Droga S19. Trzy miesiące pracy TBM. Ile wydrążono tunelu?

tunele.inzynieria.com 1 dzień temu

W ciągu niespełna trzech miesięcy TBM Karpatka, która pracuje pod wzgórzem o nazwie Grochowiczna, pokonała 121 m, układając w tym czasie 67 pierścieni obudowy tunelu, o czym 4 października poinformował rzeszowski oddział GDDKiA.

Każdy z pierścieni składa się z połączonych ze sobą tubingów. Te elementy wykonywane są w zakładzie prefabrykacji w Lutoryżu, gdzie docelowo zaplanowano miejsce obsługi podróżnych. Hala wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 ton) i węzeł betoniarski. Na obudowę całego obiektu wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.

Tarcza Karpatki posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Obraca się z prędkością do trzech obrotów na minutę. Po dotarciu do portalu północnego TBM zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu. Odwracanie maszyny potrwa 3-4 miesiące. Cały obiekt powinien być wydrążony za około 18 miesięcy.

Obie nitki tunelu pod Grochowiczną będą mieć po nieco ponad 2,2 km, a długość całego tego odcinka drogi S19 wyniesie 10,3 km. Drążenie prowadzone jest w warunkach fliszu karpackiego.

Droga ekspresowa S19. Kilka zdjęć z budowy tunelu:

Plac budowy tego odcinka drogi ekspresowej S19 mieli okazję odwiedzić uczestnicy III Kongresu Geoinżynieria i Budownictwo Podziemne, który niedawno organizowaliśmy w Rzeszowie. Relację z wydarzenia można przeczytać TUTAJ.

Przeczytaj także. Droga S19: nowa budowa jeszcze w tym tygodniu

Idź do oryginalnego materiału