Ile kosztuje 460-konny kombajn Lovola w Chinach, a ile może kosztować w Polsce? Czy myślicie, iż jest tanio?

4 godzin temu

Chiński sprzęt rolniczy rozwija się w błyskawicznym tempie, ale czy zastanawialiście się kiedyś ile kosztuje duży kombajn zbożowy na tamtejszym rynku? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie 460-konnego kombajnu Lovol z 9-metrowym hederem.

Na pierwszy rzut oka ten kombajn to całkiem atrakcyjny kąsek. Wystarczająco duży i wydajny żeby poradzić sobie ze słusznej szerokości hederem. Do tego dwa rotory, jak w nowoczesnych i wydajnych europejskich konstrukcjach. Czego więcej chcieć? Może dobrej ceny?

To dziś ją sprawdzimy, bo wydaje nam się, iż jest o czym mówić. Najpierw jednak słowo wstępu, bo kombajny Lovol zupełnie nie są u nas znane. Więc…

Chiński gigant do zadań specjalnych – kombajn Lovol GS8189

Na chińskim rynku maszyn rolniczych rozpoczęła się nowa era. Kombajn zbożowy Lovol GS8189, opracowany przez koncern Weichai Lovol, to odpowiedź na rosnące potrzeby dużych chińskich gospodarstw i operatorów flot maszynowych.

To również wyraźny sygnał, iż chińskie maszyny zaczynają grać w lidze światowej – zarówno pod względem wydajności, jak i zaawansowania technologicznego.

Kombajn do intensywnych zastosowań

Lovol GS8189 to kombajn o wysokiej wydajności, zaprojektowany specjalnie do wielkoobszarowych gospodarstw prowadzących zbiór zbóż, kukurydzy, soi, słonecznika, a choćby grochu. Kluczowym elementem jego konstrukcji jest dwurotorowy system młócenia, który zapewnia przepustowość rzędu 18 kg/s przy stracie ziarna poniżej 0,7% – to już wynik zbliżony do osiągów najlepszych światowych konstrukcji.

Lovol GS8189 to największy w tej chwili kombajn producenta, fot. Adam Ładowski

Dane techniczne kombajnu Lovol GS8189:

  • Silnik: Weichai WP13, 12,5-litrowy, o mocy 460 KM (ps)
  • Typ napędu: przekładnia hydrostatyczna
  • System młócenia: rotorowy, podwójny przepływ osiowy (2 wirniki)
  • Szerokość hedera: standardowo 9 metrów
  • Wydajność robocza: od 2,0 do 5,0 ha/h w zależności od warunków i rodzaju uprawy
  • Pojemność zbiornika na ziarno: 11 000 – 14 500 litrów
  • Szybkość rozładunku: 165 l/s
  • Zbiornik paliwa: 1000 litrów
  • Wymiary całkowite z hederem 9 m: długość 14 000 mm, szerokość 9500 mm, wysokość 3950 mm
  • Masa maszyny (bez hedera): 24 000 – 25 000 kg

Lovol GS8189 może współpracować z szeroką gamą przystawek: hederami zbożowymi o szerokości 9 m, a także adapterami do kukurydzy o szerokości 10, 12 lub choćby 14 rzędów – co zaspokaja wymagania największych gospodarstw w Chinach.

Komfort i inteligencja na pokładzie

Lovol w swoim flagowym kombajnie zadbał też o operatora. Kabina GS8189 to przestrzeń klasy premium: fotel na zawieszeniu pneumatycznym, pełna izolacja akustyczna, a także system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji z elektroniczną regulacją oraz nadciśnienia. Komfort jazdy wspomagają też zaawansowane systemy automatyki.

Maszyna wyposażona jest w system zarządzania oparty na sztucznej inteligencji, który automatycznie dostosowuje ustawienia młócenia i czyszczenia do aktualnych warunków pracy. Dodatkowo, wbudowany moduł diagnostyczny generuje predykcyjne alerty konserwacyjne, zwiększając niezawodność i redukując ryzyko awarii w sezonie.

Lovol wyprodukował już ponad 600 000 kombajnów zbożowych, a tym modelem rozwija ofertę, fot. Adam Ładowski

Zagadka: Dlaczego Chiny stawiają niemal wyłącznie na kombajny rotorowe?

I tu dzielimy się z wami małą dygresją, która była sporym zaskoczeniem. Czy wiecie, iż w Chinach produkuje się niemal wyłącznie kombajny rotorowe? Klawiszowe, tak popularne u nas choćby w kombajnach średniej wielkości, za Wielkim Murem stanowią zaledwie kilka procent całej produkcji, która w przypadku kombajnów Lovol wyniosła już 600 000 sztuk.

Dzieje sie tak dlatego, iż w chińskim rolnictwie dominuje zapotrzebowanie na maszyny wysokowydajne, które poradzą sobie w krótkim oknie zbioru z dużą ilością surowca. Rotorowe systemy młócenia zapewniają:

  • większą przepustowość materiału,
  • mniejsze straty ziarna,
  • lepszą adaptację do różnych rodzajów zbóż i upraw specjalistycznych,
  • mniej elementów ruchomych, co przekłada się na niższe koszty konserwacji i dłuższą żywotność maszyny.

Dodatkowo, ze względu na wielkoobszarowy charakter dużych farm agrobiznesowych w Chinach, kompaktowe młocarnie klawiszowe w kombajnach (stosowane w Europie w mniejszych maszynach) ustępują miejsca konstrukcjom rotorowym – choćby w kombajnach małej i średniej wielkości.

Lovol GS8189 to dowód na to, iż chińska myśl techniczna wkracza na zupełnie nowy poziom. Maszyna ta nie tylko spełnia wymogi nowoczesnego, inteligentnego rolnictwa, ale również wyznacza kierunek, w którym zmierzają globalne trendy w zbiorze zbóż. GS8189 może niebawem zadebiutować także w Europie, oferując konkurencyjną alternatywę wobec dotychczasowych gigantów branży.

Czy jesteście ciekawi ile w Chinach kosztuje ten kombajn?, fot. Adam Ładowski

Jaka jest cena chińskiego kombajnu o mocy 460 KM w Chinach?

No i na koniec to, na co czekacie: Ile kosztuje chiński duży, 460- konny kombajn Lovol GS8189 w Chinach? Otóż sugerowana cena detaliczna tego kombajnu wynosi 2 000 000 chińskich juanów.

Aktualny kurs wymiany chińskiego juana (CNY) na polskiego złotego (PLN) wynosi około 0,5462 PLN za 1 CNY, zatem 2 000 000 CNY odpowiada około 1 092 400 PLN.

Jeśli ktoś z was chciałby sobie taki kombajn sprowadzić, to oczywiście, do tego należy doliczyć transport morski i lądowy, cło no i podatek VAT. Według wstępnych obliczeń, taki kombajn kosztowałby około 1,5 miliona złotych.

Są chętni?

Idź do oryginalnego materiału