PKP Intercity sukcesywnie rozbudowuje swoją flotę lokomotyw. Tym razem przewoźnik odebrał kolejne trzy lokomotywy Griffin serii EU160, wyprodukowane przez nowosądecką firmę NEWAG. Odebrane przez Intercity lokomotywy Griffin to część większego kontraktu, który do końca roku wzbogaci flotę przewoźnika o 46 nowoczesnych jednostek.
Intercity odbiera lokomotywy Griffin
Odebrane przez Intercity lokomotywy serii EU160 Griffin przystosowane są do osiągania prędkości 160 km/h, przez co idealnie nadają się do obsługi głównych tras krajowych, takich jak Warszawa – Wrocław czy Warszawa – Białystok. Na razie nowo odebrane pojazdy trafiły do Zakładu Centralnego PKP Intercity w Warszawie, gdzie będą przygotowywane do obsługi regularnych połączeń.
Cały kontrakt na dostawę 46 lokomotyw Griffin jest realizowany zgodnie z harmonogramem, a odbiór kolejnych pojazdów ma zakończyć się jeszcze w tym roku. Po zakończeniu tego projektu PKP Intercity będzie dysponowało flotą aż 96 lokomotyw tej serii, co znacząco podniesie jakość i efektywność transportu pasażerskiego.
PKP Intercity odebrało kolejne 3 lokomotywy Griffin serii EU160!
To część zamówienia na 46 lokomotyw z fabryki @NewagSa . Po końca 2025 roku flota będzie liczyć aż 96 takich pojazdów.
NEWAG realizuje też zamówienia na lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h oraz… pic.twitter.com/4A73KDd4t6
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) January 27, 2025
Zakup lokomotyw Griffin to jednak tylko część szeroko zakrojonego programu modernizacji taboru PKP Intercity. Łączna wartość umów zawartych z NEWAG wynosi bowiem aż 7,7 miliarda złotych brutto. Polski przewoźnik czeka na dostawę:
- 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h z opcją na dodatkowe 32 jednostki,
- 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, które będą produkowane w nowosądeckiej fabryce.
W sumie PKP Intercity zakontraktowało z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł.
Wsparcie unijne dla modernizacji kolei
Zakup lokomotyw EU160 jest możliwy dzięki wsparciu ze środków unijnych. W ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) PKP Intercity uzyskało bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 2,162 miliarda złotych. Całkowity koszt kwalifikowalny wynosi 2,297 miliarda złotych, z czego aż 94% pochodzi z funduszy UE. Dzięki tym środkom realizowane są najważniejsze projekty, w tym zakup 56 nowoczesnych lokomotyw i modernizacja 248 wagonów różnych typów. Wszystkie inwestycje objęte wsparciem muszą zostać ukończone do połowy 2026 roku, co podkreśla dynamiczny charakter realizowanych działań.
PKP Intercity od dłuższego czasu realizuje ambitne plany modernizacyjne, które wpisują się w szerszy plan unowocześnienia polskiego systemu transportu kolejowego. Odebrane przez Intercity lokomotywy Griffin to również przykład udanej współpracy pomiędzy rodzimymi producentami a największym krajowym przewoźnikiem kolejowym. Ich produkcja wspiera rozwój lokalnych zakładów i tworzenie nowych miejsc pracy.
Dzięki zaangażowaniu PKP Intercity i wsparciu unijnemu, polski transport pasażerski ma szansę przejść prawdziwą rewolucję, której celem jest nie tylko poprawa jakości podróży, ale również zwiększenie konkurencyjności na tle innych państw europejskich. Pytanie tylko, czy inwestycje w tabor wystarczą, by zniwelować problemy, z jakimi od wielu lat walczy przewoźnik.
Szybkie pociągi i wygodne wagony? Ta, chyba na bocznicy