IGHP: Listopad 2025 z wyraźnie lepszymi wynikami hoteli niż rok wcześniej

13 godzin temu

Listopad 2025 roku przyniósł hotelom w Polsce wyniki wyraźnie lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z cyklicznej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Najlepiej radził sobie segment biznesowy, podczas gdy obiekty wypoczynkowe – zgodnie z sezonowością – notowały słabsze rezultaty.

Wysokie obłożenie w hotelach biznesowych

W całej grupie ankietowanych obiektów 69 proc. hoteli osiągnęło w listopadzie obłożenie powyżej 50 proc., z czego 36 proc. przekroczyło poziom 70 proc. Tylko 8 proc. hoteli zanotowało frekwencję poniżej 30 proc.

Wśród hoteli nastawionych na ruch biznesowy 73 proc. obiektów uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., a jedynie 7 proc. nie przekroczyło poziomu 30 proc. W segmencie wypoczynkowym sytuacja była bardziej zróżnicowana – 44 proc. hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., natomiast 22 proc. zanotowało frekwencję poniżej 30 proc.

Lepsze wyniki niż w listopadzie 2024

Porównanie rok do roku pokazuje poprawę sytuacji w większości hoteli. Dla 51 proc. obiektów frekwencja była wyższa niż w listopadzie 2024 roku, w tym 25 proc. zanotowało wzrost do 5 punktów procentowych. Wyniki na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznych utrzymało 16 proc. hoteli, a spadek obłożenia odnotowało 33 proc.

W hotelach biznesowych poprawę obłożenia zadeklarowało 54 proc. respondentów, natomiast w segmencie wypoczynkowym – 48 proc. W tej drugiej grupie najczęściej występowały niewielkie wzrosty frekwencji, do 5 punktów procentowych.

Umiarkowane prognozy na grudzień

Dane dotyczące rezerwacji na grudzień wskazują na umiarkowane perspektywy, szczególnie w hotelach miejskich. W całej grupie ankietowanych 28 proc. hoteli miało na początku grudnia obłożenie poniżej 30 proc., natomiast dokładnie jedna trzecia przekraczała poziom 50 proc. Najliczniejszą grupę stanowiły obiekty z frekwencją w przedziale 30–50 proc.

Hotele wypoczynkowe mają lepsze perspektywy na końcówkę roku, co wiąże się z okresem świątecznym i wydłużonym weekendem noworocznym.

Święta i sylwester: duże różnice między segmentami

W okresie Świąt Bożego Narodzenia (24–28 grudnia) niemal połowa hoteli uczestniczących w ankiecie notowała obłożenie poniżej 30 proc. Wśród hoteli biznesowych sytuacja była szczególnie trudna – aż 76 proc. obiektów miało frekwencję poniżej 30 proc., z czego 42 proc. nie przekraczało 10 proc.

Z kolei w hotelach wypoczynkowych dane były wyraźnie lepsze: tylko 9 proc. obiektów miało obłożenie poniżej 30 proc., a 83 proc. przekroczyło poziom 50 proc., w tym 48 proc. osiągnęło frekwencję powyżej 70 proc.

W przedłużonym okresie noworocznym (31 grudnia – 6 stycznia) obłożenie powyżej 50 proc. posiadało 39 proc. hoteli, przy czym ponownie zdecydowanie lepiej wypadały obiekty wypoczynkowe niż biznesowe.

O badaniu

Ankieta IGHP została przeprowadzona w dniach 4–9 grudnia 2025 roku i objęła 129 hoteli ze wszystkich województw. 79 proc. obiektów zlokalizowanych było w miastach, a 39 proc. należało do sieci hotelowych. Dominowały hotele małe i średnie – 76 proc. obiektów miało do 150 pokoi, a średnia wielkość hotelu wyniosła 113 pokoi.

Idź do oryginalnego materiału