Lotnicze przewozy cargo odgrywają kluczową rolę w globalnej logistyce, umożliwiając szybki transport towarów między kontynentami. Październik okazał się kolejnym miesiącem stabilnego wzrostu w tej branży, jednak eksperci IATA ostrzegają przed możliwymi wyzwaniami w nadchodzących latach.
Popyt na lotnicze przewozy cargo nieustannie rośnie
Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), w październiku popyt na lotnicze przewozy cargo wzrósł po raz piętnasty z rzędu w ujęciu rok do roku. Mimo to przewidywania na przyszłość nakazują zachowanie ostrożności, głównie z powodu dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej i geopolitycznej.
Z danych IATA wynika, iż zapotrzebowanie na przewozy towarowe, mierzone w tonokilometrach ładunkowych (CTK), wzrosło w październiku o 9,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Równocześnie dostępna pojemność (CTK) zwiększyła się o 5,9%, a współczynnik wypełnienia ładunku osiągnął 47,3%, wzrastając o 1,7 punktu procentowego.
Rozwój ten był możliwy głównie dzięki wzrostowi międzynarodowej przestrzeni bagażowej w samolotach pasażerskich (+8,5%) oraz rosnącej pojemności frachtowców dedykowanych (+5,6%). Zwiększona dostępność tych usług pozwoliła branży zbliżyć się do rekordowych poziomów z 2021 roku.
For the 15th month in a row, global #aircargo is thriving with demand +9.8% YoY in October 2024
Top Trade Lanes
Middle East-Europe: +15.3%;
Within Asia: +15% YoY;
Europe-Asia: +14.3%.
Full release https://t.co/z4f71JWydG pic.twitter.com/ytxojbCeKv
— IATA (@IATA) December 3, 2024
Przyszłość rynku
Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, zwrócił uwagę na wzrost stawek frachtu lotniczego. W październiku stawki wzrosły o 10,6% w porównaniu z ubiegłym rokiem i aż o 49% w stosunku do poziomów z 2019 roku.
Mimo pozytywnych wyników Walsh zaleca ostrożność w prognozach na kolejne lata. Powodem są potencjalne zakłócenia wynikające z polityki gospodarczej, jak np. zapowiadane przez administrację USA cła na towary importowane z Kanady, Chin i Meksyku.
Według Walsha takie działania mogą wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw, osłabić zaufanie konsumentów i wystawić lotnicze przewozy cargo na kolejną próbę w zakresie adaptacji do zmieniających się warunków.
Rynek przewozów lotniczych (październik 2024) | Udział w rynku | CTK (zmiana rok do roku) | ACTK (zmiana rok do roku) | CLF (zmiana punktów proc.) | CLF (poziom) |
Cały rynek | 100% | 9,8% | 5,9% | 1,7 | 47,3% |
Afryka | 2,0% | 1,6% | 7,7% | -2,4 | 40,1% |
Azja-Pacyfik | 33,3% | 13,4% | 9,3% | 1,8 | 49,3% |
Europa | 21,4% | 7,6% | 3,9% | 1,9 | 55,5% |
Ameryka Łacińska | 2,8% | 18,5% | 5,8% | 4,4 | 41,1% |
Bliski Wschód | 13,5% | 4,5% | 0,8% | 1,7 | 48,0% |
Ameryka Północna | 26,9% | 9,5% | 5,8% | 1,4 | 41,1% |
Źródło: IATA
Objaśnienia: CTK (Cargo Tonne Kilometers) – miara zapotrzebowania na przewozy lotnicze towarowe, wyrażona w tonokilometrach; ACTK (Available Cargo Tonne Kilometers) – dostępna pojemność przewozowa w tonokilometrach; CLF (Cargo Load Factor) – współczynnik wypełnienia ładunków.
Światełko w tunelu
Dane ekonomiczne wskazują na pewne pozytywne tendencje. Produkcja przemysłowa wzrosła we wrześniu o 1,6%, a globalny handel towarami zwiększył się o 2,4% – był to szósty z rzędu miesiąc wzrostu.
Jednak nie wszystko wygląda optymistycznie. Indeks PMI dla nowych zamówień eksportowych wciąż znajduje się poniżej granicy 50 punktów, co wskazuje na niepewność w handlu międzynarodowym.
Inflacja w głównych gospodarkach świata również wpłynęła na przewozy lotnicze cargo. W USA wskaźnik inflacji wzrósł w październiku do 2,6%, kończąc sześciomiesięczny spadek. W Europie inflacja osiągnęła poziom 2,3%, natomiast w Chinach spadła do 0,3%, co wzbudziło obawy o spowolnienie gospodarcze w tym kraju.
Przemysł lotniczy już wielokrotnie udowadniał swoją zdolność do adaptacji. Kluczowym wyzwaniem na kolejne lata będzie zachowanie równowagi między rosnącym popytem a dostosowywaniem się do globalnych zmian.
Ćwierć wieku i duże inwestycje. FedEx rozwija hub w Paryżu
Znajdziesz nas w Google News