IATA: Popyt na lotnicze przewozy cargo wciąż wysoki, ale prognozy nie zachwycają

1 miesiąc temu

Lotnicze przewozy cargo odgrywają kluczową rolę w globalnej logistyce, umożliwiając szybki transport towarów między kontynentami. Październik okazał się kolejnym miesiącem stabilnego wzrostu w tej branży, jednak eksperci IATA ostrzegają przed możliwymi wyzwaniami w nadchodzących latach.

Popyt na lotnicze przewozy cargo nieustannie rośnie

Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), w październiku popyt na lotnicze przewozy cargo wzrósł po raz piętnasty z rzędu w ujęciu rok do roku. Mimo to przewidywania na przyszłość nakazują zachowanie ostrożności, głównie z powodu dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej i geopolitycznej.

Z danych IATA wynika, iż zapotrzebowanie na przewozy towarowe, mierzone w tonokilometrach ładunkowych (CTK), wzrosło w październiku o 9,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Równocześnie dostępna pojemność (CTK) zwiększyła się o 5,9%, a współczynnik wypełnienia ładunku osiągnął 47,3%, wzrastając o 1,7 punktu procentowego.

Rozwój ten był możliwy głównie dzięki wzrostowi międzynarodowej przestrzeni bagażowej w samolotach pasażerskich (+8,5%) oraz rosnącej pojemności frachtowców dedykowanych (+5,6%). Zwiększona dostępność tych usług pozwoliła branży zbliżyć się do rekordowych poziomów z 2021 roku.

For the 15th month in a row, global #aircargo is thriving with demand +9.8% YoY in October 2024

Top Trade Lanes
Middle East-Europe: +15.3%;
Within Asia: +15% YoY;
Europe-Asia: +14.3%.

Full release https://t.co/z4f71JWydG pic.twitter.com/ytxojbCeKv

— IATA (@IATA) December 3, 2024

Przyszłość rynku

Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, zwrócił uwagę na wzrost stawek frachtu lotniczego. W październiku stawki wzrosły o 10,6% w porównaniu z ubiegłym rokiem i aż o 49% w stosunku do poziomów z 2019 roku.

Mimo pozytywnych wyników Walsh zaleca ostrożność w prognozach na kolejne lata. Powodem są potencjalne zakłócenia wynikające z polityki gospodarczej, jak np. zapowiadane przez administrację USA cła na towary importowane z Kanady, Chin i Meksyku.

Według Walsha takie działania mogą wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw, osłabić zaufanie konsumentów i wystawić lotnicze przewozy cargo na kolejną próbę w zakresie adaptacji do zmieniających się warunków.

Rynek przewozów lotniczych (październik 2024) Udział w rynku CTK (zmiana rok do roku) ACTK (zmiana rok do roku) CLF (zmiana punktów proc.) CLF (poziom)
Cały rynek 100% 9,8% 5,9% 1,7 47,3%
Afryka 2,0% 1,6% 7,7% -2,4 40,1%
Azja-Pacyfik 33,3% 13,4% 9,3% 1,8 49,3%
Europa 21,4% 7,6% 3,9% 1,9 55,5%
Ameryka Łacińska 2,8% 18,5% 5,8% 4,4 41,1%
Bliski Wschód 13,5% 4,5% 0,8% 1,7 48,0%
Ameryka Północna 26,9% 9,5% 5,8% 1,4 41,1%

Źródło: IATA

Objaśnienia: CTK (Cargo Tonne Kilometers) – miara zapotrzebowania na przewozy lotnicze towarowe, wyrażona w tonokilometrach; ACTK (Available Cargo Tonne Kilometers) – dostępna pojemność przewozowa w tonokilometrach; CLF (Cargo Load Factor) – współczynnik wypełnienia ładunków.

Światełko w tunelu

Dane ekonomiczne wskazują na pewne pozytywne tendencje. Produkcja przemysłowa wzrosła we wrześniu o 1,6%, a globalny handel towarami zwiększył się o 2,4% – był to szósty z rzędu miesiąc wzrostu.

Jednak nie wszystko wygląda optymistycznie. Indeks PMI dla nowych zamówień eksportowych wciąż znajduje się poniżej granicy 50 punktów, co wskazuje na niepewność w handlu międzynarodowym.

Inflacja w głównych gospodarkach świata również wpłynęła na przewozy lotnicze cargo. W USA wskaźnik inflacji wzrósł w październiku do 2,6%, kończąc sześciomiesięczny spadek. W Europie inflacja osiągnęła poziom 2,3%, natomiast w Chinach spadła do 0,3%, co wzbudziło obawy o spowolnienie gospodarcze w tym kraju.

Przemysł lotniczy już wielokrotnie udowadniał swoją zdolność do adaptacji. Kluczowym wyzwaniem na kolejne lata będzie zachowanie równowagi między rosnącym popytem a dostosowywaniem się do globalnych zmian.

Ćwierć wieku i duże inwestycje. FedEx rozwija hub w Paryżu

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału