Grupa MSC uzyskała najważniejsze pozwolenie od Komisji Europejskiej, które otwiera nowe możliwości na europejskim i światowym rynku logistycznym. Globalny gigant w branży transportu morskiego z powodzeniem przeprowadził dwie strategiczne operacje: częściowe przejęcie niemieckiej spółki terminalowej HHLA oraz nabycie pełnej kontroli nad francuskim spedytorem Clasquin. Te transakcje mają znaczący wpływ na rozwój logistyki w Europie, zwiększając rolę MSC w sektorze usług portowych i spedycyjnych.
Przejęcie HHLA przez MSC niesie za sobą dalekosiężne skutki
Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie przez MSC 49,9% udziałów w niemieckiej HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) za pośrednictwem Sas Shipping Agencies Services, jednej z zależnych spółek MSC. Pozostałe 50,1% udziałów przez cały czas będzie należało do miasta Hamburg, co oznacza, iż niemiecki port nadal będzie miał silne powiązania z lokalnymi władzami.
W ramach umowy, MSC i Hamburg będą współpracować, aby zwiększyć kapitał zakładowy HHLA o 450 milionów euro. Taka inwestycja pozwoli na wzmocnienie i modernizację operacji portowych, co może wpłynąć na zwiększenie przepustowości oraz efektywności terminali. Co istotne, współpraca pomiędzy MSC a Hamburgiem pozwala na utworzenie nowej spółki joint venture, której celem jest zwiększenie konkurencyjności portu w Hamburgu na międzynarodowej arenie.
Warto również przypomnieć, iż niemiecki HHLA jest także właścicielem Metrans, operatora intermodalnego w Europie Środkowo-wschodniej. Przejęcie przez MSC udziałów w HHLA, a tym samym uzyskanie kontroli nad firmą Metrans, operatorem intermodalnym posiadającym sieć około 20 terminali w Europie Środkowo-Wschodniej, ma strategiczne znaczenie.
Metrans oferuje regularne połączenia kolejowe między terminalami a portami, co umożliwi MSC zapewnienie kompleksowej obsługi logistycznej – od transportu morskiego, przez przewóz kolejowy, aż po dostawę „door-to-door”.
MSC poprzez Metrans zyskuje silne zaplecze logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry). Wzmocnienie tego obszaru pozwoli MSC na lepszą obsługę rosnących rynków i rozwój połączeń intermodalnych, co może przełożyć się na szybszy i bardziej efektywny transport towarów w głąb lądu.
Parlament Hamburga zatwierdził długo oczekiwane przejęcie przez największego na świecie armatora #MSC 49,9% akcji w #HHLA, operatorze 3 terminali w Hamburgu, w Trieście, Tallinie i Odessie oraz właściciela #Metrans, operatora intermodalnego w EŚW. Co to oznacza1/10 pic.twitter.com/JYMbNpqwI0
— Sandra Baniak (@SandraBaniak) September 7, 2024
MSC uzyska kontrolę nad Clasquin
Równocześnie z przejęciem udziałów w HHLA, MSC zyskało również pełną kontrolę nad francuską firmą logistyczną Clasquin, specjalizującą się w usługach frachtu morskiego i lotniczego. Proces przejęcia Clasquin odbywa się w dwóch etapach: w pierwszym, Sas Shipping Agencies Services nabyło 42,06% udziałów po cenie 142,03 euro za akcję. Następnie MSC złożyło publiczną ofertę kupna pozostałych akcji na tych samych warunkach. Warto zauważyć, iż zarząd Clasquin, w tym prezes, już zadeklarowali sprzedaż swojego 8,5% udziału w firmie, co przyspieszy finalizację transakcji.
Po zakończeniu przejęcia, Clasquin będzie kontynuować działalność pod swoimi dotychczasowymi markami. Dla MSC to przejęcie oznacza poszerzenie globalnych operacji logistycznych, szczególnie w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie Clasquin ma silną pozycję dzięki swojej rozbudowanej sieci biur.
Oprócz mocnej pozycji w Azji, Clasquin aktywnie rozwija swoje operacje na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce północno-zachodniej i subsaharyjskiej. Dzięki tej akwizycji MSC zyskuje dostęp do szerokiego portfela klientów oraz wysoce rozwiniętej infrastruktury logistycznej, co pozwoli na zwiększenie efektywności globalnych operacji frachtowych.
Przejęcie HHLA i Clasquin przez MSC mają daleko idące konsekwencje dla globalnej branży logistycznej. MSC, będące jednym z największych operatorów kontenerowych na świecie, jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję, zwiększając kontrolę nad kluczowymi łańcuchami dostaw. Przejęcie części udziałów w HHLA pozwoli MSC na bezpośrednie zarządzanie jednym z najważniejszych portów w Europie, co z kolei wzmocni pozycję Hamburga jako strategicznego węzła logistycznego.
Z kolei pełne przejęcie Clasquin otwiera przed MSC nowe możliwości w sektorze spedycji międzynarodowej. Dzięki silnej obecności Clasquin w regionie Azji-Pacyfiku oraz Afryki, MSC będzie mogło lepiej zarządzać logistyką w tych dynamicznie rozwijających się rynkach. W dłuższej perspektywie te inwestycje mogą również przełożyć się na obniżenie kosztów operacyjnych i zwiększenie konkurencyjności usług oferowanych przez MSC.
Sojusz Maersk i MSC powoli dobiega końca. Duński gigant zdominowany
Znajdziesz nas w Google News