statki, co pozwoli portowi działać jeszcze efektywniej i z mniejszym wpływem na środowisko.
Największy park logistyczny w Europie
Obok rozbudowy portu, DP World stworzyło w London Gateway największy park logistyczny w Europie, który zatrudnia 1500 pracowników. Park ten oferuje szeroką gamę usług, takich jak magazynowanie, składowanie i dystrybucja towarów, a wszystko to jest zintegrowane z transportem kolejowym. Dzięki temu najemcy mogą skorzystać z rozbudowanej infrastruktury, która pozwala na efektywną obsługę międzynarodowego handlu.
Rozbudowa London Gateway to kolejny krok w strategicznej ekspansji DP World w Wielkiej Brytanii. Prezes grupy DP World, Sułtan Ahmed bin Sulayem, podkreśla, iż port odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynności handlu, łącząc brytyjskich eksporterów z globalnymi rynkami.
DP World London Gateway przyczyni się do rozwoju handlu Wielkiej Brytanii, łącząc krajowych eksporterów z rynkami globalnymi i zapewniając niezbędną odporność łańcucha dostaw dla całej gospodarki. Jestem dumny z tej znaczącej inwestycji, która podkreśla długoterminowe zaangażowanie DP World w Wielką Brytanię – powiedział Sułtan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World.
DP World chciał zawiesić inwestycję
Według branżowych mediów, jeszcze kilka dni temu DP World planował zawiesić tę kluczową inwestycję z powodu narastającego konfliktu z rządem brytyjskim. Sytuacja eskalowała po tym, jak brytyjska minister transportu, Louise Haigh, publicznie potępiła P&O Ferries za „bezlitosne” i „wyzyskujące” praktyki. Chodzi o głośne zwolnienia prawie 800 marynarzy w 2022 roku, którzy zostali zastąpieni tańszymi pracownikami.
Brytyjski rząd zapowiedział prace nad nowym prawem, które ma zamknąć luki prawne wykorzystywane przez P&O Ferries w celu masowych zwolnień pracowników i zastąpienia ich tańszą siłą roboczą. Bloomberg donosił kilka dni temu, iż cała inwestycja została poddana ponownemu przeglądowi i przeprowadzono kolejne negocjacje między firmą a rządem. Dziś już wiemy, iż rozmowy przyniosły oczekiwany skutek.
Zawieszenie inwestycji przez DP World byłoby znaczącym ciosem dla brytyjskiej gospodarki. Planowana rozbudowa portu London Gateway jest kluczowym elementem strategii rozwoju brytyjskiej infrastruktury morskiej. Ma ona nie tylko zwiększyć zdolności przeładunkowe portu, ale również przyciągnąć nowych inwestorów i stworzyć setki nowych miejsc pracy. W sytuacji, gdy Wielka Brytania stara się odbudować po pandemii COVID-19 i zapewnić stabilność gospodarczą po Brexicie, każda opóźniona inwestycja mogłaby mieć długoterminowe konsekwencje.
Czytaj też: Wielka Brytania wychodzi z kryzysu? Pierwsze oznaki poprawy
Zawieszenie inwestycji przez DP World mogłoby również wpłynąć na stosunki biznesowe między Wielką Brytanią a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA), skąd pochodzi firma. DP World jest jednym z największych globalnych graczy w sektorze zarządzania portami, a jego decyzje inwestycyjne mają szerokie implikacje geopolityczne. Konflikt z brytyjskim rządem mógłby osłabić zaufanie inwestorów z ZEA i wpłynąć na przyszłe projekty inwestycyjne w Wielkiej Brytanii.
Kolejna azjatycka inwestycja ukończona! DP World otwiera nowy terminal na Filipinach