FPS wygrywa przetarg na nowe wagony dla PKP Intercity. Newag przegrywa

6 miesięcy temu

Wielkopolska fabryka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) podpisała umowę z PKP Intercity na dostawę 300 nowych wagonów, z możliwością rozszerzenia zamówienia do 450. To największy kontrakt w historii polskiego przewoźnika, który pozwoli na unowocześnienie taboru i podniesienie komfortu podróży pasażerów.

  • Umowa obejmuje 300 nowych wagonów z możliwością rozszerzenia do 450.
  • Wartość zamówienia wynosi 4,239 miliarda złotych brutto, z opcją rozszerzenia do 6,358 miliarda złotych brutto.
  • Nowe wagony będą kursować na kluczowych trasach krajowych i międzynarodowych.

H. Cegielski – FPS wygrywa przetarg na 450 nowych wagonów dla PKP Intercity

Wielkopolska fabryka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) podpisała przełomową umowę z PKP Intercity na dostawę aż 300 nowych wagonów, z możliwością rozszerzenia zamówienia do 450. To największy kontrakt w historii polskiego przewoźnika, mający na celu znaczące unowocześnienie taboru oraz podniesienie komfortu podróży pasażerów. Wartość podstawowego zamówienia wynosi 4,239 miliarda złotych brutto, a po skorzystaniu z opcji rozszerzenia może wzrosnąć do 6,358 miliarda złotych brutto. Konkurencyjność przetargu była wysoka – do konkursu stanęła również firma NEWAG. Jednak oferta FPS okazała się bardziej innowacyjna technologicznie i korzystniejsza finansowo.

Czytaj również: Nowy, hybrydowy pociąg od FPS zaprezentowany na TRAKO 2021

Podpisanie umowy oznacza, iż produkcja nowych wagonów ruszy niebawem, a pierwsze egzemplarze mają wyjechać na tory już za dwa lata. Nowe wagony osiągną prędkość do 200 km/h, co zdecydowanie skróci czas podróży na trasach krajowych i międzynarodowych. Jak podkreśla Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, nowe wagony to nie tylko szybkość, ale także komfort i nowoczesność. Co ciekawe, każdy wagon będzie wyposażony w dynamiczny system informacji pasażerskiej, zdalną diagnostykę, monitoring z możliwością zdalnej transmisji danych oraz system przeciwpożarowy. Wszystko to ma na celu zapewnienie pasażerom najwyższego standardu podróży, który odpowiada współczesnym wymaganiom.

FPS Cegielski – nowoczesne wyposażenie i komfort podróży?

Oferta złożona przez FPS wyróżniała się również bogatym wyposażeniem wnętrz nowych wagonów, które zapewnią pasażerom liczne udogodnienia. Każdy wagon będzie posiadał klimatyzację, bezprzewodowy internet, indywidualne oświetlenie oraz ładowarki indukcyjne. Dynamiczny system informacji pasażerskiej na tablicach świetlnych ułatwi podróżnym orientację i planowanie podróży. Ponadto, wagony będą wyposażone w miejsca dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz przestrzenie do przewozu rowerów. Wszystkie te udogodnienia mają na celu zapewnienie pasażerom najwyższego standardu podróży, zgodnego z nowoczesnymi wymaganiami.

Nowe wagony będą kursować na kluczowych trasach, takich jak Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin oraz Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga. Taki rozkład ma na celu obsługę najważniejszych połączeń krajowych i międzynarodowych, zapewniając podróżnym komfortowe warunki. Dodatkowo nowoczesne wyposażenie wnętrz ma również przyciągnąć nowych klientów i podnieść prestiż PKP Intercity na rynku. Firma liczy, iż inwestycja ta przyczyni się do podniesienia jakości usług oferowanych przez przewoźnika, zwiększając konkurencyjność polskiej kolei na rynku międzynarodowym.

Właśnie podpisaliśmy umowę z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych umowę na 300 nowych wagonów.
Kontrakt możemy zwiększyć do 450 wagonów. Wartość to 4 mld 239 mln zł brutto, a po rozszerzeniu 6 mld 358 mln zł brutto. Kupujemy wagony z przedziałami, bez przedziałów. Będą… pic.twitter.com/9FhqL5oYWt

— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) July 17, 2024

FPS Cegielski triumfuje w przetargu na nowe wagony

FPS nie tylko wygrał przetarg dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, ale również dzięki konkurencyjnej ofercie finansowej. Otóż firma NEWAG, która także stanęła do konkursu, miała trudne zadanie, ponieważ oferta FPS była nie tylko bardziej atrakcyjna cenowo, ale również technologicznie. Nowe wagony od FPS mają wyróżniać się nowoczesnym designem, niespotykanym dotąd na polskich torach. Celem jest podniesienie komfortu podróży oraz przygotowanie PKP Intercity na otwarcie krajowego rynku kolejowego na konkurencję. Ponadto orezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, podkreśla, iż priorytetem jest zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów oraz dostosowanie taboru do rosnącej liczby podróżnych.

Dzięki umowie z H. Cegielski – FPS, PKP Intercity zyska nowoczesne wagony, które zwiększą komfort podróży i przygotują przewoźnika na otwarcie rynku kolejowego na konkurencję. Nowe wagony będą kursować na kluczowych trasach krajowych i międzynarodowych, a ich nowoczesne wyposażenie zapewni pasażerom najwyższy standard podróży. Inwestycja ta to krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i konkurencyjnej kolei w Polsce. Z kolei FPS, jako producent, ma okazję pokazać swoje kompetencje i innowacyjne podejście do produkcji taboru kolejowego. A to z kolei z pewnością przyczyni się do umocnienia jego pozycji na rynku.

Sukces FPS Cegielski to porażka Newagu

FPS Cegielski nie tylko wygrał przetarg dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, ale również dzięki konkurencyjnej ofercie finansowej. Firma NEWAG, która także startowała w konkursie, miała trudne zadanie, ponieważ oferta FPS była bardziej atrakcyjna cenowo i technologicznie. Nowe wagony od FPS mają wyróżniać się nowoczesnym designem, niespotykanym dotąd na polskich torach. Celem jest podniesienie komfortu podróży oraz przygotowanie PKP Intercity na otwarcie krajowego rynku kolejowego na konkurencję. Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, podkreśla, iż priorytetem jest zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów oraz dostosowanie taboru do rosnącej liczby podróżnych.


PKP Intercity podpisało umowę z FPS Cegielski na dostawę 300 nowych wagonów, z opcją rozszerzenia do 450. Nowe wagony będą dostosowane do prędkości 200 km/h i będą wyposażone w klimatyzację, internet, czy indywidualne oświetlenie i indukcyjną ładowarkę. pic.twitter.com/5G3TEA0WG8

— Janek M. (@JanekMnck) July 17, 2024

Czytaj również: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Jednak, sukces FPS to także cios dla NEWAG. Ostatnia afera związana z pociągami Impuls, które nie chciały ruszyć, mogła negatywnie wpłynąć na wynik przetargu. Problemy te zostały ujawnione przez grupę hakerską Dragon Sector, która wykryła, iż w oprogramowaniu pociągów były ukryte blokady powodujące awarie w określonych miejscach. NEWAG sugeruje, iż to hakerzy są winni, jednak nie przyznaje się do sabotażu. Problemy z pociągami pojawiały się podczas rutynowych serwisów, a po wyeliminowaniu usterek pociągi nie chciały ruszyć, co budziło frustrację i obawy serwisantów. To mogło mieć wpływ na utratę kontraktu przez NEWAG, gdyż negatywnie wpłynęło na ich reputację i zaufanie klientów. Śledztwo w tej sprawie prowadzi Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i prokuratura, analizując zabezpieczoną dokumentację i nośniki informatyczne. Wszystko to sprawia, iż problemy Spółki mogą wydawać się jeszcze większe, niż pierwotnie można było sądzić. A utracone kontrakty to jedynie wynik braku

FPS Cegielski powraca na scenę z własnymi konstrukcjami

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału