Rosnąca sprzedaż online w Polsce
Lata 2020-2021 były okresem wyjątkowo dynamicznego rozwoju e-commerce, napędzanego przez pandemię COVID-19 i ograniczenia w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych. W kolejnych latach tempo wzrostu uległo spowolnieniu, jednak handel online przez cały czas rósł, choć w wolniejszym tempie. Warto zauważyć, iż wysoka inflacja w okresie 2022-2023 wpłynęła na zwiększenie wartości transakcji, choć nie przełożyło się to na wzrost wolumenowy. Analitycy PwC przewidują[1], iż w najbliższych latach rynek powróci do trajektorii realnego wzrostu przy jednoczesnym spadku inflacji.
Polacy z roku na rok sukcesywnie odkrywają nowe kategorie produktów dostępnych online, co przekłada się na zwiększenie częstotliwości zakupów i średniej wartości koszyka (w 2023 roku wyniósł on rekordowe 304 zł). Rozwój infrastruktury logistycznej, takiej jak automaty paczkowe, które pojawiły się choćby w mniejszych miejscowościach, dodatkowo zachęca do korzystania z zakupów online. Oprócz wygodnej dostawy, klienci cenią całodobową dostępność, duży wybór i - co do zasady - ceny atrakcyjniejsze niż te w tradycyjnych sklepach. Preferencje kupujących stanowią odpowiedź, dlaczego polscy konsumenci coraz chętniej wybierają zagraniczne marketplace`y, takie jak Amazon.
Dlaczego warto rozpocząć sprzedaż na marketplace?
Marketplace to sklep internetowy, który integruje przedsiębiorców (sprzedawców) z szeroką bazą klientów stwarzając nowe perspektywy rozwoju i eksportu, szczególnie dla lokalnych MŚP. Największym na świecie serwisem tego typu jest Amazon. Sprzedawcom oferuje - oprócz dostępu do klientów z całego świata - zaawansowane narzędzia m.in. z obszaru logistyki i marketingu oraz wsparcie technologiczne. Dzięki temu choćby przedsiębiorcy bez rozległego doświadczenia w e-commerce mogą z łatwością rozpocząć sprzedaż i osiągnąć sukces.
Preferencyjne warunki dla nowych sprzedawców
Ci, którzy zdecydują się rozpocząć sprzedaż na Amazon.pl, mogą skorzystać z preferencyjnych warunków, takich jak:
zwolnienie z opłaty abonamentowej przez pierwsze 6 miesięcy,brak prowizji od sprzedaży przez pół roku.
Dzięki atrakcyjnej ofercie współpracy nowi sprzedawcy mogą rozpocząć działalność z minimalnym ryzykiem finansowym, jednocześnie korzystając z narzędzi wspierających logistykę i obsługę klientów.
- Wiemy, iż czasem najtrudniej jest zacząć. Dlatego oferujemy specjalne zachęty w postaci zniesienia opłat i prowizji na start czy pomoc w zarządzaniu logistyką w ramach naszego modelu Fulfilment by Amazon. Dzięki temu sprzedawcy mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, a kwestie logistyczne i obsługę klienta mogli pozostawić nam - przekonuje Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl.
Model Fulfilment by Amazon (FBA)
Jednym z kluczowych wyzwań dla przedsiębiorców w e-commerce jest logistyka. Dzięki modelowi Fulfilment by Amazon (FBA), największy na świecie marketplace oferuje dostęp do globalnej sieci dystrybucji, wszechstronne wsparcie w zakresie formalno-prawnym, przechowywania towarów, tłumaczenia ofert na lokalne języki oraz realizacji zamówień i obsługi klientów oraz ewentualnych zwrotów. Przedsiębiorcy mogą zatem skoncentrować się na rozwijaniu swojej działalności i budowaniu marki, przekazując logistykę na rzecz Amazon. Usługa umożliwia obniżenie jej kosztów średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. Tylko w 2023 r. z tej opcji korzystała blisko połowa polskich sprzedających w serwisie. Aby ułatwić decyzję o skorzystaniu z tej formy współpracy kolejnym przedsiębiorcom, Amazon oferuje sprzedawcom do 50 proc. zniżki na usługę FBA.
Jeden produkt na sekundę
Polskie MŚP coraz śmielej korzystają z możliwości oferowanych przez Amazon. Wyniki sprzedażowe pokazują, iż każdy przedsiębiorca, bez względu na wielkość czy doświadczenie, może odnaleźć swoje miejsce na arenie międzynarodowej. Tylko w 2023 r. na ecross-border e-commerce zdecydowało się ponad 90 proc. polskich MŚP sprzedających na Amazon, a łączna wartość ich sprzedaży zagranicznej przekroczyła 4,7 mld zł.
Eksport na wyciągnięcie ręki
Rodzimi przedsiębiorcy na Amazon sprzedawali średnio jeden produkt na sekundę. To niezwykłe osiągnięcie, które demonstruje ogromny potencjał polskich marek. Międzynarodowy marketplace daje im bowiem możliwość rozwoju sprzedaży w kraju i za granicą. Każdy przedsiębiorca, który zarejestruje się na Amazon.pl, może w łatwy sposób skalować swój biznes łącznie w 10 krajach w Europie.
Przykłady sukcesów, takich polskich marek jak Rainbow Socks, Ochnik czy Kubota, które skorzystały z Amazon jako narzędzia ekspansji, pokazują, iż można tym kanałem docierać do klientów nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych i innych częściach świata, bez konieczności tworzenia skomplikowanej infrastruktury eksportowej. Więcej inspirujących historii przedsiębiorców, pokazujących jak lokalne firmy mogą skorzystać z potencjału e-commerce, zostało zaprezentowanych w ramach kampanii "sPRAWA dla przedsiębiorcy".
Polskie Marki na Amazon.pl
Amazon intensywnie wspiera rozwój polskich przedsiębiorców. Doskonałym przykładem jest chociażby sklep "Polskie Marki" dostępny na Amazon.pl. który promuje produkty od lokalnych sprzedawców To kolejna zachęta dla krajowych MŚP do spróbowania sił w e-handlu i przełamania stereotypu, iż ich biznes jest za mały, aby odnieść sukces na marketplace - jak twierdzi blisko co trzeci przedsiębiorca zapytany podczas badania MŚP, przeprowadzonego przez Ariadnę na zlecenie Amazon.
- To synergia, która przynosi efekty. Klientów na zakupy online przyciągają atrakcyjne ceny, wygodna i szybka dostawa oraz pozytywne doświadczenia zakupowe. Dlatego dzielimy się ze sprzedawcami wiedzą, udostępniamy im zaawansowane narzędzia i zaplecze logistyczne oraz pomagamy im budować międzynarodowy zasięg. W zamian lokalni przedsiębiorcy oferują klientom szeroką selekcję produktów, które stają się jeszcze bardziej dostępne - mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl
Dlaczego Amazon to dobry wybór dla przedsiębiorcy, który chce rozwijać swój e-biznes?
Dla wielu przedsiębiorców e-commerce, zwłaszcza międzynarodowy, wydaje się złożonym i kosztownym przedsięwzięciem. Amazon pokazuje, iż może być inaczej. Oto najważniejsze powody, dla których warto rozważyć współpracę z Amazon:
Globalny zasięg - Amazon to miliony aktywnych kont użytkowników na całym świecie.Wsparcie technologiczne - zaawansowane narzędzia, które ułatwiają zarządzanie sprzedażą.Logistyka na najwyższym poziomie - model FBA eliminuje problemy związane z przechowywaniem, wysyłką i dostawą, a także obsługą klientów w lokalnych językach.Promocja lokalnych marek - inicjatywy, takie jak "Polskie Marki" pomagają rodzimym przedsiębiorcom wyróżnić się wśród milionów ofert.Niskie bariery wejścia - preferencyjne warunki dla nowych sprzedawców pozwalają rozpocząć działalność z minimalnym ryzykiem.
Jak zacząć sprzedaż na Amazon?
Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon jest łatwe i intuicyjne. Proces rejestracji obejmuje kilka prostych kroków:
rejestracja konta sprzedawcy na Amazon.pl;dodanie oferty produktowej dzięki wygodnych narzędzi;wybór modelu sprzedaży - Fulfilment by Amazon (FBA) lub realizacja zamówień samodzielnie;rozpoczęcie sprzedaży - po weryfikacji konta produkty stają się dostępne dla klientów na całym świecie.
Zgarnij swój kawałek tortu z rynku e-commerce
Polski e-commerce rozwija się, a Amazon daje lokalnym przedsiębiorcom unikalną szansę, aby wykorzystać sprzyjające warunki do zwiększenia udziału sprzedaży w tym kanale. Bez względu na skalę działalności, Amazon zapewnia narzędzia i wsparcie, które pozwalają budować przyszłość choćby tych najmniejszych marek w e-commerce.
[1] PwC: https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2024/e-commerce-w-polsce.html
płatna współpraca