2024 rok możemy uznać za bardzo udany. W Galerii Katowickiej w tym okresie podpisaliśmy 49 umów, 29 przedłużeń, a 9 nowych marek dołączyło do naszego portfolio, w tym Lindt, The North Face, Costa Coffee i Lego. Ostatni z wymienionych brandów właśnie w Galerii Katowickiej otworzył pierwszy w Aglomeracji Śląskiej i zarazem największy w Polsce salon Lego. Jego oficjalne otwarcie miało miejsce w październiku i było bez wątpienia jednym z kluczowych wydarzeń w branży – tylko w dniu otwarcia salon odwiedziło ponad 2 tys. klientów – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Ilona Szafer, Head of Asset Management Retail, Savills Investment Management Poland.
Wśród naszych najemców przez cały czas obserwujemy trend na powiększanie powierzchni handlowej i dywersyfikację produktów, mającą na celu zmniejszenie ryzyka, a zarazem poprawę wyników. Swoje lokale w Galerii Katowickiej znacznie powiększyły m.in. Pandora, Five o’clock czy T-mobile.
Aspekty ESG i strategie omnichannel wpływają na branżę
Rynek detaliczny nieustannie ewoluuje ze względu na nowe potrzeby konsumentów, zachowania i zmieniające się strategie rozwoju. Parki handlowe i małe centra convenience w całej Polsce wyróżniają się łatwością dostępu. Z drugiej jednak strony, centra handlowe, oprócz bardzo szerokiej oferty, stanowią także miejsce spotkań, rozrywki i wypoczynku. Klienci coraz chętniej odwiedzają restauracje i kawiarnie, co ma odzwierciedlenie wynikach. Branże F&B oraz restauracyjna zaliczyły najwyższe, bo około 25% wzrosty obrotów w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem.
W życiu centrów handlowych, ale także co warte podkreślenia także konsumentów, niezwykle istotną rolę odgrywają aspekty związane z ESG. Co niezwykle istotne, nie są to tylko zielone rozwiązania i aktywności pro-ekologiczne. Przykładowo, konsumenci reprezentujący GEN-Z szczególnie podkreślają znaczenie autentyczności i lokalności, a podejście tych klientów przesunęło się w kierunku kupowania lokalnie i wybierania produktów najlepszej możliwej jakości.
Jeśli chodzi natomiast o wpływ e-commerce i strategii omnichannel sieci handlowych na działalność obiektów handlowych – rozwija się on zgodnie z ogólną dynamiką rynku, a jego udział w całkowitej sprzedaży detalicznej pozostaje stabilny. Jednak konsumenci stają się bardziej dojrzali, częściej szukają rzeczy z drugiej ręki, a jednocześnie rosną ich wymagania w zakresie procesu zakupów online.
Analizując dotychczasowe dane możemy stwierdzić, iż mieszkańcy Polski powrócili do tradycyjnych zakupów w centrach handlowych. Obroty sukcesywnie rosną, co stanowi pozytywny sygnał zarówno dla najemców, jak i wynajmujących. Galeria Katowicka należy do grupy dużych i stabilnych centrów handlowych, których wskaźniki odwiedzalności i obrotów najemców stale wzrastają. Do końca listopada 2024 r., Galerię Katowicką odwiedziło ponad 14 milionów klientów, a tym samym pobiliśmy wynik z 2023 r. – warto przy tym podkreślić, iż najgorętszy okres zakupowy jeszcze przed nami. Z kolei obroty na koniec października były o 6% wyższe niż w tym samym okresie w roku poprzednim.
Z optymizmem wchodzimy w Nowy Rok
Spodziewam się, iż 2025 r. przyniesie kontynuację pozytywnej sytuacji i trendów wzrostowych, zarówno w samej Galerii Katowickiej, jak i na całym rynku. Możemy zaobserwować ożywienie inwestycji, które nastąpi głównie dzięki środkom unijnym. To właśnie one będą stanowiły główny motor wzrostu gospodarczego. Prognozy na nadchodzące lata zakładają, iż Polska utrzyma wyraźnie wyższy wzrost PKB i sprzedaży detalicznej, co pomoże jej nadrobić zaległości w stosunku do państw strefy euro.
Autorką komentarza jest Ilona Szafer, Head of Asset Management Retail, Savills Investment Management Poland.