Aż siedem przedsiębiorstw wykazało zainteresowanie zaprojektowaniem oraz wykonaniem obwodnicy o długości 4,3 km. Najbardziej konkurencyjną propozycję przedstawiła firma Strabag. Obwodnica Stargardu powstaje w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic, a prace potrwają do 2027 roku.
Przetarg na budowę obwodnicy Stargardu rozchwytywany
Oferty wykonawców zostaną teraz poddane procesowi oceny i weryfikacji. Kryteria tej oceny obejmują kilka aspektów, w tym cenę (55% punktów), przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10%), przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (30%) i zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego (5% punktów oceny).
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 17 miesięcy na sporządzenie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Według planów te etapy zostaną zakończone w przyszłym roku, co umożliwi rozpoczęcie prac terenowych, zaplanowanych na okres 15 miesięcy. Należy jednak zauważyć, iż prace nie będą prowadzone w okresach zimowych od 16 grudnia do 15 marca. jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obwodnica Stargardu zostanie oddana do użytku w 2027 roku.
Przez kilkanaście lat kierowcy korzystali z południowej obwodnicy, omijając miasto dzięki drodze ekspresowej S10. W przyszłości z centrum Stargardu zniknie też trasa DK20. w tej chwili biegnie ona od węzła Stargard Wschód na S10, przechodząc przez miejscowości Święte i Strachocin, aż do miasta.
Nowa obwodnica Stargardu spowoduje przekierowanie ruchu tranzytowego z miasta, co przyczyni się do redukcji hałasu i ograniczenia negatywnego wpływu ruchu drogowego. Dodatkowo, kierowcy skrócą dystans podróży, gdyż obecna długość trasy DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto wynosi 7,4 km, natomiast obwodnica będzie krótsza o 2,9 km. W kontekście specyfiki miejskiej drogi, charakteryzującej się ograniczeniami prędkości, skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, obwodnica pozwoli na znaczne skrócenie czasu podróży, choćby czterokrotnie.
Planowane są kolejne obwodnice w ramach rządowego programu
Obwodnica Stargardu zostanie wybudowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Początek trasy znajdować się będzie przy węźle Stargard Wschód, łącząc DK20 i S10. W ramach tej inwestycji przewidziana jest modernizacja połączenia S10/DK20 po północnej stronie węzła. Nowa droga będzie przebiegać przez dolinę rzeki Krąpiel oraz drogę powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu wzdłuż drogi powiatowej. Dalszy odcinek obwodnicy przebiegnie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk, łącząc się z obecnym przebiegiem DK20 około 500 metrów za granicą miasta.
W ramach ogłoszonego rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, Pomorze Zachodnie jest objęte aż osiemnastoma projektami inwestycyjnymi. w tej chwili realizowane są prace nad budową obwodnic w Gryfinie na trasie DK31 oraz Szczecinka na trasie DK20. Dodatkowo, w lutym bieżącego roku, podpisano umowę dotyczącą projektowania i budowy obwodnicy Szwecji w ciągu DK22.
Przygotowany został również projekt budowlany dla obwodnicy Kołbaskowa na trasie DK13, a w zeszłym roku uzyskano decyzję ZRID. Inwestycja zostanie zrealizowana jednocześnie z drugim etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic, obejmującym także nowy węzeł łączący autostradę A6 z drogą krajową DK13.
W listopadzie zeszłego roku ogłoszono też przetarg na budowę obwodnicy Rusinowa wzdłuż trasy DK22. W grudniu rozpoczął się proces przetargowy dotyczący obwodnicy Wałcza, również na trasie DK22. Otrzymano oferty od wykonawców obu projektów, w tej chwili realizowane są prace nad ich weryfikacją. Ponadto jeszcze w tym roku ruszy przetarg na budowę obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. W przypadku obwodnicy Człopy na trasie DK22, która jest ostatnią spośród wszystkich inwestycji programu w regionie, trwa rozpatrywanie odwołania od decyzji środowiskowej przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
Wojewoda się zgodził! Powstanie ważna obwodnica na Podlasiu
Znajdziesz nas w Google News