Ile polski rolnik musi zapłacić za ekologię w nowym ciągniku?

3 godzin temu

To, iż systemy oczyszczania spalin są nie tylko problematyczne, ale przede wszystkim kosztowne, wiadomo nie od dziś. Pytanie jak bardzo i ile trzeba zapłacić za ciągnik spełniający wyśrubowane europejskie normy. Postanowiliśmy to sprawdzić na niemalże bliźniaczych modelach chińskich ciągników YTO o mocy 110-115 KM.

Ciągnik YTO NLY 1104, który znaleźliśmy na jednym z ukraińskich portali ogłoszeniowych przeznaczony na rynki na których nie ma restrykcyjnych wymagań środowiskowych jest odpowiednikiem dostępnego w Polsce modelu YTO NLY 1154.

Praktycznie te same maszyny z małymi tylko różnicami

Obydwa ciągniki napędza ten sam chiński silnik LR4A115-50 o czterech cylindrach i pojemności 4,3 l, każdy jest wyposażony w skrzynię 12×12 z mechanicznym rewersem, prędkością jazdy 2,3-37,5 km/h, wałkiem 540/1000, mechaniczną blokadą, pompą 50 l/min z trzema parami złączy. Masa operacyjna to około 4,4 tony. Identyczne są także wymiary (dł./szer./wys.) 4483/2200/2956 mm i prześwit 420 mm. Nieznaczna jest tylko różnica mocy ponieważ model YTO NLY 1104 przeznaczony na rynek ukraiński ma 110 KM, a przeznaczony na europejski rynek YTO NLY 1154 ma koni 115.

YTO NLY 1104, fot. traktorist.ua

Ponadto ciągnik na rynek ukraiński ma jeszcze starszą sześciosłupkową kabinę w przeciwieństwie do czterosłupkowej w modelu na Polskę, ale już poziom wyposażenia jest taki sam. Obydwa ciągniki posiadają w standardzie klimatyzację, pneumatyczny fotel Grammer, instalację pneumatyczną czy też np. cyfrową tablicę wskaźników. Duże różnice są gdzie indziej.

Ekologia kosztuje

Ciągnik YTO NLY1154, fot. GS

Pomimo tego, iż zarówno ciągnik na rynek ukraiński, jak i ten przeznaczony do sprzedaży w Polsce napędzają identyczne silniki, to nie są one do końca takie same, gdyż ten na Ukrainę nie jest obudowany całym pakietem systemów oczyszczania spalin, w skład których wchodzi chociażby DPF czy SCR z płynem AdBlue.

Ma to swoje odzwierciedlenie w cenie, ponieważ ciągnik YTO NLY 1104 kosztuje na Ukrainie 34,4 tys. USD netto, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę około 125 tys. zł netto, a model YTO NLY 1154 to już koszt 160 tys. zł netto. Można tu co prawda zarzucić, iż model na rynki europejskie ma nowszą kabinę, ale jest to de facto mechanicznie, poza właśnie systemami oczyszczania ten sam ciągnik.

Widać więc, iż za spełnienie norm emisji w przypadku wspomnianych ciągników trzeba zapłacić niemalże 30 proc. więcej.

Idź do oryginalnego materiału