Intercity rozszerza zamówienie na lokomotywy od NEWAG

1 rok temu

Przewoźnik PKP Intercity poszerzył swoją umowę na lokomotywy elektryczne z firmą NEWAG. Dzięki zamówieniu dodatkowych 5 maszyn, łącznie do floty przewoźnika dołączy 15 nowoczesnych lokomotyw o maksymalnej prędkości 200 km/h. Całkowita wartość zamówienia wynosi prawie 388 mln zł brutto.

Intercity zamawia kolejne lokomotywy od NEWAG

W październiku 2021 roku, PKP Intercity podpisało umowę na nowe elektryczne lokomotywy od producenta taboru NEWAG. Przewoźnik zgodził się na nabycie 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z możliwością dodatkowego zakupu 5 pojazdów. Teraz Intercity zdecydowało się skorzystać z opcji i poszerzyło zamówienie o 5 dodatkowych jednostek. W rezultacie, wartość zamówienia wzrosła z 258,6 mln zł do blisko 388 mln zł brutto. Pierwsze zakupione maszyny zostaną wprowadzone na tory między 2023 a 2024 rokiem.

Bardzo nas cieszy, iż harmonijnie rozwija się kooperacja PKP Intercity z kolejną polską spółką. kooperacja narodowego przewoźnika z rodzimymi przedsiębiorstwami służy rozwojowi całej polskiej kolei, która jest istotną gałęzią naszej gospodarki. Wielomiliardowe inwestycje służą jednak nie tylko gospodarce, ale przede wszystkim pasażerom, którzy coraz częściej korzystają z usług PKP Intercity – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Ministerstwo Infrastruktury

Producent taboru z Nowego Sącza będzie również odpowiedzialny za utrzymanie techniczne nowych lokomotyw. W ramach podpisanego kontraktu producent będzie przeprowadzał różne naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.

Inwestycje w kolej napędzają polską gospodarkę. Dzięki nim nasze firmy mogą się rozwijać i konkurować z wielkimi, zagranicznymi koncernami zarówno na naszym jak i na międzynarodowym rynku. Zakup tych dodatkowych lokomotyw to dowód na to, iż pieniądze na kolei są dobrze wydawane. Z troską o rozwój firmy i pasażera, co przekłada się na coraz lepszą ofertę narodowego przewoźnika. Dzięki nowym pojazdom pociągi PKP Intercity będą szybsze, bardziej komfortowe i ekologiczne – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Homologacja w sześciu krajach

Nowe pojazdy będą zdolne osiągnąć prędkość do 200 km/h, co umożliwi optymalne wykorzystanie zmodernizowanych tras kolejowych. Według założeń Intercity, lokomotywy od NEWAG otrzymają homologację dla sześciu krajów, co pozwoli na prowadzenie składów wagonowych zarówno na polskiej, jak i europejskiej sieci kolejowej. Producent zobowiązał się uzyskać zezwolenie na eksploatację pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w system europejskiego sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, co przyczyni się do podniesienia standardów bezpieczeństwa na torach. Dodatkowo, pojazdy będą wyposażone w system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie ich pracy w czasie rzeczywistym, co przyczyni się do efektywnego wykorzystania taboru. Nowe lokomotywy wielosystemowe będą mogły poruszać się po liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.

Zakup nowoczesnych lokomotyw w polskim zakładzie produkcyjnym to kolejna i z pewnością nie ostatnia udana inwestycja, jaką w ostatnim czasie poczyniła spółka PKP Intercity. Polska kolej rozwija się w ekspresowym tempie, a z nią rosną całe sektory naszej gospodarki. Dążymy do tego, by Polacy coraz chętniej wybierali PKP Intercity na swojego przewoźnika, a każda kolejna inwestycja przybliża nas do tego celu – powiedział Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

PKP Intercity

Po uzyskaniu homologacji w Niemczech i Czechach, nowe lokomotywy będą obsługiwać trasy takie jak WarszawaBerlin, PrzemyślBerlin, GdyniaBerlin oraz GdyniaWarszawaKatowiceWiedeń (do Bohumina). Ponadto, pojazdy te będą wykorzystywane na najpopularniejszych krajowych trasach, takich jak WarszawaGdynia, WarszawaPoznań, WarszawaWrocław, WarszawaKatowice oraz WarszawaKraków.

Nowe lokomotywy z nowosądeckiego NEWAGu pozwolą na rozszerzenie i tak bogatej już oferty przewozowej. Dzięki tej inwestycji Polacy znacznie szybciej dojadą do wielu miast w kraju i w Europie. Efekty realizacji naszej strategii taborowej są coraz bardziej widoczne. Spółka nieustannie się rozwija a naszą ciężką pracę doceniają pasażerowie, którzy coraz chętniej wybierają usługi PKP Intercity. Bardzo mnie cieszy, iż przy okazji naszych kontraktów rosną rodzime przedsiębiorstwa – podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity

To kolejna kooperacja między nowosądeckim producentem a PKP Intercity. Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Te pojazdy o maksymalnej prędkości 160 km/h są wykorzystywane przez PKP Intercity na terenie całej Polski. Wartość kontraktu, obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz z usługami utrzymania technicznego, wyniosła 551,4 mln zł brutto. Producent, czyli NEWAG, dostarczył wszystkie pojazdy w zaledwie 11 miesięcy. Po owocnej współpracy przy serii EU160, spółki nawiązały kolejny kontrakt w marcu tego roku. W ramach umowy, zakupiono dodatkowe 20 lokomotyw elektrycznych typu Griffin.

Cieszymy się, iż możemy kontynuować współpracę z PKP Intercity. Za nami wiele udanych wspólnych projektów i nie mam wątpliwości, iż ten również okaże się sukcesem. Nowe wielofunkcyjne elektryczne lokomotywy to niezawodne i szybkie pojazdy, które z pewnością będą służyć Polakom przez długie lata – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

Intercity chce usprawnić wakacyjne podróże. Zobaczymy jak wyjdzie

Idź do oryginalnego materiału