Przewoźnik PKP Intercity poszerzył swoją umowę na lokomotywy elektryczne z firmą NEWAG. Dzięki zamówieniu dodatkowych 5 maszyn, łącznie do floty przewoźnika dołączy 15 nowoczesnych lokomotyw o maksymalnej prędkości 200 km/h. Całkowita wartość zamówienia wynosi prawie 388 mln zł brutto.
Intercity zamawia kolejne lokomotywy od NEWAG
W październiku 2021 roku, PKP Intercity podpisało umowę na nowe elektryczne lokomotywy od producenta taboru NEWAG. Przewoźnik zgodził się na nabycie 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z możliwością dodatkowego zakupu 5 pojazdów. Teraz Intercity zdecydowało się skorzystać z opcji i poszerzyło zamówienie o 5 dodatkowych jednostek. W rezultacie, wartość zamówienia wzrosła z 258,6 mln zł do blisko 388 mln zł brutto. Pierwsze zakupione maszyny zostaną wprowadzone na tory między 2023 a 2024 rokiem.
Bardzo nas cieszy, iż harmonijnie rozwija się kooperacja PKP Intercity z kolejną polską spółką. kooperacja narodowego przewoźnika z rodzimymi przedsiębiorstwami służy rozwojowi całej polskiej kolei, która jest istotną gałęzią naszej gospodarki. Wielomiliardowe inwestycje służą jednak nie tylko gospodarce, ale przede wszystkim pasażerom, którzy coraz częściej korzystają z usług PKP Intercity – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Producent taboru z Nowego Sącza będzie również odpowiedzialny za utrzymanie techniczne nowych lokomotyw. W ramach podpisanego kontraktu producent będzie przeprowadzał różne naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.
Inwestycje w kolej napędzają polską gospodarkę. Dzięki nim nasze firmy mogą się rozwijać i konkurować z wielkimi, zagranicznymi koncernami zarówno na naszym jak i na międzynarodowym rynku. Zakup tych dodatkowych lokomotyw to dowód na to, iż pieniądze na kolei są dobrze wydawane. Z troską o rozwój firmy i pasażera, co przekłada się na coraz lepszą ofertę narodowego przewoźnika. Dzięki nowym pojazdom pociągi PKP Intercity będą szybsze, bardziej komfortowe i ekologiczne – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Homologacja w sześciu krajach
Nowe pojazdy będą zdolne osiągnąć prędkość do 200 km/h, co umożliwi optymalne wykorzystanie zmodernizowanych tras kolejowych. Według założeń Intercity, lokomotywy od NEWAG otrzymają homologację dla sześciu krajów, co pozwoli na prowadzenie składów wagonowych zarówno na polskiej, jak i europejskiej sieci kolejowej. Producent zobowiązał się uzyskać zezwolenie na eksploatację pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w system europejskiego sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, co przyczyni się do podniesienia standardów bezpieczeństwa na torach. Dodatkowo, pojazdy będą wyposażone w system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie ich pracy w czasie rzeczywistym, co przyczyni się do efektywnego wykorzystania taboru. Nowe lokomotywy wielosystemowe będą mogły poruszać się po liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.
Zakup nowoczesnych lokomotyw w polskim zakładzie produkcyjnym to kolejna i z pewnością nie ostatnia udana inwestycja, jaką w ostatnim czasie poczyniła spółka PKP Intercity. Polska kolej rozwija się w ekspresowym tempie, a z nią rosną całe sektory naszej gospodarki. Dążymy do tego, by Polacy coraz chętniej wybierali PKP Intercity na swojego przewoźnika, a każda kolejna inwestycja przybliża nas do tego celu – powiedział Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Po uzyskaniu homologacji w Niemczech i Czechach, nowe lokomotywy będą obsługiwać trasy takie jak Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin oraz Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (do Bohumina). Ponadto, pojazdy te będą wykorzystywane na najpopularniejszych krajowych trasach, takich jak Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice oraz Warszawa – Kraków.
Nowe lokomotywy z nowosądeckiego NEWAGu pozwolą na rozszerzenie i tak bogatej już oferty przewozowej. Dzięki tej inwestycji Polacy znacznie szybciej dojadą do wielu miast w kraju i w Europie. Efekty realizacji naszej strategii taborowej są coraz bardziej widoczne. Spółka nieustannie się rozwija a naszą ciężką pracę doceniają pasażerowie, którzy coraz chętniej wybierają usługi PKP Intercity. Bardzo mnie cieszy, iż przy okazji naszych kontraktów rosną rodzime przedsiębiorstwa – podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
To kolejna kooperacja między nowosądeckim producentem a PKP Intercity. Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Te pojazdy o maksymalnej prędkości 160 km/h są wykorzystywane przez PKP Intercity na terenie całej Polski. Wartość kontraktu, obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz z usługami utrzymania technicznego, wyniosła 551,4 mln zł brutto. Producent, czyli NEWAG, dostarczył wszystkie pojazdy w zaledwie 11 miesięcy. Po owocnej współpracy przy serii EU160, spółki nawiązały kolejny kontrakt w marcu tego roku. W ramach umowy, zakupiono dodatkowe 20 lokomotyw elektrycznych typu Griffin.
Cieszymy się, iż możemy kontynuować współpracę z PKP Intercity. Za nami wiele udanych wspólnych projektów i nie mam wątpliwości, iż ten również okaże się sukcesem. Nowe wielofunkcyjne elektryczne lokomotywy to niezawodne i szybkie pojazdy, które z pewnością będą służyć Polakom przez długie lata – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.
Intercity chce usprawnić wakacyjne podróże. Zobaczymy jak wyjdzie