W 2024 roku Galeria Jurajska zorganizowała 65 wydarzeń, drugie tyle planuje zrealizować do końca 2025 r. Obiekt coraz mocniej inwestuje w rozrywkę, niemal co tydzień przygotowując eventy o różnym charakterze – od festiwali muzycznych, przez imprezy sportowe i gamingowe, po akcje prozdrowotne i charytatywne połączone z koncertami. Ten rozrywkowy zwrot już stał się jednym z filarów strategii rozwoju obiektu.
– Dwa lata temu wdrożyliśmy nową strategię. Jednym z jej założeń było umocnienie oferty rozrywkowej poprzez wydarzenia na tyle unikalne, aby były atrakcyjne dla całego regionu. Stale wchodzimy w głąb naszej społeczności, poznajemy ją, dostrzegamy różnorodność i odpowiadamy na jej potrzeby, personalizując eventy. Co więcej, założyliśmy, iż każda impreza spełni istotną rolę promocyjną marki galerii, ale także – co istotne – oferty handlowej obiektu. Zależało nam na tym, aby rozrywka wsparła nasze cele biznesowe, w tym pełniła rolę profootfallową, wizerunkową oraz rozwijającą zasięg oddziaływania obiektu – mówi Anna Borecka, dyrektor Galerii Jurajskiej.

– Osiągnęliśmy to nadając Jurajskiej charakteru hubu rozrywkowego, którego wydarzenia nie tylko na stałe wpisały się w życie Częstochowy, ale też stały się na tyle wyjątkowe, iż przyciągają mieszkańców ościennych miejscowości i województw, na przykład opolskiego czy łódzkiego. W efekcie, w ciągu zaledwie dwóch lat, Jurajska umocniła swoją pozycję jako destynacji zakupowej numer jeden w regionie, ale także stała się synonimem oryginalnej rozrywki na najwyższym poziomie, dostępnej dla różnych pokoleń – dodaje Anna Borecka.
– Osiągnęliśmy to nadając Jurajskiej charakteru hubu rozrywkowego, którego wydarzenia nie tylko na stałe wpisały się w życie Częstochowy, ale też stały się na tyle wyjątkowe, iż przyciągają mieszkańców ościennych miejscowości i województw, na przykład opolskiego czy łódzkiego. W efekcie, w ciągu zaledwie dwóch lat, Jurajska umocniła swoją pozycję jako destynacji zakupowej numer jeden w regionie, ale także stała się synonimem oryginalnej rozrywki na najwyższym poziomie, dostępnej dla różnych pokoleń – dodaje.
Nowe funkcje i role
Ale organizowane wydarzenia nie tylko pobudziły region, umożliwiły też Jurajskiej rozwój nowych funkcji i ról. – Dzięki zróżnicowanym wydarzeniom staliśmy się miejscem, które łączy pokolenia i daje przestrzeń do wspólnego przeżywania emocji. Pokazaliśmy również, iż Jurajska to idealny hangout space – miejsce, gdzie zakupy można połączyć z koncertem, zabawą w wesołym miasteczku, odkrywaniem nowych technologii, spotkaniem z ulubionymi sportowcami czy kibicowaniem podczas meczu siatkówki plażowej – mówi Anna Borecka.
Umożliwiło to m.in. efektywne wykorzystanie infrastruktury, w tym: zielonych Bulwarów Jurajskich nad Wartą i parkingów autokarowych, które goszczą największe w Częstochowie koncerty, pasaży handlowych, w tym tzw. Dużej Rotundy, gdzie realizowane są eventy licencjonowane i imprezy targowe, a także profesjonalnych boisk do siatkówki, które są areną m.in. Pucharu Śląska w Siatkówce Plażowej Kobiet i Mężczyzn czy Mistrzostw Jurajska Open 40+.
Galeria partnerska
Silny zwrot ku rozrywce był możliwy również dzięki inwestycjom w partnerstwa strategiczne, które Jurajska zawiązała. To właśnie ten kierunek, szczególnie mocno widoczny w ostatnich dwóch latach, nadał wydarzeniom organizowanym w galerii nową dynamikę. – Coraz więcej wydarzeń realizujemy we współpracy z miastem, klubami sportowymi, organizacjami pozarządowymi, ośrodkami zdrowia, lokalnymi mediami czy uczelniami. Dzięki temu tworzymy projekty, w które angażuje się cała społeczność – mówi Anna Borecka.

– w tej chwili co czwarty z naszych eventów realizowany jest w tym modelu. W 2025 roku w gronie tym znalazły się największe imprezy, m.in. „Jurajska Summer Festival” pod patronatem prezydenta Częstochowy, prozdrowotna inicjatywa „Badam się” z koncertem Organka i udziałem aż 19 ośrodków zdrowia oraz NFZ czy przedsezonowe prezentacje drużyn Raków i Włókniarz Częstochowa, przygotowane z klubami sportowymi – dodaje.
To tylko jedna strona współprac. Dzięki nowym partnerom wiele wydarzeń, dotąd obecnych w przestrzeni miejskiej, dziś gości w Jurajskiej. Na przykład akcja „Podaj Łapę” z koncertem m.in. Alien x Majtis i zespołu Łzy organizowana wspólnie ze Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt. – Partnerstwo daje nam wiele możliwości, tym bardziej, iż współprace oparte są na zasadzie win-win. Nasi partnerzy zyskują wsparcie, a także rozpoznawalną w regionie lokalizację wydarzenia, która zapewnia im publiczność. My zyskujemy atrakcyjną, a często także doskonale znaną już imprezę – mówi Anna Borecka.
Safe Space – przestrzeń, która wyrosła ze współpracy
Współprace procentują także w innym obszarze, m.in. w CSR. – Gdyby nie wspólne projekty realizowane z miastem, nie udałoby się w tym roku uruchomić wraz z Częstochową „Safe Space” – punktu wsparcia psychologicznego dla uczniów. To unikalna inicjatywa, bezprecedensowa na polskim rynku retail, która powstała z inicjatywy miasta, z nami jako partnerem. To najlepszy dowód na to, iż kooperacja w jednym obszarze, np. rozrywki, może otwierać drogę do kolejnych, istotnych dla społeczności działań – dodaje.
Jest jeszcze jeden element, który dziś napędza rozrywkę w Jurajskiej. Galeria stawia na oryginalność wydarzeń oraz ich profilowanie pod konkretne grupy. Przykładem był „Cyber Weekend” – event w klimacie gry Cyberpunk 2077, który popularyzował nowe technologie, w tym VR, łącząc je z gamingiem i zlotem cosplay – wydarzenie kierowane było głownie do młodych osób. Innym przykładem jest wspomniany już „Jurajska Summer Festival”, wakacyjny cykl plenerowych koncertów, którego każda odsłona została tak ułożona, aby trafiać w inne gusta muzyczne – od popu po klubowe rytmy.

– Przy organizacji wydarzeń zależy nam, aby nasi klienci mogli doświadczyć czegoś wyjątkowego, czego być może jeszcze nie mieli okazji przeżyć. Spotkania z nowymi technologiami czy koncerty są tego najlepszym przykładem, ale nie jedynym. Tę potrzebę wypełniają także premierowe eventy licencyjne, jak spotkania dla dzieci z bohaterami Disney Jr. czy „Sonic 3”. Dziś układamy kalendarz wydarzeń tak, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie, ale jednocześnie czuł się zaskoczony pomysłem na spędzenie czasu wolnego – dodaje.
Rozrywka wpływa na wyniki
Efekt? Jurajska nieprzerwanie od dwóch lat notuje stabilny rozwój footfallu, osiągając wyniki znacznie przewyższające trendy, jaki dziś obserwuje się na polskim rynku centrów handlowych. – W ostatnich latach galeria udowadnia, iż dobrze zaplanowana rozrywka może być skutecznym narzędziem rozwoju biznesowego – mówi Anna Borecka.
– Zwrot w stronę unikalnych wydarzeń, adresowanych do różnych pokoleń i odpowiadających na rozmaite zainteresowania społeczności, nie tylko umocnił pozycję galerii jako lidera na rynku, co potwierdzają wzrosty footfallu wyraźnie przewyższające średnie rynkowe, ale także znacząco zwiększył jej atrakcyjność – zwłaszcza w oczach młodszych klientów, którzy oczekują dopracowanej oferty handlowej, ale również wyjątkowych doświadczeń. To najlepszy dowód na to, iż handel i rozrywka mogą się wzajemnie uzupełniać, realizując wspólne cele – podsumowuje.