GiBP 2025: Wielka skala, precyzyjne rozwiązania – doświadczenia COWI z megaprojektów

4 dni temu

COWI to globalna firma inżynieryjno-konsultingowa, zatrudniająca około 7 000 pracowników i działająca w 19 krajach, w tym w Polsce. Realizuje około 9 000 projektów rocznie, oferując specjalistyczną wiedzę z zakresu inżynierii, architektury, energetyki i ochrony środowiska. W Polsce COWI to blisko 200 ekspertów pracujących we Wrocławiu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Bielsku-Białej. Firma świadczy usługi w obszarach inżynierii budowlanej, transportowej, wodnej, środowiskowej i energetycznej.

COWI specjalizuje się w złożonych projektach infrastrukturalnych, takich jak mosty, tunele (w tym zatapiane), stacje metra oraz budownictwo podziemne. Do najważniejszych realizowanych projektów należą m.in.: tunel Fehmarnbelt, most Çanakkale w Turcji, metro w Kopenhadze, Stad Ship Tunnel w Norwegii czy Västlänken – tunel kolejowy pod centrum Göteborga w Szwecji.

Fehmarnbelt Fixed Link (18 km) – połączy Danię z Niemcami jako najdłuższy na świecie zatapiany tunel drogowo-kolejowy. Powstaje z prefabrykowanych betonowych segmentów (217 m długości, 42 m szerokości, 73 000 ton), które będą zatapiane w wykopie morskim i łączone pod wodą. Budowa rozpoczęła się w 2020 r. i potrwa do 2029 r. Tunel skróci czas podróży między Hamburgiem a Kopenhagą i przyczyni się do zmniejszenia emisji CO₂. COWI pełni funkcję konsultanta technicznego w modelu „zaprojektuj i zbuduj”.

Västlänken – 8-kilometrowy tunel kolejowy (w tym 6 km pod ziemią), przebiegający pod centrum Göteborga. Powstaną trzy nowe podziemne stacje: Centralen, Haga i Korsvägen. Projekt zwiększy przepustowość kolei i ułatwi zrównoważony transport w regionie. COWI pełni rolę kluczowego konsultanta technicznego.

Most 1915 Çanakkale Bridge w Turcji – najdłuższy most wiszący na świecie (przęsło główne: 2023 m). Łączy Europę z Azją. Zbudowany w trudnych warunkach sejsmicznych i morskich, wykonany ze stali o wysokiej wytrzymałości, został zaprojektowany z myślą o odporności na ekstremalne warunki. COWI było głównym projektantem technicznym i konsultantem inżynieryjnym.

Stad Ship Tunnel w Norwegii – pierwszy na świecie tunel żeglugowy o długości 1,7 km, wysokości 50 m i szerokości 35 m. Umożliwi statkom bezpieczne przepływanie przez półwysep Stad, znany z trudnych warunków morskich. COWI pełni funkcję doradcy technicznego w tym przełomowym projekcie.

Idź do oryginalnego materiału