Warszawa, 15.04.2025 (ISBnews) – Inflacja konsumencka wyniosła 4,9% w ujęciu rocznym w marcu 2025 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,2%.
“Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r. wzrosły o 4,9% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku (przy wzroście cen usług o 6,4% i towarów o 4,4%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,2% (w tym towarów – również o 0,2%, a usług – o 0,1%)” – czytamy w komunikacie.
“W styczniu 2025 r. w stosunku do stycznia 2024 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 4,9% wobec wstępnie szacowanego wzrostu o 5,3%” – czytamy dalej.
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie: odzieży i obuwia (o 3,4%), żywności (o 0,2%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1%), łączności (o 1,3%), mieszkania (o 0,1%) oraz zdrowia (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio: o 0,12 pkt proc., 0,05 pkt proc., 0,05 pkt proc., 0,05 pkt proc. i po 0,03 pkt proc. Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 2%) oraz transportu (o 1,1%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,14 pkt proc. i 0,11 pkt proc., podał też GUS.
Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w marcu w ujęciu r/r:
Ogółem | 4,9 |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 6,7 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 5,8 |
Odzież i obuwie | -1,3 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 10,9 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 0,5 |
Zdrowie | 5,5 |
Transport | -3,6 |
Łączność | 2,6 |
Rekreacja i kultura | 3,9 |
Edukacja | 8,2 |
Restauracje i hotele | 6,1 |
Inne towary i usługi | 2,4 |
Konsensus rynkowy wyniósł w marcu 4,9% r/r.
Wcześniej w szybkim szacunku danych GUS podał, iż inflacja wyniosła 4,9% w ujęciu rocznym w marcu br. (wobec 4,9% r/r w lutym).
(ISBnews)