HM Revenue & Customs (HMRC) umożliwia wykonawcom wstrzymanie rozliczeń opłat za kredyt do czasu zakończenia niezależnego przeglądu przez rząd kontrowersyjnej polityki podatkowejdowiedział się Computer Weekly.
Polityka podatkowa z mocą wsteczną stanowi główną zasadę ograniczania przez HMRC ukrytych programów wynagrodzeń, przy czym rządowa agencja poboru podatków twierdzi, iż polityka dotycząca opłat za pożyczki może wygenerować dla skarbu państwa do 3,4 miliarda funtów w ciągu pięciu lat w postaci niezapłaconego podatku dochodowego.
W szczególności polityka skierowana jest do wykonawców, którzy w okresie od 9 grudnia 2010 r. do 5 kwietnia 2019 r. uczestniczyli w programach wynagradzania opartych na pożyczkach, w ramach których otrzymywali zwrot za wykonaną pracę w formie pożyczek niepodlegających opodatkowaniu, a nie konwencjonalnego wynagrodzenia.
Wdrożenie tej polityki spowodowało, iż dziesiątki tysięcy wykonawców IT zostało obciążonych zmieniającymi życie rachunkami podatkowymi, ponieważ HMRC twierdzi, iż osoby te uczestniczyły w tych programach, aby sztucznie minimalizować swoje zobowiązania z tytułu podatku dochodowego.
Pojawiło się wiele doniesień o wykonawcach objętych opłatą za pożyczkę stojących w obliczu ruiny finansowej, a polisę powiązano także z co najmniej 10 samobójstwami.
Trudna sytuacja osób dotkniętych opłatą za pożyczkę zyskała poparcie ponad 200 parlamentarzystów z różnych partii, zrzeszających się w ramach Ogólnopartyjnej Grupy Parlamentarnej ds. Opłat za pożyczki i uczciwości podatkowej (APPG).
Grupa napisała list do sekretarza skarbu Jamesa Murraya, w którym stwierdza: z dnia 9 października 2024 rw następstwie spotkania, które odbył z różnymi stronami, na które miała wpływ opłata za pożyczkę, w sierpniu 2024 r.
Obciążenie finansowe
W piśmie rzuca światło na poziom obciążeń finansowych, jakie opłaty za pożyczkę nakładają na ludzi, przy czym jedna osoba objęta zakresem ustawodawstwa, jak przytoczyła wypowiedź HMRC w 2017 r., iż jest winna 60 000 funtów niezapłaconego podatku – ale kwota ta została w tej chwili wzrosła do 500 000 funtów.
W piśmie opisano również przypadki kilku innych osób, które uczestniczyły w spotkaniu z Murrayem w sierpniu 2024 r., a które według szacunków HMRC są winne od 200 000 do 300 000 funtów z tytułu opłat za kredyt. Wcześniej HMRC twierdziło, iż typowa opłata za pożyczkę wynosi około 13 000 funtów.
„We wszystkich ośmiu przypadkach [presented to Murray]osoby fizyczne nie są w stanie zapłacić żądanych kwot” – stwierdzono w piśmie APPG. „Po prostu nie mają pieniędzy, których żąda od nich HMRC. Oznacza to oczywiście, iż dane HMRC dotyczące kwoty, jaką pobiorą z opłaty za pożyczkę i powiązanej z nią działalności, są całkowicie fałszywe, ponieważ nie jest możliwe zebranie czegoś takiego w sytuacji, gdy ludzie po prostu nie są w stanie zapłacić.
Kwoty pieniężne, których HMRC żąda od osób objętych opłatą za pożyczkę, to jeden z kilku powodów, dla których ta polityka okazała się tak kontrowersyjna.
Inną sprawą jest retroaktywny charakter tej polisy, ponieważ wiele osób, które są w tej chwili ścigane na podstawie warunków opłaty za pożyczkę, twierdzi, iż programy, w których uczestniczyły, zostały im polecone przez zaufanych doradców podatkowych i biegłych księgowych.
„Czterech świadków [participating in the meeting with Murray] zostały umieszczone w spółkach parasolowych za pośrednictwem swoich agencji, a spółki parasolowe zaleciły im skorzystanie z ustaleń podlegających w tej chwili Opłacie za pożyczkę” – kontynuowano w piśmie APPG.
„[Another] czterech świadków zdecydowało się na pracę w ramach programów parasolowych ze względu na obawy dotyczące przepisów IR35… Podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości osób dotkniętych opłatą za pożyczkę, nie są to osoby, które postanowiły unikać podatków… wszyscy skorzystali z programów, ponieważ chcieli być zgodnym z prawem. Wszystkie te osoby skorzystały z profesjonalnych porad, a następnie zastosowały się do nich albo od swoich agencji pracy, albo od zaufanych doradców – wśród których byli zarówno biegli rewidenci, jak i akredytowani doradcy”.
Niezależna recenzja
Pod koniec października 2024 r., kilka tygodni po piśmie APPG do Murraya, rząd Wielkiej Brytanii potwierdził podczas jesiennego budżetu niezależny przegląd politykiz zamiarem położenia kresu skutkom tej polityki.
Będzie to drugi przypadek niezależnego przeglądu tej polityki przeprowadzonego przez rząd, przy czym pierwsza publikacja miała miejsce w grudniu 2019 r.
W chwili pisania tego tekstu HM Treasury – departament rządowy, któremu powierzono nadzorowanie przeglądu – nie potwierdził jeszcze szczegółów dotyczących rozpoczęcia drugiego przeglądu, jego zakresu obowiązków oraz tego, kto w rządzie będzie odpowiedzialny za jego kierowanie .
Computer Weekly rozumie jednak, iż HMRC już zaczęło oferować kontrahentom objętym zakresem opłaty za pożyczkę możliwość złożenia wniosku o wstrzymanie płatności rozliczeniowych do czasu poznania wyniku kontroli.
Jednakże stanowisko to zostało przekazane jedynie wykonawcom, którzy bezpośrednio skontaktowali się z HMRC, co skłoniło agencję do wezwania do szerszego poinformowania tysięcy osób dotkniętych opłatą za pożyczkę, iż ta opcja jest dostępna.
Wykonawca usług informatycznych, który pod warunkiem zachowania anonimowości rozmawiał z Computer Weekly, powiedział: „Powinni poinformować wszystkie ofiary dotknięte opłatą za pożyczkę, jakie mają możliwości”.
W e-mailu HMRC, do którego dotarł Computer Weekly, znajduje się informacja, iż agencja rządowa „nie została jeszcze poinstruowana”, aby wstrzymać rozliczenia dla osób objętych tą polityką, ale „została poproszona o zaakceptowanie próśb klientów o wstrzymanie bieżących rozliczeń” w oczekiwaniu na wynik rozliczenia. recenzja.
W e-mailu zalecono także osobom rozważającym złożenie wniosku o wstrzymanie rozliczenia, aby „rozważyły dokonanie płatności na rachunek” na rzecz HMRC w celu „zmniejszenia lub zaprzestania naliczania dalszych odsetek za zwłokę w płatnościach”.
W e-mailu dodano: „Wszelkie dokonane płatności zostaną zwrócone wraz z odsetkami, jeżeli rozpatrzymy je później [concludes] należny podatek nie musi być płacony.”
Computer Weekly skontaktował się z HMRC w celu wyjaśnienia swojej decyzji o nieupublicznianiu informacji, iż oferuje wykonawcom możliwość wstrzymania rozliczeń, ale otrzymał informację, iż wszelkie zapytania prasowe dotyczące opłaty za pożyczkę należy kierować do Skarbu Państwa.
W odpowiedzi rzecznik skarbu wydał następujące oświadczenie: „Wiemy, iż przez cały czas pojawiają się obawy dotyczące opłaty za pożyczkę. Rząd dotrzyma swojego zobowiązania do przeprowadzenia niezależnego przeglądu opłaty za pożyczkę, aby pomóc w zamknięciu sprawy dla osób nią dotkniętych, zapewniając jednocześnie uczciwość dla wszystkich podatników.
Apel publiczny
W związku z budżetem jesiennym na 2024 rdziałacze z Loan Charge Action Group (LCAG) publicznie zaapelowali do HMRC o wstrzymanie egzekwowania tej polityki do czasu zakończenia przez rząd ostatniego przeglądu tej polityki.
Rzecznik LCAG Steve Packham powiedział, iż biorąc pod uwagę osobiste żniwo, jakie ta polityka zbiera na osobach objętych jej zakresem, „niesprawiedliwe jest, aby sprawy niektórych osób były wstrzymywane, a innych nie”.
W rozmowie z Computer Weekly powiedział: „Teraz, gdy rząd ogłosił, iż zleci nowy przegląd opłaty za pożyczkę, ważne jest, aby ministrowie skarbu ogłosili, iż wszystkie powiązane sprawy dotyczące podatników i związane z nimi działania HMRC zostaną wstrzymane do czasu przeglądu. zakończył i zgłosił.
„Fakt, iż rząd zlecił ten przegląd, odzwierciedla poważne obawy związane z kontrowersyjną opłatą za pożyczkę i podejściem HMRC, które doprowadziło do dziesięciu samobójstw” – powiedział Packham. „To nie do pomyślenia, aby to samo podejście było kontynuowane podczas przeprowadzania niezależnego przeglądu”.