Konsorcjum hiszpańskich firm COBELEC Rail Baltica zrealizuje największy projekt elektryfikacji linii kolejowej w Europie. Pierwsza faza inwestycji – warta 1,17 mld euro brutto ma być gotowa do 2030 r.
15 września 2025 roku w Wilnie podpisano kontrakt na zaprojektowanie i budowę systemu elektryfikacji Rail Baltica. Umowa o wartości 2,18 mld euro brutto została zawarta z konsorcjum COBELEC Rail Baltica, utworzonym przez hiszpańskie firmy Cobra Instalaciones y Servicios SA oraz Elecnor Servicios y Proyectos SAU. Zamówienie obejmuje pełne wdrożenie podsystemu energetycznego (ENE) na całej długości trasy.
Projekt zakłada elektryfikację 870 km linii kolejowej (2403 km torów) w Estonii, Łotwie oraz na Litwie. Rail Baltica będzie pierwszą trasą, która na tak dużą skalę wykorzysta technologię statycznych przetwornic częstotliwości (SFC) w połączeniu z systemem 2x25kV przy częstotliwości 50 Hz. Zasilanie zapewni 10 podstacji trakcyjnych rozmieszczonych wzdłuż całego korytarza.
Strategiczne znaczenie dla regionu bałtyckiego
Catherine Trautmann, europejska koordynatorka korytarza TEN-T Morze Północne-Bałtyk, podkreśliła znaczenie projektu w obecnym kontekście geopolitycznym.
Wzmocnienie połączenia między państwami bałtyckimi a resztą Unii Europejskiej jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek – stwierdziła podczas ceremonii podpisania.
Minister transportu i komunikacji Litwy Eugenijus Sabutis nazwał Rail Baltica strategiczną drogą do przyszłości, wskazując na jej rolę jako połączenia gospodarczego i bezpieczeństwa z Zachodem. Z kolei minister infrastruktury Estonii Kuldar Leis zaznaczył, iż projekt umożliwi otwarcie bezpośredniego połączenia z europejską siecią kolejową do 2030 r.
Marko Kivila, prezes RB Rail AS, zwrócił uwagę na kompleksowy charakter przedsięwzięcia. Elektryfikacja nie tylko umożliwi zasilanie pociągów, ale także zapewni interoperacyjność z siecią europejską oraz długoterminową efektywność energetyczną całego regionu. Prace elektryfikacyjne będą prowadzone równolegle z pozostałymi etapami budowy Rail Baltica.
Doświadczony wykonawca z portfolio w regionie
Konsorcjum COBELEC Rail Baltica zostało wyłonione w wieloetapowym procesie przetargowym rozpoczętym w maju 2022 r. Spośród czterech międzynarodowych podmiotów, które złożyły oferty, 3 zakwalifikowały się do kolejnego etapu w 2023 r.
Egidijus Lazauskas, prezes LTG Group, przypomniał, iż Elecnor Servicios y Proyectos SAU w tej chwili elektryfikuje odcinek Wilno – Kłajpeda. Doświadczenie wykonawcy w realizacji prac na Litwie jest solidnym argumentem za tym, iż cały proces zostanie zrealizowany w sposób niebudzący zastrzeżeń.
Przedstawiciele COBELEC Rail Baltica potwierdzili zaangażowanie konsorcjum w realizację największego projektu elektryfikacji kolejowej w Europie. Podkreślili, iż połączone doświadczenie Cobra i Elecnor w wykonywaniu złożonych projektów infrastrukturalnych pozwoli na dostarczenie rozwiązań najwyższej jakości.
Zaawansowanie prac na całej długości korytarza
Rail Baltica weszła w fazę pełnoskalowej budowy we wszystkich trzech krajach bałtyckich. W Estonii prowadzone są prace przy ponad 100 km podbudowy kolejowej, w tym przy flagowym terminalu Ülemiste w Tallinie. Łotwa priorytetowo traktuje południowy odcinek linii w okolicach Iecavy, gdzie realizowane są aktualnie roboty budowlane. Równolegle postępują działania przy centralnym węźle w Rydze i terminalach lotniskowych.
Na Litwie budowa koncentruje się na odcinku Kowno – Poniewież, gdzie powstaje 77 km nasypów i obiektów inżynieryjnych. Do końca 2025 r. prace obejmą 114 km, włączając układanie torów oraz budowę nowego mostu nad Neris, który będzie najdłuższy w kraju.
Według harmonogramu, do końca 2025 r. 43% głównej linii Rail Baltica będzie w budowie. Pierwsza faza elektryfikacji o budżecie 1,17 mld euro brutto ma zostać ukończona do 2030 r., co umożliwi uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych między państwami bałtyckimi a pozostałą częścią sieci europejskiej. Projekt realizowany jest przy wykorzystaniu funduszy CEF (ang. Connecting Europe Facility), co potwierdza jego strategiczne znaczenie dla rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.
Fot. Rail Baltica
Zobacz również: