EEC Trends 2025: Budownictwo infrastrukturalne kołem zamachowym gospodarki – plany i perspektywy

4 godzin temu

Dyskusje na EEC Trends przygotowują grunt pod European Economic Congress (Europejski Kongres Gospodarczy), wskazując priorytety, główne trendy, akcentując najważniejsze kwestie gospodarcze. Podczas debaty „Budownictwo i infrastruktura”, poruszone zostały tematy związane z inwestycjami infrastrukturalnymi, spadkiem produkcji budowlano-montażowej, braku płynności zamówień, niestabilności otoczenia regulacyjnego, powiększającej się luce na rynku pracy i deficycie kompetencji czy dopuszczania wykonawców spoza UE.

EEC Trends jako zapowiedź Europejskiego Kongresu Gospodarczego

EEC Trends to jednocześnie prolog XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w dniach 23-25 kwietnia br. w Katowicach, oraz kamień milowy procesu tworzenia agendy największego forum gospodarczego w Europie Centralnej. Podczas wczorajszej debaty „Budownictwo i infrastruktura” zostały poruszone najważniejsze tematy gospodarcze związane z budownictwem infrastrukturalnym. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele polityki, administracji i biznesu, m.in. Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP PLK, Cezary Łysenko – członek zarządu Budimex SA, Wojciech Trojanowski – członek zarządu STRABAG czy Marita Szustak – prezes zarządu Track Tec Construction oraz IGTL.

Nowe przetargi PKP PLK – miliardowe inwestycje w infrastrukturę kolejową

Prezes narodowego zarządcy infrastruktury zapewniał o sprawnej kontynuacji podjętych działań i ogłaszaniu nowych przetargów. Wskazał, iż w kolejnych miesiącach nastąpi ogłoszenie przetargów na dwa duże projekty. Pierwszy dotyczący linii Podłęże – Piekiełko czyli nowej linii łączącej Kraków z Nowym Sączem i Zakopanem. Drugi dotyczy linii kolejowej nr 201, alternatywnego ciągu transportowego między Bydgoszczą a Gdynią przez Kościerzynę, na którym część przetargów już została rozstrzygnięta, część jest w toku, a kolejne zostaną ogłoszone do końca br. Planowana jest także modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, zatem ponownie prace zostaną skoncentrowane na warszawskim węźle kolejowym. PKP PLK zakłada rozstrzygnięcie dużej części przetargów ogłoszonych w ubiegłym roku licząc, iż wykonawcy wejdą na plac budowy, przez co zwiększy się również wartość środków wypłacanych z funduszy, które w poprzednich dwóch latach były w dołku inwestycyjnym na poziomie 10 mld zł, a wartości sukcesywnie wzrosną do kilkunastu miliardów w tym roku, aż do 20 w kolejnych latach.

GSM-R i ETCS 2 – wyzwania i opóźnienia w cyfryzacji kolei

Piotr Wyborski odniósł się również do 8-letnich opóźnień w budowie systemu GSM-R i konieczności jego budowy w kontekście systemu ETCS 2 oraz radiowej łączności cyfrowej. PLK wzmocniła swoje szeregi kompetentnymi osobami z branży telekomunikacyjnej, by wspomóc ten projekt, którego postęp nie jest zadowalający. Ponownie zostały uruchomione mediacje, w celu wypracowania porozumienia z wykonawcą. W najbliższych tygodniach przedstawiciele zarządcy infrastruktury ustalą bieżący status, być może zrealizowany zostanie któryś z wariantów alternatywnych. Wszystkie dane przekazywane w ramach mediacji są poufne, strony dyskutują o zakresie i finansowaniu niezbędnym do dokończenia kontraktu.

Wykluczenie firm spoza UE z przetargów kolejowych – przełom czy wyjątek?

Wiele emocji wzbudziła dyskusja o wykluczeniu podmiotów spoza Unii Europejskiej z przetargu na przebudowę linii kolejowej Białystok – Ełk. Zebrani na EEC Trends przedstawiciele branży uznali takie posunięcie za korzystne z punktu widzenia uporządkowania rynku, nie obawiając sią wzrostu cen czy ograniczenia konkurencji. Czy to rozwiązanie znajdzie zastosowane w innych przetargach? Zamawiający nie wykluczają tego w innych postępowaniach, jednak chcą rozpatrywać je w indywidualnie w zależności od analizy poszczególnych przypadków.

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o możliwości wykluczenia podmiotów spoza unii z postępowań przetargowych, zostało przyjęte przez branżę drogową i kolejową w Polsce entuzjastycznie. Przedstawiciele spółek wykonawczych byli przekonani, iż będzie to impuls do zmian systemowych, powszechnie stosowanych. Wszystko wskazuje jednak na to, iż wykluczenie wykonawców spoza UE z postępowania na modernizację linii Białystok – Ełk, ma znamiona rozwiązania incydentalnego: PKP PLK SA zastosowała go tylko w tym jednym konkretnym przetargu (nie wykluczając tego w innych postępowaniach, chcąc jednak rozpatrywać je indywidualnie), GDDKiA wydaje się w ogóle tym wyrokiem niezainteresowana czekając na dalsze wytyczne, CPK rozważa i obserwuje rozwój sytuacji, a w tym samym czasie turecka spółka wygrywa przetarg na budowę bloku gazowo-parowego w Elektrowni Kozienice…

Cóż, my chyba nigdy nie odrobimy lekcji z patriotyzmu gospodarczego. Europa nie potrzebowała wyroku TSUE, żeby dbać, chronić i rozwijać własny potencjał, swój rynek i przemysł. Skąd więc u nas taki strach i obawa…? – komentuje Marita Szustak, prezes zarządu Track Tec Construction oraz IGTL.

Fundusz Kolejowy – nowe przepisy dla stabilnego finansowania inwestycji

Podczas debaty padła również deklaracja prac nad zmianą formuły Funduszu Kolejowego, zapewniająca stabilne, płynne i elastyczne źródło finansowania inwestycji kolejowych. Projekt przepisów złożyła 2 lata latu Izba Gospodarcza Transportu Lądowego. Poseł Mirosław Suchoń zapewnił, iż jeżeli projekt ustawy trafi do Sejmu, kierowana przez niego komisja zajmie się nim bez zbędnej zwłoki.

Aby strategią zrównoważonego rozwoju transportu mogła być realizowana, równolegle musi zostać wdrożona strategia zrównoważonego finansowania… – Marita Szustak, Prezes IGTL

Dla koniunktury i warunków funkcjonowania gospodarki niezwykle ważne będzie powodzenie programu inwestycji w krajowej infrastrukturze transportowej. Dyskutowano o aktualnych potrzebach i problemach branży kolejowej i drogowej, procesach inwestycyjnych, zapewnieniu stabilności i płynności finansowania, ujednoliceniu cen energii elektrycznej oraz stawek za dostęp do infrastruktury, nowoczesnych technologiach, kreśląc przy tym wizję kolei w najbliższych latach, która bez stabilnego finansowania nie będzie mogła się rozwijać, rzutując na funkcjonowanie całej gospodarki. Opracowane wnioski i uwagi, określą główne kierunki trzydniowej europejskiej debaty w Katowicach.

Autor: JB
Fot. JBCrew

Zobacz również:

Wyzwania i przyszłość kolei w Europie – wiceminister Piotr Malepszak o kluczowych rozwiązaniach
Grupa PKP i Ministerstwo Infrastruktury z wizytą w Berlinie
Idź do oryginalnego materiału