Adina-Ioana Vălean, komisarz UE ds. transportu, podkreśliła w otwierającym wystąpieniu Connecting Europe Days 2024, iż wyzwania klimatyczne i geopolityczne nakładają na państwa UE konieczność inwestowania w infrastrukturę transportową odporną na skutki zmian klimatycznych. Europejska sieć transportu musi być też zabezpieczona przed zagrożeniami cyberbezpieczeństwa oraz dostosowana do potrzeb wojska.
Europejska sieć transportu modernizowana w zgodzie z Zielonym Ładem
Konferencja Connecting Europe Days 2024, zainaugurowana 2 kwietnia w Brukseli, stanowi centralne wydarzenie poświęcone europejskiej mobilności. W ramach tegorocznej edycji konferencji prezentowane są zaktualizowane cele polityki europejskiej dotyczącej rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Za kilka tygodni wejdą w życie nowe regulacje, które odzwierciedlają jasne zasady i polityczną wizję dla rozwoju europejskiej infrastruktury transportowej w nadchodzących dekadach. Uaktualnione rozporządzenie TEN-T to odpowiedź na geopolityczne, ekonomiczne i transformacyjne wyzwania, aby zgodnie z europejskim Zielonym Ładem oraz strategią zrównoważonej i inteligentnej mobilności uczynić sieć bardziej ekologiczną, wydajną i odporną – podkreśliła Adina-Ioana Vălean.
We invest in infrastructure for a solid, eficient & connected transport system in
Extending the TEN-T network to Ukraine and Moldova is a strategic and unprecedented choice we took as a Union.
This is #ConnectingEurope for a safe, sustainable & prosperous tomorrow. pic.twitter.com/iCnIrZG66s
— Adina Valean (@AdinaValean) April 5, 2024
Transeuropejska Sieć Transportowa skupi się na wielu obszarach
Komisarz UE ds. transportu zaznaczyła, iż europejska sieć transportu musi być dostosowana do zmian klimatycznych i geopolitycznych, a nowe przepisy dotyczące Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) koncentrują się na następujących obszarach:
- Wdrożeniu dziewięciu nowych europejskich korytarzy transportowych w ramach TEN-T, które obejmują także kraje sąsiadujące z UE, takie jak Ukraina, Republika Mołdawii i państwa Bałkanów Zachodnich.
- Budowaniu odporności europejskiej sieci transportowej na skutki zmian klimatycznych poprzez zaznaczenie destrukcyjnego wpływu tych zmian na infrastrukturę oraz przedstawienie możliwych środków adaptacyjnych.
- Poprawie połączeń między siecią transportową UE a krajami trzecimi sąsiadującymi oraz zwiększeniu gotowości reakcji na zagrożenia zewnętrzne poprzez prezentację kluczowych inicjatyw, takich jak „Pasy Solidarności”, mających na celu ułatwienie płynnych przepływów handlowych.
- Wzmacnianiu zdolności infrastruktury w obszarze transportu wojskowego.
Road Transport Agreement extended until 2025!
Ensuring vital trade routes to stay open despite Russia's unprovoked aggression against Ukraine.
By sustaining trade flows, we're not only backing but also reinforcing & our #SolidarityLaneshttps://t.co/ietvQ53pzH pic.twitter.com/rjR30U6isI
— EU Transport (@Transport_EU) March 26, 2024
Komisarz Vălean podkreśliła, iż wprowadzenie nowych przepisów dotyczących TEN-T pozwala krajom członkowskim UE zwiększyć odporność na kryzysy i zagrożenia, które w przeciwnym razie mogłyby spowodować straty rzędu miliardów euro.
Transport jest najważniejszy dla funkcjonowania społeczeństwa. Musi być elastyczny i bezpieczny. Jest mnóstwo zagrożeń – jak chociażby ataki cybernetyczne, które mogą doprowadzić do katastrofalnych efektów dla infrastruktury, gospodarki i ludzkiego życia. Dlatego każdy pojedynczy projekt w ramach TEN-T wzmacnia odporność transportu w całej UE – zaznaczyła unijna komisarz.
Zmiany klimatyczne zagrożeniem dla europejskiej sieci transportowej
Wskazała również, iż jednym z głównych zagrożeń dla europejskiej sieci transportowej są skutki zmian klimatycznych.
Nie możemy dopuścić, aby inwestycje warte miliardy euro zostały “zmyte” w ciągu sekund. Dlatego nowy TEN-T kładzie nacisk na odporność infrastruktury – wszystkie projekty państw członkowskich UE będą przedmiotem oceny “klimatoodporności” inwestycji – stwierdziła Adina-Ioana Vălean.
Według niej obecna sytuacja geopolityczna, zwłaszcza konflikt na Ukrainie, zmusza Komisję Europejską do przemyślenia łańcuchów logistycznych, aby umożliwić działanie ukraińskiej gospodarce oraz zapewnić wojsku skuteczność w walce z najeźdźcą. Z tego powodu nowe regulacje TEN-T nakładają na państwa członkowskie konieczność lepszego dostosowania sieci transportowej do potrzeb wojska.
KE w tej chwili identyfikuje najlepsze korytarze transportowe dla masowego przemieszczania sprzętu i ludzi. To zadanie dla UE, żeby przez rozwój infrastruktury tych korytarzy usprawnić transport wojskowy cywilną siecią transportową. Tak więc musimy myśleć o infrastrukturze o podwójnym zastosowaniu – cywilnym i wojskowym – zaznaczyła.
Potwierdziło się! Komisja Europejska blokuje Niemcom przejęcie ITA