Mniejsza jednostka TBM skończyła wiercić drugi tunel kolejowy w Łodzi, na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Dzięki temu łódzka aglomeracja zyska nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, o wartości ponad 1,8 mld zł netto, jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejny tunel w Łodzi przebity
Tarcza TBM Faustyna wydrążyła drugi tunel jednotorowy w Łodzi, który połączy stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym kierującym się w stronę Łodzi Fabrycznej. Proces wiercenia obejmował odcinek od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ulicy Skarpowej. Wydrążony tunel zostanie zintegrowany z głównym tunelem średnicowym, łącząc go z przystankiem Łódź Żabieniec. W trakcie drążenia tunelu maszyna jednocześnie montowała obudowę, wykorzystując 451 tubingów, czyli elementów tworzących pierścienie konstrukcyjne tunelu. Całkowita ilość usuniętej ziemi wyniosła ponad 41 500 m3.
W następnym etapie procesu, maszyna TBM Faustyna zostanie przeniesiona nad torami linii nr 15 (między Łodzią Kaliską a Łodzią Żabieńcem) do komory startowej zlokalizowanej przy ulicy Żniwnej. Rozpoczęcie wiercenia trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny zaplanowane jest na drugą połowę lutego przyszłego roku.
Obszar tunelu wykonanego przez tarczę TBM rozciąga się od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ulicy Mielczarskiego. w tej chwili wykonawca prac przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pomoże określić zakres prac oraz dodatkowe koszty związane z kontynuacją tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Jednocześnie realizowane są negocjacje z miastem oraz właścicielami prywatnych nieruchomości w celu uzgodnienia warunków dalszego przebiegu prac.
Wykonawca prowadzi prace związane z budową trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W trakcie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Przed przystąpieniem do budowy płyty stropowej pod ulicami, wykonawca eliminuje kolizje z infrastrukturą podziemną. Na obszarze Polesia, po przejściu dużego TBM, realizowane są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowane są wykopy pod płytę denną oraz zbrojenie stropu na poziomie -2. W okolicach Dworca Fabrycznego, realizowana jest przebudowa instalacji wodociągowych, a także przygotowywane są prace związane z budową ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Część szerszego projektu
Tunel średnicowy jest częścią projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”, który stanowi kontynuację rozbudowy dworca Łódź Fabryczna. Dworzec, zaplanowany pierwotnie jako końcowy, stanie się teraz dworcem przelotowym. Dzięki tunelowi, pociągi regionalne i dalekobieżne będą przejeżdżać przez ścisłe centrum Łodzi, poruszając się zarówno w kierunku wschód-zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ-południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Zakończenie procesu wiercenia podziemnego tunelu przewidziano na rok 2024, natomiast uruchomienie pociągów zaplanowane jest na 2025 rok.
PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły około 90 milionów złotych na dostosowanie i pokrycie uzasadnionych kosztów ogólnych związanych z inwestycją. Środki zostały także przeznaczone na wzmocnienie gruntów pod kamienicami. Inwestycja otrzymała również wsparcie finansowe od Unii Europejskiej, będące częścią Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Wartość całej inwestycji to ponad 1,8 mld zł netto.
Wielka Katarzyna drąży szeroki tunel kolejowy na Dolnym Śląsku
Znajdziesz nas w Google News