Galeria Jurajska rozwija działania społeczne

1 dzień temu

Ponad 1900 osób przebadanych przez 19 placówek medycznych w ramach wiosennej akcji profilaktycznej, 125 uczniów ze wsparciem psychologicznym dzięki „Safe Space”, a w planach kolejne duże wydarzenie z ośrodkami zdrowia z Częstochowy i okolic – CSR Galerii Jurajskiej coraz mocniej opiera się na promocji zdrowia.

Realizując strategię CSR oraz ESG, Galeria Jurajska rozwija coraz szerszą sieć współprac na lokalnym rynku, m.in. z Miastem Częstochowa, trzecim sektorem, ośrodkami zdrowia, uczelniami czy klubami sportowymi. Efektem tego jest cała seria wydarzeń wspierających świadomą profilaktykę, zdrowie psychiczne dzieci oraz aktywność fizyczną.

– Rok 2025 jest dla Jurajskiej niezwykle intensywny w obszarze CSR i ESG. Zdrowie w ujęciu holistycznym odgrywa w tych działaniach kluczową rolę. Wspólnie z partnerami intensywnie pracujemy nad tym, aby zapewnić społeczności dostęp do bezpłatnych badań i porad oraz opieki psychologicznej, a także do wydarzeń, dzięki którym można zrozumieć, jakie korzyści dla zdrowia przynosi sport. Co ważne, w tych działaniach nie skupiamy się tylko na jednej grupie – staramy się być inkluzywni, mając na uwadze różne potrzeby zdrowotne osób w różnym wieku – mówi Anna Borecka, dyrektor Galerii Jurajskiej.

Safe Space” – jedyne takie miejsce w galerii w Polsce

Najlepszym przykładem jest funkcjonujący w Jurajskiej od czerwca „Safe Space”. To bezpieczna przystań, powstała w jednym z lokali galerii, w której uczniowie z Częstochowy mogą znaleźć bezpłatne wsparcie psychologa. Przez pięć dni w tygodniu realizowane są tam konsultacje i spotkania. Każdy uczeń może wejść do „Safe Space” i – bez oceniania – porozmawiać z osobą, która pomoże mu w trudnej sytuacji. Co więcej, cyklicznie realizowane są tam warsztaty dla rodziców i opiekunów, które tworzą społeczność osób zorientowanych na pomoc dzieciom. Punkt to wspólne dzieło Galerii Jurajskiej oraz Miasta Częstochowa. Miejsce działa też w ścisłej współpracy z Jurajskim Centrum Zdrowia Psychicznego „Chcę inaczej”.

– Kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży to poważne wyzwanie. Coraz więcej młodych osób walczy z lękiem, depresją, ale też hejtem. Sama rozmowa o problemie już nie wystarcza – potrzebne są działania. Jedną z odpowiedzi na tę sytuację jest „Safe Space” – wyjątkowe miejsce na mapie Polski, stworzone z myślą o uczniach szukających wsparcia. Choć przestrzeń zlokalizowana jest w galerii, zapewnia pełen komfort, dyskrecję i – co najważniejsze – realną pomoc, z której skorzystało już 125 uczniów. Fakt, iż „Safe Space” działa w tak łatwo dostępnym i niezobowiązującym miejscu jak Jurajska, jest jego ogromną zaletą – podkreśla Anna Borecka.

1 900 osób przebadanych

Ale nie tylko „Safe Space” przyniósł wsparcie. Także zorganizowana w maju – pod patronatem Ministerstwa Zdrowia i Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego – akcja „Patrzę w przyszłość – badam się!”, połączona z koncertem Organka, wsparła zdrowie społeczności. Wszystko za sprawą skali udostępnionych badań. Impreza gościła aż 19 ośrodków, fundacji oraz NFZ. Jej uczestnicy mogli nieodpłatnie skorzystać m.in. z cytologii, spirometrii, badań PSA, badań krwi, diagnostyki w kierunku osteoporozy czy badań słuchu. Oprócz tego prowadzono rejestrację do DKMS, Amazonki udzielały porad dotyczących samobadania piersi, a NFZ mówił o profilaktyce. Z oferty badań skorzystało ponad 1900 osób.

– Jednym z celów naszego prozdrowotnego zwrotu jest zwiększanie dostępności do diagnostyki i badań przesiewowych w kierunku chorób cywilizacyjnych, a także ułatwianie kontaktu społeczności z medykami. To wydarzenie świetnie spełniło tę rolę. Przebadano nie tylko niemal dwa tysiące osób, ale też sporą grupę, u której wykryto niepokojące zmiany, np. wysokie ciśnienie czy poziom glukozy, i skierowano na dalsze badania oraz leczenie. Wydarzenia te mają więc realny wpływ na czyjeś życie – mówi Ewelina Nowak-Olszowiec, dyrektor marketingu Galerii Jurajskiej.

Dlatego już w październiku Jurajska wraca z podobną imprezą. Tym razem partnerami strategicznymi będą PZU Zdrowie i Rotary Club Częstochowa. kooperacja zaowocuje „Miasteczkiem Zdrowia i Kultury”, w którym będzie można skorzystać z bezpłatnych badań przesiewowych i profilaktycznych, porad oraz konsultacji. Te zapewnią lokalne ośrodki zdrowia. Wśród partnerów wydarzenia znajdą się natomiast: Częstochowski Legion – Klub HDK, DKMS, Medincus, Częstochowska Okręgowa Izba Aptekarska, Państwowa Inspekcja Sanitarna, NFZ, Uniwersytet Jana Długosza, Dar Serca czy ZUS. To jednak nie koniec. W ramach innej akcji, realizowanej przez cały rok przez NZOZ Largo, kobiety z Częstochowy mogą cyklicznie korzystać w Jurajskiej z mammografii. Promocję zdrowia wspierają w Jurajskiej jednak nie tylko akcje profilaktyczne, ale także sport.

Jurajska uczy się ruszać!

Tylko w tym roku w galerii odbyło się już pięć dużych imprez siatkarskich, realizowanych razem z KS „Norwid”, KS „Częstochowianka” i AZS Częstochowa. Część z nich, np. festyn „Syn, Tato, Lato”, turniej siatkówki plażowej dla dzieci i młodzieży (12–15 lat) czy Jurajska Open 40+, dawała możliwość startu w zawodach osobom w różnym wieku. – Pokazujemy, iż sport to nie tylko zdrowie, ale też źródło radości, energii i lepszego samopoczucia. Zachęcamy do ruchu zarówno dzieci i młodzież, jak i osoby dorosłe. W ten sposób stajemy się częścią szerszej dyskusji o roli aktywności fizycznej w budowaniu długowieczności, podtrzymywaniu sprawności i zapobieganiu chorobom – takim jak nadciśnienie czy otyłość. W naszym CSR ruch traktujemy więc nie tylko jako formę spędzania wolnego czasu, ale przede wszystkim jako inwestycję w zdrową przyszłość – mówi Anna Borecka.

Szersza rola Jurajskiej?

Działania, które na prozdrowotnym polu podejmuje Galeria Jurajska, rozszerzają jej funkcje i role. – Staramy się integrować naszą społeczność wokół tematu zdrowia, nie tylko ułatwiając dostęp do badań profilaktycznych, ale także wskazując konkretne ścieżki i inspiracje, jak krok po kroku wprowadzać pozytywne zmiany w codziennym życiu. Chcemy, aby każdy miał szansę zadbać o siebie. Ogromnym atutem jest fakt, iż każdego dnia odwiedzają nas dziesiątki tysięcy osób. Dzięki temu mamy wyjątkową możliwość, by docierać z prozdrowotnym przesłaniem do bardzo szerokiego grona odbiorców, wzmacniać ich świadomość i realnie wpływać na poprawę jakości życia całej społeczności – podsumowuje Ewelina Nowak-Olszowiec.

Idź do oryginalnego materiału