Greenbrier Polska zamyka fabrykę w Oławie. Bez pracy zostanie 161 osób

5 godzin temu

Amerykański koncern kolejowy kończy działalność oławskiej fabryki (dawne Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego – ZNTK) z końcem października 2025 r. – poinformował portal tuOlawa.pl. Produkcja zostanie przeniesiona do Świdnicy. najważniejsze przyczyny tej decyzji to pogorszenie sytuacji rynkowej w Europie, spadek zamówień na wagony oraz utrata płynności finansowej kluczowego kontrahenta.

Pracownicy zostali postawieni przed faktem dokonanym

Załoga fabryki została poinformowana o jego likwidacji 18 sierpnia 2025 r. bez wcześniejszych konsultacji czy przedstawienia sytuacji ekonomicznej firmy. Decyzja objęła 161 osób zatrudnionych w dawnych ZNTK – wielu z nich pracowało tam przez kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Związkowcy już miesiąc wcześniej, 16 lipca, wystąpili do zarządu z wnioskiem o udostępnienie informacji o sytuacji ekonomicznej spółki.

Jak podkreśla przedstawicielka związku w rozmowie z portalem tuOlawa.pl, pomimo ustawowego obowiązku, zarząd nie udzielił odpowiedzi, co uniemożliwiło załodze poznanie rzeczywistego stanu firmy oraz dyskusję nad ewentualnymi rozwiązaniami alternatywnymi.

Trzy przyczyny zamknięcia zakładu

Aleksandra Bujak – dyrektor personalna w Greenbrier Polska wskazuje na czynniki, które zmusiły koncern do trudnej decyzji.

Decyzję o zamknięciu oddziału w Oławie podjęliśmy z powodu pogorszenia sytuacji rynkowej w Europie, spadającej liczby zamówień na nowe wagony kolejowe oraz niedawnej utraty płynności finansowej kluczowego kontrahenta – przekazała w rozmowie z portalem tuOlawa.pl przedstawicielka zarządu.

Oferta pracy w Świdnicy dla części załogi

Greenbrier Poland przedstawił pracownikom alternatywę w postaci zatrudnienia w zakładzie w Świdnicy. Propozycja objęła wszystkich pracowników produkcji bezpośredniej oraz wybraną grupę z działów administracyjnych. Koncern zadeklarował pokrycie kosztów codziennych dojazdów do nowego miejsca pracy.

Proces zwolnień grupowych rozpoczął się formalnie 18 sierpnia, wtedy to zarząd powiadomił organizacje związkowe oraz Powiatowy Urząd Pracy (PUP).

Autor: Damian Malesza
Źródło: tuOlawa.pl
Fot. Greenbrier Polska

Zobacz również:

Nowy rozdział dla zakładu w Paterku – Public Transport Service przejmuje tereny po ZNTK
5 lat temu upadł wielki poznański zakład. ZNTK dawał pracę setkom poznaniaków. (FOTOGALERIA)
Idź do oryginalnego materiału