Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma w tej chwili w realizacji 131 zadań dotyczących budowy dróg o łącznej długości 1661 km i wartości 66,8 mld zł, podała instytucja. Do osiągniecia jednego z kluczowych celów – ukończenia sieci autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 8 tys. km – brakuje ok. 2,8 tys. km.
„Obecnie w realizacji mamy 131 zadań dotyczących budowy dróg. Łączna długość tych odcinków to 1661 km, a wartość zawartych kontraktów na realizację to 66,8 mld zł. W przetargach mamy kolejne 355,5 km dróg, a w przygotowaniu 2816,5 km. W tym roku i przez następne cztery lata chcemy wydawać na inwestycje po ok. 20 mld zł rocznie. Te dane jednoznacznie pokazują, iż branża drogowa w Polsce ma duży front robót i ten stan utrzyma się w najbliższych latach” – czytamy w komunikacie.
„Jednocześnie też sukcesywnie przybliżamy się do wyznaczonego nam celu, czyli ukończenia sieci autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 8000 km. w tej chwili sieć dróg szybkiego ruchu liczy blisko 5222 km. Powstało już blisko 1885 km autostrad (z zakładanych 2100 km). Kierowcy mają też do dyspozycji 3337 km dróg ekspresowych, a do osiągniecia celu brakuje nieco ponad 2500 km” – dodano.
GDDKiA w realizacji ma 107 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r. – RPBDK) o łącznej długości 1448,1 km. W tej liczbie jest ok. 67 km autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, którą udostępni w tym roku do ruchu. Kolejne ponad 1285 km to odcinki nowych dróg ekspresowych, a na blisko 31 km istniejących „esek” dobudowuje drugą jezdnię. Listę dróg w realizacji uzupełnia ponad 98 km dróg klasy GP (główne ruchu przyspieszonego).
Z kolei w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) w realizacji znajdują się 22 inwestycje o łącznej długości 185,8 km. Oddzielną pozycję stanowią dwa odcinki drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej, o długości 26,4 km, podano także.
„W przetargu na wyłonienie wykonawców mamy 30 zadań na odcinki dróg o łącznej długości 355,5 km. 18 z nich, o długości ponad 240 km, zapisanych jest w RPBDK, a pozostałe 12, o długości blisko 115 km, w PB100. Łączna długość inwestycji w przygotowaniu wynosi 2816,5 km, z czego 2261,5 km to odcinki zapisane w RPBDK, a ok. 555 km to obwodnice” – czytamy dalej.
Od początku roku Dyrekcja oddała do ruchu ponad 60 km nowych dróg i podpisała 14 umów z wykonawcami ponad 122 km dróg, z czego 47,5 km przypada na pięć odcinków dróg ekspresowych.
„Ogłosiliśmy też osiem przetargów, dwa razy więcej niż w tym samym okresie przed rokiem, na kolejne inwestycje o łącznej długości blisko 122 km. Pięć z nich dotyczy autostrady A2 – budowy nowego odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz poszerzenia trasy pomiędzy Łodzią i podwarszawską Konotopą (cztery odcinki realizacyjne). Pozostałe trzy przetargi dotyczą obwodnic Mierzyna (DK10) i Sidziny (DK46), a także budowy węzła Dobrzyniewo Północ na S19. W sześciu z ośmiu przetargów ogłoszonych w tym roku uwzględniliśmy wyrok TSUE z października 2024 r. i nie dopuszczamy w nich wykonawców z tzw. państw trzecich. Warto podkreślić, iż nie czekaliśmy w tej kwestii na rozwiązania ustawowe” – napisała też GDDKiA.
Źródło: ISBnews