Firmy motoryzacyjne stawiają na „Uni Wheel”. Szykuje się rewolucja?

11 miesięcy temu

W trakcie wydarzenia „Uni Wheel Tech Day” w Seulu, Hyundai Motor i Kia Corporation przedstawiły projekt nowego układu napędowego dla pojazdów elektrycznych. Układ napędowy Uni Wheel Drive, zwany skrótowo „Uni Wheel”, przenosi główne komponenty do piasty koła, tworząc dodatkową przestrzeń we wnętrzu danego pojazdu.

Hyundai i Kia prezentują projekt nowoczesnego układu napędowego Uni Wheel

Światowy rynek mobilności stopniowo przechodzi w jasną, całkowicie elektryczną przyszłość, a wiele technik projektowania i niezbędnych elementów mechanicznych uległo w ostatnich latach zmianie i w wielu przypadkach zostało zminimalizowanych. Jednak jednym z kluczowych elementów w pojazdach z silnikiem spalinowym, który pozostał stosunkowo taki sam przy przejściu na pojazdy elektryczne, jest układ napędowy.

Jak informuje portal Electrek, moc generowana w pojazdach z silnikiem spalinowym jest przesyłana z silnika poprzez skrzynię biegów, a następnie w kierunku kół za pośrednictwem wałów napędowych i przegubów homokinetycznych (CV). W pojazdach elektrycznych silnik i skrzynia biegów są zastąpione przez silnik i przekładnię redukcyjną, ale sposób przesyłania mocy do kół pozostaje taki sam. Choć silniki elektryczne zajmują znacznie mniej przestrzeni wewnętrznej w porównaniu do samochodów z silnikiem spalinowym, to przez cały czas jest to spora uciążliwość.

Giganci motoryzacyjni Hyundai i Kia przedstawili nowe rozwiązanie układu napędowego, które może zapewnić jeszcze więcej wolnej przestrzeni, zachowując jednocześnie efektywność niezbędną dla skutecznego zasięgu pojazdu elektrycznego. Nowy układ napędowy Uni Wheel od Hyundai i Kia jest opisywany przez twórców jako „rewolucyjny system napędu pojazdu„, który “w unikalny sposób przenosi główne komponenty systemu napędowego do wolnej przestrzeni w piastach kół pojazdu elektrycznego”.

Nowy układ napędowy pozwoli na większą przestrzeń wewnątrz pojazdu

Tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym korzystają z przegubów homokinetycznych (CV), ale przeniesienie ich bliżej kół wymaga krótkiej długości układu napędowego i, w rezultacie, obniża efektywność i trwałość, zwłaszcza na nierównym terenie. System od Hyundai i Kia może natomiast przesyłać moc praktycznie bez zmian w efektywności, niezależnie od ruchu kół.

Moc generowana przez silnik jest przesyłana do koła słonecznego, które z kolei angażuje koła napędowe do obracania koła pierścieniowego. Koła napędowe Uni Wheel są ze sobą połączone, aby napędzać pojazd, a ten mechaniczny mechanizm wielokierunkowy umożliwia Uni Wheel szeroki zakres ruchu przekazała Kia.

Jak informuje portal Electrek, w rezultacie uzyskano więcej przestrzeni na platformie, co z kolei przekłada się na większą przestrzeń wewnątrz pojazdu elektrycznego, obejmującą między innymi przestrzeń bagażową. Technologia otwiera również drzwi do szerszych możliwości projektowania nietypowych układów siedzeń w kabinie, co może okazać się owocne w miarę dalszego rozwoju i integracji coraz większej liczby technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów.

#Hyundai and #Kia unveil paradigm-shifting '#UniWheel' Drive System to transform mobility design https://t.co/s2MGbF3s6T#EV #ElectricCar #DriveSystem #SunGear #PinionGears #RingGear #FutureMobility #Tech pic.twitter.com/TNBQsYGfvP

— Hyundai Motor Group (@HMGnewsroom) November 30, 2023

Hyundai i Kia planują kontynuować doskonalenie systemu Uni Wheel, aby przyszli klienci mogli doświadczyć mobilności w „zupełnie inny i nowy sposób”. Termin wprowadzenia tego systemu na rynek nie został jeszcze określony, ale Kia i Hyundai Motor oświadczyły, iż już złożyły wnioski i zarejestrowały osiem patentów w Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych i Europie.

Berlin ojcem chrzestnym tanich aut Tesli? Ambitne plany Muska

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału