Elastyczność i bezpieczeństwo kontentu telewizyjnego w hotelach

1 miesiąc temu

Zagadnienie telewizji dla hoteli można rozpatrywać w dwóch obszarach: część technologiczna i część zarządzania kontentem telewizyjnym. Na pozór może się wydawać, iż złożoność architektoniczna obiektów hotelarskich stawia na czele wyzwań wdrożeniowych zagadnienia technologiczne (chodzi m.in. o perspektywę inwestora i presję czasu). Nic bardziej mylnego . To co skomplikowane, z perspektywy hotelu, dla doświadczonego dostawcy usług nie wydaje się już tak zawiłe.

Zazwyczaj wystarczy dobrze przygotowany projekt, odpowiadający założeniom biznesowym, a co za tym idzie technicznym. „Schody pojawią się później”…

Wspomniałem, iż zasadniczo projekty hotelarskie dzieli się na dwie części, te związane z architekturą wdrożenia i kontentem. Wobec tego teraz skupmy się na tym drugim aspekcie.

Manager hotelu najchętniej widziałby jeden podmiot, odpowiedzialny za oba te elementy i tak rzeczywiście najczęściej to funkcjonuje. Jak pokazuje praktyka, pozyskanie praw koncesyjnych, ich aktualizacja oraz zadbanie o bezpieczeństwo transmisji to nie lada wyzwanie.

Fot.: Materiały prasowe Netia

Zarządzanie prawami cyfrowymi (DRM – Digital Rights Management), wdrożenie technologii służącej do kontrolowania i ograniczania sposobu, w jaki użytkownicy mogą korzystać z treści chronionych prawem autorskim (filmy, muzyka czy e-booki), jest coraz częściej kluczowym kryterium wyboru partnera do dystrybucji kontentu w hotelu.

DRM stosuje zabezpieczenia kryptograficzne lub inne metody, aby uniemożliwić nieautoryzowane kopiowanie, udostępnianie czy modyfikację tych materiałów. Istotnym aspektem technologii DRM jest zabezpieczanie plików dzięki szyfrowania. Oznacza to, iż treści cyfrowe są kodowane i mogą być odczytywane jedynie przez autoryzowane urządzenia lub aplikacje.

Dostarczając kanały telewizyjne do hoteli, dostawca musi być pewien ich legalności, posiadać do nich koncesję na dalszą dystrybucję oraz stosować adekwatną technologię dystrybucji, która uniemożliwi „przejęcie” lub multiplikację licencji do kolejnych, nieuprawnionych urządzeń.

Jest wiele rozwiązań na rynku, wspieranych przez producentów komponentów sieciowych, wliczając w to stacje czołowe, routery, czy platformy dostępowe. W tym przypadku miano urządzenia sieciowego zyskuje też odbiornik końcowy, który, z punktu widzenia dostawcy jest „zakończeniem” usługi telewizyjnej.

Telewizja z chmury, oprócz walorów czysto biznesowych, posiada też dodatkową unikalną funkcjonalność – odpowiedzialność operatora w modelu „end2end”. W klasycznym podejściu, z wykorzystaniem stacji czołowej, odpowiedzialność usługodawcy kończy się właśnie na niej. W telewizji, w wersji „Cloud”, to telewizor odpowiada za komunikację z chmurą, z której pobiera klucze deszyfrujące, zakodowane wcześniej przez odpowiedniej klasy systemy DRM.

Oczywiście, niezmiernie istotne jest wcześniejsze przygotowanie wewnętrznej infrastruktury LAN, zgodnie z wytycznymi dostawcy, bądź zlecenie takiej czynności dostawcy, nie mniej jednak kompleksowość usługi będzie tu odgrywała olbrzymie znaczenie dla klienta, w kontekście późniejszego utrzymania.

Netia w swojej ofercie posiada szeroką gamę usług, którymi jest w stanie zaspokoić większość potrzeb biznesowych klienta hotelowego. Począwszy od zaprojektowania sieci, poprzez jej wybudowanie, późniejszy monitoring oraz usługi dodane z obszaru komunikacji głosowej i wideo a także pakiet usług bezpieczeństwa, WiFi, CCTV i oczywiście elastycznej technologicznie ofercie telewizji.

Krzysztof Jaworski – Starszy Kierownik Produktu, Dział Sprzedaży Zaawansowanych Rozwiązań ICT, Netianext

Od początki swojej kariery, związany z projektami teleinformatycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem technologii WiFi, wideokolaboracji, szeroko rozumianych usług, oferowanych w modelu SaaS oraz usług wsparcia IT dla biznesu. Ostatnie 5 lat, mocno związany z innowacyjnymi wdrożeniami dla największych marek hotelowych, promotor innowacyjnego rozwiązania, dostarczania najwyższej jakości usług dla hoteli z „chmury” (pierwszego takiego w tej części Europy). Absolwent studiów psychologicznych, z których wiedzę o relacjach międzyludzkich, wykorzystuje z powodzeniem, w pracy nad projektami biznesowymi i IT. Prelegent wielu wystąpień biznesowych z zakresu zaawansowanych usług B2B. Prywatnie pasjonat muzyki, dobrego, polskiego kina oraz sportów na styku z naturą, górskich wycieczek i jazdy na rowerze.

Fot.: Materiały prasowe Netia
Idź do oryginalnego materiału