Gdańsk: DORACO wybuduje szóste stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie za 560 mln zł

3 godzin temu

Naftoport z Grupy Kapitałowej PERN oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) podpisały 13 listopada br. umowę z firmą DORACO na budowę nowego stanowiska przeładunkowego „W”. Wartość kontraktu wynosi blisko 560 mln zł brutto, z czego Naftoport sfinansuje ok. 294 mln zł, a ZMPG – ok. 266 mln zł. Zakończenie inwestycji i uruchomienie przeładunków planowane jest na drugie półrocze 2028 r.

Dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji poprzedniczki Naftoportu, bazy paliw płynnych w Porcie Północnym – jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii polskiej gospodarki – rusza kolejny strategiczny projekt. Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo. Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko odpowiada na wyzwania teraźniejszości, ale jest również przygotowana na przyszłość – na nowe rodzaje paliw i na transformację energetyczną, która czeka nas w kolejnych dekadach – powiedziała Dorota Pyć, prezes zarządu Portu Gdańsk.

Przepustowość gdańskiego terminala wzrośnie do 49 mln ton rocznie

Nowe stanowisko zwiększy roczną przepustowość Naftoportu z obecnych 40 mln do 49 mln ton. Będzie to druga lokalizacja w terminalu przystosowana do cumowania gigantów morskich – tankowców typu VLCC o długości przekraczającej 300 mi zanurzeniu sięgającym 15 m. Infrastruktura umożliwi jednoczesną obsługę czterech dużych zbiornikowców, co skróci cykle operacyjne.

Zakres robót obejmuje konstrukcję nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych oraz infrastruktury technicznej i systemów ochrony środowiska. Decyzja o rozbudowie wynika z rosnącego od kilku lat zapotrzebowania na import surowców szlakiem morskim.

W perspektywie długofalowej, stanowisko „W” pozwoli na utrzymanie wysokich zdolności operacyjnych Naftoportu, a także dalszą dywersyfikację kierunków i obsługę rosnących wolumenów. To nasza swoista polisa antykryzysowa, która zwiększa naszą odporność na wahania rynkowe i zdarzenia trudne do przewidzenia, mogące w jednej chwili zmienić sytuację na świecie – podkreślał Daniel Betke, prezes zarządu Naftoportu.

Rekordowe wyniki i strategiczna rola terminala

W 2024 r. Naftoport obsłużył 489 tankowców i przetoczył około 39 mln ton ropy oraz paliw – to historyczny wynik dla terminalu. Spółka odpowiada za ponad połowę wszystkich przeładunków w Porcie Gdańsk. Terminal zaopatruje rafinerie w Gdańsku oraz Płocku, a także uczestniczy w tranzycie do państw Europy Środkowej.

Wiceminister energii Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, podczas konferencji podpisania kontraktu określił rozbudowę jako przedsięwzięcie niezwykle potrzebne – o znaczeniu strategicznym.

Terminal, który już dziś stanowi najważniejszy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. Tych dodatkowych zdolności potrzebujemy, szczególnie w kontekście wydarzeń sprzed trzech lat – wojny na Ukrainie i odcięcia dostaw surowców ze wschodu. Dywersyfikacja źródeł dostaw i uniezależnianie się od szantażu energetycznego to kierunek, który konsekwentnie realizujemy. Ta inwestycja w istotny sposób zwiększy naszą odporność i pozwoli budować nowy, bardziej stabilny oraz bezpieczny system energetyczny – niezależny od rosyjskich surowców – wskazywał Wojciech Wrochna.

Z kolei wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wskazał na rosnące znaczenie portów w kontekście bezpieczeństwa kraju.

Realizujemy działania, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo, ponieważ siła i znaczenie Bałtyku w kontekście bezpieczeństwa energetycznego stale rosną. Polska staje się hubem energetycznym na Bałtyku. jeżeli spojrzymy na to, co dzieje się w rejonie Zatoki Gdańskiej, widzimy bardzo znaczące projekty o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego – podkreślał wiceminister infrastruktury.

Rozbudowa terminalu to inwestycja w odporność kraju. Tutaj local content nie jest dodatkiem, ale kręgosłupem realizacji. Im więcej strategicznych projektów realizują firmy z polskim kapitałem, tym bardziej bezpieczeństwo energetyczne i surowcowe stają się faktem. Nasza suwerenność zaczyna się tam, gdzie kończy się wymuszona lub dominująca zależność od innych państw – dodała Angelika Cieślowska, prezes zarządu DORACO.

DORACO z bogatym portfolio hydrotechnicznym

Generalnym wykonawcą została spółka DORACO, od 35 lat realizująca zaawansowane projekty hydrotechniczne nad Bałtykiem oraz inwestycje infrastrukturalne w całym kraju. W portfolio firmy znajdują się między innymi rozbudowa nabrzeży Wisłoujście i Zbożowego w Gdańsku, modernizacja Nabrzeża Helskiego w Gdyni oraz prace w Stoczni GRYFIA w Szczecinie. w tej chwili przedsiębiorstwo prowadzi kompleksową modernizację Nabrzeża Wiślanego w gdańskim porcie, a także realizuje kontrakty dla sektora offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu oraz Darłowie.

Autor: Damian Malesza
Fot. Port Gdańsk

Zobacz również:

DORACO zmodernizuje Nabrzeże Wiślane w Porcie Gdańsk za 351 mln zł
Port Gdańsk z rekordowymi wynikami w segmencie kontenerowym
Idź do oryginalnego materiału