Poznańskie lotnisko Ławica dynamicznie poszerza swoją ofertę usług cargo, otwierając się na transport specjalistycznych towarów, takich jak farmaceutyki, żywność, dzieła sztuki, a choćby zwierzęta z ogrodów zoologicznych. Celem rozszerzenia oferty jest zwiększenie atrakcyjności lotniska dla klientów oraz rozbudowa współpracy z partnerami na arenie międzynarodowej.
Lotnisko Ławica w Poznaniu poszerza ofertę cargo
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, iż w pierwszej połowie roku polskie lotniska obsłużyły ponad 93 tysiące ton cargo, co stanowi niewielki spadek o 3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Ubiegły rok zakończył się jednak z wynikiem 198 tysięcy ton, co było wzrostem o 2,8 proc. względem roku 2022 i aż o 60 proc. więcej niż w 2019 roku. Poznańskie lotnisko Ławica finalizuje w tej chwili istotne procedury, które mają umożliwić obsługę bardziej wymagających ładunków cargo, jednocześnie zwiększając swoją konkurencyjność na rynku transportu towarowego.
Zapewnienie właściwej jakości, wejście w partnerstwa i długotrwałe relacje to klucz do sukcesu w tej branży – mówi Mateusz Padewski, dyrektor Departamentu Cargo Portu Lotniczego Poznań Ławica.
Mateusz Padewski zaznacza, iż rynek cargo w Polsce jest bardzo dynamiczny, a liczba przewożonych ładunków stale rośnie. Wyzwania związane z utrzymaniem równowagi między popytem a podażą oraz spełnianiem coraz bardziej restrykcyjnych norm prawnych są jednak nieodłączną częścią działalności w tej branży.
Kondycja lotniczego cargo w Polsce w mojej ocenie jest bardzo dobra. Ilość ładunków na rynku jest niezwykle duża. Inną kwestią jest balans pomiędzy popytem a podażą, zapewnienie adekwatnej jakości, wejście w partnerstwo, długoterminowe relacje i długoterminowe umowy, kontrakty, które pozwolą na przewidywalność w toku obsługi tych ładunków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mateusz Padewski.
Polskie lotniska muszą sprostać coraz wyższym standardom
Jak zauważa Padewski, jedną z największych barier w rozwoju sektora cargo są rosnące wymagania prawne, które z roku na rok stają się coraz bardziej rygorystyczne. Polskie lotniska muszą sprostać coraz wyższym standardom, co wpływa na tempo ich rozwoju. W porównaniu z rynkiem amerykańskim, gdzie przepisy są mniej restrykcyjne, europejskie porty lotnicze muszą często zmagać się z dodatkowymi barierami.
Znaczącymi ograniczeniami są przepisy, które z roku na rok wyśrubowują pewne normy. Porównując nasz europejski rynek do amerykańskiego, uważam, iż jest to pewna bariera – ocenia dyrektor Departamentu Cargo w Porcie Lotniczym Poznań Ławica.
Pomimo tych wyzwań, Poznańskie lotnisko Ławica może pochwalić się imponującymi wynikami w przewozie ładunków cargo. W ubiegłym roku obsłużono ponad 44 tony ładunków, co choć nie stanowiło znaczącego udziału na polskim rynku, oznaczało wzrost o ponad 126 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Jeszcze większą dynamikę wzrostu odnotowano w pierwszej połowie tego roku, kiedy obsłużono aż 104 tony, co oznacza niemal 500-procentowy wzrost rok do roku.
Lotnisko skupia się na wąskich specjalizacjach
Lotnisko Ławica zamierza kontynuować swoją strategię rozwoju, skupiając się na wąskich specjalizacjach, które pozwalają na obsługę wymagających ładunków.
Na poznańskim lotnisku w tej chwili finalizujemy dwa procesy związane z obsługą farmaceutyków oraz obsługą żywności. W kolejnym etapie – zimą tego roku – planowane jest uzyskanie uprawnień pozwalających na obsługę towarów niebezpiecznych. Przygotowujemy też ofertę, która obejmie miasta partnerskie Poznania. Będzie to oferta uszyta na miarę, związana z wymianą dzieł sztuki, jak również przywrócenie pewnego konceptu wymiany zwierząt pomiędzy ogrodami zoologicznymi w Europie – mówi ekspert.
Jednym z najbardziej wymagających obszarów działalności Ławicy będzie transport dzieł sztuki oraz zwierząt. Eksport i import takich towarów wiąże się z koniecznością spełnienia licznych wymagań dotyczących zarówno bezpieczeństwa, jak i jakości obsługi. Padewski zapowiada, iż oferta transportu dzieł sztuki będzie dostosowana do potrzeb miast partnerskich Poznania, a także zostanie wznowiona kooperacja z ogrodami zoologicznymi, umożliwiająca wymianę zwierząt na skalę europejską.
Transport zwierząt wymaga szczególnej troski o ich dobrostan. Każdy gatunek musi być transportowany zgodnie z określonymi normami, które dotyczą m.in. sposobu pakowania, wentylacji, temperatury, a także karmienia i pojenia. Dla pracowników Ławicy najważniejsze jest również posiadanie odpowiednich kwalifikacji, w tym przeszkolenie z zakresu specjalnych kodów obsługi zwierząt (Special Handling Code AVI).
Przypominam sobie obsługę dzikiego kota z gatunku manul, ale również białych myszek, kotków, piesków, królika i dziesiątki innych gatunków zwierząt, które mieliśmy okazję obsłużyć i wysłać – wspomina Mateusz Padewski.
Jednak Ławica, oprócz rozwoju w sektorze cargo, odnotowuje także wzrost liczby operacji lotniczych. Każdy miesiąc tego roku przyniósł więcej lotów niż analogiczny okres roku ubiegłego. W sumie w ciągu ośmiu miesięcy lotnisko obsłużyło 2,44 mln pasażerów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do 1,9 mln pasażerów rok wcześniej.
Rozwój transportu cargo w Poznaniu zapowiada się obiecująco, zwłaszcza w obliczu coraz większego zapotrzebowania na usługi transportowe, które wymagają wysokiej specjalizacji i odpowiednich kwalifikacji. Lotnisko inwestuje w infrastrukturę, aby sprostać oczekiwaniom rynku i zapewnić odpowiednią jakość obsługi choćby najbardziej wymagających ładunków.
Nadchodzi kryzys w lotnictwie! Brakuje pracowników… wszędzie