Drugie życie dla linii kolejowej nr 252 – została przejęta przez firmę IKEA

19 godzin temu

Po trzech dekadach przerwy linia kolejowa nr 252 łącząca Zajączkowo Lubawskie z Lubawą może zostać wykorzystana do realizacji regularnych przewozów. Szwedzki gigant meblarski zdecydował o przejęciu w dzierżawę sześciokilometrowego odcinka od tamtejszego samorządu. Decyzja wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju firmy, jednocześnie oferując perspektywiczne rozwiązanie problemów transportowych dla jednego z kluczowych zakładów produkcyjnych przedsiębiorstwa.

Wyłączona ze struktur PKP linia kolejowa nr 252, stanowiąca istotne odgałęzienie magistrali Warszawa-Trójmiasto od 30 lat pozostawała nieaktywna. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tą trasą 30 lat temu. Lokalnemu samorządowi nie udało się regularnych przewozów na tej trasie. Teraz w efekcie współpracy ze spółką IKEA Industry, tory mogą zostać wykorzystane do transportu towarowego.

Logistyczne wyzwanie dla IKEA Industry

Kluczowym czynnikiem decyzji o rewitalizacji linii jest lokalizacja jednej z najważniejszych fabryk IKEA Industry w Lubawie. Zakład specjalizuje się w produkcji lekkich mebli i rocznie opuszcza go około 7,5 mln produktów, z czego aż 97% przeznaczonych jest na eksport. Tak ogromna skala produkcji jest równoznaczna z wieloma wyzwaniami logistycznymi. Dotychczasowy transport wyrobów odbywał się głównie dzięki ciężarówek, co przekładało się na intensywne obciążenie lokalnej infrastruktury drogowej.

Aspekty środowiskowe

Przejęcie linii kolejowej przez IKEA wpisuje się w strategię firmy ukierunkowaną na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Kolej, jako jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu pozwala na znaczące ograniczenie emisji spalin oraz redukcję liczby pojazdów ciężarowych na drogach.

Decyzja ta jest kontynuacją wcześniejszych inicjatyw szwedzkiego przedsiębiorstwa, upatrującego w kolei dużego potencjału. W ub. r. przeprowadzono już testowy przejazd pociągu towarowego, co sugerowało duże zainteresowanie firmy tym środkiem transportu.

Perspektywy dla regionu i sektora logistycznego

Reaktywacja linii kolejowej nr 252 może przynieść wiele korzyści nie tylko dla Szwedów, ale również dla całego regionu. Zmniejszenie natężenia ruchu ciężarowego przełoży się na poprawę jakości życia mieszkańców oraz mniejsze obciążenie infrastruktury drogowej.

Inicjatywa meblarskie giganta może również stać się modelem dla innych przedsiębiorstw, pokazując, iż transport kolejowy stanowi realną, efektywną i zrównoważoną alternatywę dla transportu drogowego.

Autor: Damian Malesza
Fot. IKEA Industry

Sprawdź również:

Kolejowy powrót do Jastrzębia-Zdroju – mrzonki czy ambitne plany?
Kędzierzyn-Koźle: Budowa Railportu DB Cargo Spedkol zakończona sukcesem
Idź do oryginalnego materiału